کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازگشت آمریکا به فهرست مشتریان فرش ایران


کد خبر : ۱۴۳۵۰جمعه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵:۴۸۱۴۸۶ بازدید

بزرگترین بازار صادراتی فرش ایران دوباره به فهرست خریداران بازمی‌گردد. از سال 2010م به قبل، ایران بیشترین صادرات فرش دستباف را به آمریکا ...

بزرگترین بازار صادراتی فرش ایران دوباره به فهرست خریداران بازمی‌گردد. از سال 2010م به قبل، ایران بیشترین صادرات فرش دستباف را به آمریکا داشت که در 5 سال گذشته مورد تحریم قرار گرفت و امریکایی‌ها از این هنر - صنعت ایرانی محروم شدند.

حالا با توافقات هسته‌ای و البته قید شدن رفع ممنوعیت واردات فرش ایران به امریکا در بیانیه مشترک، بار دیگر شاهد صادرات این کالا به این کشور هستیم. سرپرست مرکز ملی فرش ایران با تاکید براینکه لغو ممنوعیت واردات فرش ایران به امریکا در توافق وین قید شده است، اظهار کرد: از این موضوع خوشحالیم و انتظار داریم که به محض لغو تمام تحریم‌های اعمال شده بر ایران، این ممنوعیت هم لغو شود.

حمید کارگر در گفت‌وگو با روزنامه صمت، با اشاره به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به وزیر امور خارجه، تصریح کرد: آن‌طور که وزارت امور خارجه پیش‌بینی کرده، سال ۲۰۱۶م شاهد بازپس‌گیری سهم ایران از بازار امریکا خواهیم بود. به گفته وی، امیدواریم با این اتفاق شاهد جهش صادراتی و عرضه فرش‌های ایرانی در امریکا باشیم. وی با بیان اینکه ۵سال است که صادرات فرش به امریکا انجام نشده، افزود: امیدواریم در عوض مدتی که واردات فرش ایرانی برای امریکا ممنوع بود، در سال ۲۰۱۶م و سال‌های آینده با لغو تحریم‌ها شاهد افزایش و جهش صادراتی فرش ایران باشیم. کارگر درباره وضعیت صادرات فرش ایرانی به دنیا، اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون شاهد افزایش صادرات این کالا بودیم که البته عدد ناچیزی است. اما نکته مهم اینجاست که هرچند جهش صادراتی نداشتیم اما روند کاهشی که از سال ۹۲ به قبل داشتیم متوقف شد و به سمت رشد در حال حرکت هستیم.سرپرست مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۳ حدود ۵۰میلیون دلار فرش دستباف به وزن بیش از ۹۰۰ تن به ۸۰ کشور دنیا صادر شد. وی اظهار کرد: ۲ دسته بازار داریم، یکی بازارهای سنتی که از دیرباز فرش ایرانی و نشان(برند) «پرشین کارپت» را می‌شناختند، مانند کشورهای اروپایی. برخی کشورها هم مانند روسیه، چین، افریقای جنوبی و برزیل بازارهای جدید ما هستند که امیدواریم با تبلیغات بیشتر مشتریان دائمی خود را افزایش دهیم.


2 نوع تحریم داریم

سرپرست مرکز ملی فرش ایران درباره صادرات دوباره فرش ایران به امریکا اظهار کرد: ۲ نوع تحریم برای فرش ایران در نظر گرفته شد. تحریم مستقیم و غیرمستقیم. در تحریم مستقیم که ایالات‌متحده امریکا از سال ۲۰۱۰م در دستور قرارداد، مقرر شد ورود هر فرشی که مبدا آن کشور ایران باشد به خاک امریکا ممنوع شود و بر این اساس هم‌اکنون ۵سال است که ایران هیچ فرشی به امریکا صادر نکرده است.کارگر تصریح کرد: اثر واقعی این تحریم از آنجایی درک می‌شود که ما قبلا بزرگترین صادرکننده فرش به امریکا بوده‌ایم و سالانه بیش از ۱۶/۵درصد تولیدات خود را به این کشور ارسال می‌کردیم که از نظر ارزش درآمد ۸۰میلیونی دلاری برای‌مان به ارمغان داشت. سرپرست مرکز ملی فرش ایران افزود: دسته دوم تحریم‌ها نیز تحریم‌های غیرمستقیم بود چراکه به‌دلیل اعلام محدودیت در انتقال پول، بیمه، حمل‌ونقل و همچنین بالا رفتن بهای تمام‌شده فرش، صادرات ما با کاهش مواجه شد.وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵م هندوستان و دیگر کشورهای رقیب ایران تلاش کردند تا بازار ایران را تصاحب کنند و البته هند از دیگران موفق‌تر عمل کرده و امروز بزرگترین صادرکننده فرش به امریکاست.سرپرست مرکز ملی فرش ایران از صحبت‌های خود با تاجران فرش در امریکا خبر داد و گفت: هم‌اکنون به ما اعلام می‌کنند که بازار امریکا تشنه فرش ایران است و در این کشور مطرح می‌شود فرش ایران یک پهلوان است حال ۵ سالی است که به‌دلیل تحریم‌ها کمی ضعیف شده اما فرش ایران همچنان یک پهلوان در خاک امریکا شناخته می‌شود.


فرش ایرانی زینت‌بخش برنامه‌های دیپلماتیک

وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم برای فرش دست به قلم شد. محمدرضا نعمت‌زاده در نامه‌ای به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، خواستار استفاده از فرش دستباف ایران در برنامه‌های سیاسی و دیپلماتیک شد. برپایه این گزارش در این نامه که به پیشنهاد مرکز ملی فرش ایران نگاشته شده، پیشنهاد استفاده از فرش دستباف ایران در برنامه هیات‌های سیاسی و دیپلماتیک مطرح شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نامه با سپاس از تلاش‌های ظریف و همکاران در رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها به ویژه لغو تحریم واردات فرش دستباف ایران به امریکا، پیشنهاد کرده که از این میراث کهن فرهنگی و هنری کشور به‌عنوان ابزاری کارآمد در روابط دیپلماتیک بهره گرفته شود. 
وی به همین منظور پیشنهاد داده در برنامه هیات‌های سیاسی و دیپلماتیکی که به ایران سفر می‌کنند، بازدید از «موزه فرش ایران» نیز گنجانده شود تا از هنرمندی دیرپای زنان و مردان ایرانی در ترسیم چهره‌ای شایسته از ایران اسلامی مدد گرفته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نامه ثبت تصاویر دیپلمات‌های خارجی در برابر فرش ایرانی را دارای کارکردهای مناسب اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها