کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ساخت برج 120 طبقه در تهران چقدر صحت دارد؟


کد خبر : ۱۴۵۱۶پنجشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳:۴۴۷۲۰۴ بازدید

روز گذشته خبری در خبرگزاری‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه، یک نهاد غیردولتی و غیرخصوصی تصمیم دارد یک برج 120 طبقه با کاربری ترکیبی ...

روز گذشته خبری در خبرگزاری‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه، یک نهاد غیردولتی و غیرخصوصی تصمیم دارد یک برج 120 طبقه با کاربری ترکیبی در تهران احداث کند.

آن‌طور که در متن خبر آمده، حداقل 10 نقطه در شهر تهران، به عنوان مکان‌های پیشنهادی برای ساخت این برج، در نظر گرفته شده که تا اوایل سال آینده، محل نهایی تعیین می‌شود.

این برج قرار است کاربری فرهنگی، اداری و تجاری داشته باشد. هر چند این نوع برنامه‌های ساختمانی از طرف نهادها، همواره با لحاظ انواع محدودیت‌ها و ضوابط موجود در بازار ساخت‌وسازهای تهران، اتخاذ می‌شود و غالب آنها در نهایت توسط شهرداری یا کمیسیون ماده 5، منجر به صدور پروانه ساختمانی و مجوز قانونی برای احداث می‌شود اما در شرایط کنونی، تصمیم به ساخت آسمانخراش بالای 100 طبقه در تهران، اقدام چندان ساده‌ای تلقی نمی‌شود.به گزارش «دنیای اقتصاد»، طبق پیش‌نویس ضوابط بلندمرتبه‌سازی که شهرداری تهران اواخر سال گذشته برای تصویب به شورای عالی شهرسازی ارائه کرد، حداکثر ارتفاع مجاز برای برج‌سازی در 4 پهنه مخصوص بلندمرتبه‌سازی، سقف 40 طبقه تعیین شده است به این معنی که بیش‌از این حد، امکان پیشروی ساختمانی در جهت عمودی وجود ندارد. مگر آنکه برای پروژه‌های خاص، تصمیم خاص و مجوزهای خاص توسط مراجع مسئول صادر شود.

این پیش‌نویس اوایل امسال به دلیل پاره‌ای اشکالات و نواقص، برگشت داده شد تا مجددا اصلاح و برای تایید نهایی به شورای عالی شهرسازی برود. در این صورت ممکن است در نسخه نهایی، سقف معین «تراکم برج» افزایش یابد.

هنوز نسخه اصلاحی ضوابط برج‌سازی در تهران، تحویل شورای عالی نشده است و طبق مکاتبه رسمی شورا در سال گذشته با استانداری و شهرداری تهران، مقرر شده تا زمان تصویب نهایی ضوابط، هرگونه درخواست برای بلندمرتبه‌سازی که خارج از ضوابط قیدشده در طرح تفصیلی تهران است، برای بررسی کارشناسی، به کمیسیون ماده 5 ارائه شود. ارتفاع مجاز ساخت و ساز در طرح تفصیلی، 12 طبقه است و بالاتر از آن باید در کمیسیون ماده 5 بررسی شود. اعضای کمیسیون ماده 5 در این دوره با توجه به سخت‌گیری‌های شورای عالی شهرسازی، با حساسیت فوق العاده بالایی، درخواست‌های ساختمانی را بررسی می‌کنند.

هنوز اعضای شورای عالی شهرسازی نسبت به برنامه ساخت برج 120 طبقه در تهران واکنش نشان نداده‌اند اما به نظر می‌رسد این تصمیم باید در چارچوب ضوابط کلی بلندمرتبه‌سازی، قابل دفاع کارشناسی باشد.پیش‌تر یک عضو شورای عالی شهرسازی در مواجهه با حاشیه‌های ساخت هتل در ارتفاعات تهران، اعلام کرده بود: شورا برای برج‌سازی های مسکونی به مراتب سخت‌گیری‌های بیشتری در مقایسه با برج‌های خدماتی، اعمال می‌کند.برای ساخت چنین برجی باید زمین مورد نظر حداقل 7 هکتار باشد.تصور ساخت یک برج 120 طبقه در تهران، زمانی قابل تجزیه و تحلیل می‌شود که با ارتفاع بلندترین‌ سازه کنونی پایتخت، مورد مقایسه قرار بگیرد. سازه اصلی برج میلاد تهران –بدون لحاظ دکل آنتن- 105 طبقه است



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها