کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صادرات نفت ایران 500 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد


کد خبر : ۱۴۵۰۳چهارشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۲۰۱۷۲۶ بازدید

ایران قصد دارد تا 7 روز آینده حجم صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه افزایش دهد.

وزیر نفت ایران دستور افزایش نیم میلیون بشکه‌ای تولید و صادرات نفت در روز را صادر کرده است. ناظران بین‌‌‌المللی رسیدن به سقف صادرات پیش از تحریم را تا نیمه 2016 بعید می‌دانند.

ایران قصد دارد تا 7 روز آینده حجم صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه افزایش دهد.

خبرگزاری مهر با اعلام این خبر در روز 20 مرداد، به نامه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اشاره می‌کند که خطاب به مدیران شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز، امور بین‌الملل شرکت نفت و شرکت پایانه‌های نفتی نوشته شده و مبتنی بر دستور افزایش نیم میلیون بشکه‌ای تولید و صادرات روزانه نفت ایران است.

خبرگزاری مهر به نقل از بیژن عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب می‌نویسد: «عملیات بازگشت به سقف پیش از تحریم در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.»

صادرات نفت ایران با صدور دستورالعمل دولت آمریکا، تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای به طور کامل آزاد شده ‌است.

بیژن عالی‌پور افزوده که حدود ۸۳ درصد نفت و ۱۶ درصد گاز كشور توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تامین می‌شود. او می‌گوید: «آمادگی داریم در مدت ۳ روز توان تولید نفت خام را به میزان حداکثری مورد نظر وزیر نفت افزایش دهیم.»

شرکت پایانه‌های نفتی ایران هم از تکمیل تعمیرات اساسی، دوره و به روز سازی تاسیسات فراساحلی، اسکله‌ها و مخازن ذخیره سازی نفت کشور در پایانه خارگ به عنوان بزرگترین ترمینال صادرات نفت در خلیج فارس خبر داده است.هم‌زمان معاون وزیر نفت عنوان کرده که در قالب یک برنامه کوتاه مدت دو ماهه پس از لغو تحریم‌ها، ظرفیت جذب بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه اضافه تولید نفت برای ایران وجود ندارد.

رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران به خبرگزاری مهر گفته است، افزایش بیش از ۵۰۰ هزار بشکه تولید و صادرات نفت ایران به لحاظ شرایط عرضه و تقاضا در بازار به ۶ ماه تا یک‌سال زمان نیاز دارد و رسیدن به حدود سهمیه تولید نفت قبل از تحریم‌ها، یک سال وقت می‌برد.

او همچنین گفته که به زودی کشورهایی که به خاطر تحریم به آنها نفت فروخته نمی‌شد، به بازارهای صادراتی نفت ایران افزوده می‌شوند و در ردیف مشتریان جدید قرار خواهند گرفت. مشتریان عمده نفت ایران در دوران تحریم، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بودند.

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت ایران، کمکی به افزایش درآمد این کشور نمی‌کند زیرا بهای نفت هم‌چنان رو به کاهش است. بهای نفت که در ژوئیه ۲۰۱۴ بشکه‌ای ۱۰۵ دلار بود در ژانویه ۲۰۱۵ به حدود ۶۰دلار در هر بشکه رسید.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی کوتاه، محاسبه کرده که در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین، ۲۱۴ میلیون دلار از درآمدهای نفتی ایران کاسته شد: «هر چه مذاکرات بیشتر به جلو می‌رفت و اخباری مثبت از فضای گفت‌وگوها منتشر می‌شد، قیمت نفت بیش از گذشته کاهش می‌یافت.»

تسنیم می‌نویسد روز ۱۴ ژوئیه که توافق نهایی شد، هر بشکه نفت اوپک در برابر ۵۴ دلار و ۵۵ سنت معامله می‌شد اما روز ۸ اوت، یعنی ۲۳ روز پس از مذاکرات قیمت نفت به ۴۷دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

تسنیم می‌افزاید: «با فرض صادرات روزانه ۳/ ۱ میلیون بشکه نفت ایران، درآمد روزانه کشور ۷/ ۹میلیون دلار کاهش داشته است.»

بانک جهانی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده که رفع تحریم‌های اقتصادی ایران به کاهش شدید بهای نفت در بازارهای جهانی منجر می‌شود. علت این امر، افزایش میزان عرضه عنوان شده که به کاهش ۱۰دلاری در هر بشکه می‌انجامد.

پیش از این، الکساندر فون گراسدورف از "اتحادیه اقتصاد نفت" در برلین گفته بود مدتی طول می‌کشد تا ایران بر مشکلات خود در صنعت نفت فائق آید و صادرات نفت خود را افزایش دهد. ابتدا باید جریان استخراج و امکانات حمل و نقل که سه سال است راکد مانده، به راه افتد.

کارشناسان مواد معدنی "کومرتس بانک" آلمان تخمین می‌زنند که ایران بتواند تا نیمه سال ۲۰۱۶ روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت بیشتر استخراج کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها