کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صنعت مبلمان ناتوان از تولید صنعتی


کد خبر : ۱۴۳۴۳جمعه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۲۰۱۲۹۳ بازدید

صنعت مبلمان می‌تواند یکی از صنایع ارزآور کشور محسوب شود و زمینه وابستگی نداشتن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی را مهیا کند اما متاسفانه ...

صنعت مبلمان می‌تواند یکی از صنایع ارزآور کشور محسوب شود و زمینه وابستگی نداشتن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی را مهیا کند اما متاسفانه پیش از تحریم سهم عمده‌ای از بازار مبلمان در اختیار ایتالیا و ترکیه بود اما پس از تشدید تحریم‌ها، بازار مبلمان را به ترکیه واگذار کردیم،

که به گفته برخی از کارشناسان این فرآیند پس از انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه تشدید شد. ایران یکی از تولیدکنندگان مبلمان کلاسیک بوده اما در شرایط کنونی، سهم مناسبی از صادرات این کالا را به خود اختصاص نداده است. شاید برخی بر این باور باشند که صنعتی نشدن واحدهای تولیدی منجر به از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی شده است اما رامین سمیع‌زاده، دبیرانجمن تولیدکنندگان مبلمان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: اگر بخواهیم تولید مبلمان به شیوه سنتی در ایران را عامل پایین بودن میزان صادرات این کالا بدانیم، به‌طور حتم به خطا رفته‌ایم زیرا واحدهای تولید مبلمان در ایران کاملا صنعتی است. البته به غیراز واحدهای تولید مبلمان کلاسیک که باید سنتی باشد. وی افزود: صنعت مبلمان یکی از صنایعی است که توانسته برای کشور در مقاطعی، ارزآوری قابل‌توجهی داشته باشد اما این صنعت مانند سایر صنایع نیازمند حمایت است. سمیع‌زاده درباره تولید مبلمان به شیوه سنتی در کشور خاطرنشان کرد: مبلمان‌های کلاسیک حاصل هنر ایرانیان هستند که باید با شیوه سنتی و دستی ساخته شوند.

به گزارش صمت، البته در بسیاری از کشورها در تولید مبلمان کلاسیک از فناوری و دستگاه‌های جدید استفاده می‌شود اما به‌طور قطع نمی‌توان کیفیت و زیبایی مبلمان کلاسیک دست‌ساز ایران را با مبلمان‌های کلاسیک ماشینی دنیا مقایسه کرد. صادرات اندک مبلمان کلاسیک ایرانی همچنین علیرضا عباسی، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان در گفت‌وگو با صمت درباره صنعتی‌سازی مبلمان اظهار کرد: ما در کشور، تولید ۳نوع مبلمان داریم که شامل مبلمان اداری و صفحه‌ای، راحتی و دیگری مبلمان استیل(کلاسیک) است که در بخش تولید صفحه‌ای و اداری از فناوری روز دنیا استفاده می‌شود. وی افزود: براساس آمار ارائه شده، میزان واردات ما در زمینه تولید مبلمان کلاسیک بسیار ناچیز بوده زیرا توانسته‌ایم نیاز بازار داخلی را در واحدهای تولیدی تامین کنیم و این امر موجب شده تا ارز کمتری از کشور خارج شود. عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان افزود: در تولید مبلمان مدرن با کمبودهایی مواجه هستیم و بیشترین واردات ما در این زمینه است اما خوشبختانه در اثر مشارکت با ترک‌ها برای تولید مبلمان در شهرهای مرزی، می‌توان نسبت به کاهش این نوع از مبلمان نیز امیدوار بود.

عباسی با اشاره به وجود مبلمان‌های خارجی در بازار ایران تصریح کرد: اگر بتوانیم در تولید مبلمان راحتی و مدرن از فناوری‌های جدید استفاده کنیم، به‌طور قطع در این زمینه نیز دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت و خوشبختانه به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک توانسته‌ایم تا ۷۰درصد در تولید مبلمان مدرن و راحتی از واردات بی‌نیاز شویم. وی درباره وضعیت تولید مبلمان کلاسیک خاطرنشان کرد: تولید این نوع از مبلمان به وسیله هنرمندان ایرانی انجام و به‌صورت سنتی تولید می‌شود و در اصل ارزش آنها به خاطر ساخت و هنر دست است و به همین دلیل در این زمینه وارداتی نداشته‌ایم زیرا از یک سو ایران تولیدکننده و صادرکننده این نوع از مبلمان است و از سوی دیگر نیاز بازار داخلی به مبلمان کلاسیک تامین شده، بنابراین میزان تولید و صادرات مبلمان کلاسیک در کشور کاهش یافته است. عباسی درباره میزان صادرات صنعت مبلمان ابراز کرد: درحال‌حاضر صادرات صنعت مبلمان ایران به هیچ عنوان چشمگیر نیست زیرا رقبای ما قادر به تولید مبلمان مدرن و راحتی با قیمت ارزان‌تر و کیفیت بهتر هستند، بنابراین سهم عمده‌ای از بازارهای هدف صادراتی به رقبای ایران رسیده است.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان یادآور شد: صادرات مبلمان کلاسیک ایران به صورت انبوه انجام نمی‌شود بلکه به وسیله ایرانیان مقیم خارج از کشور به صورت موردی صادر می‌شوند اما صادرات مبلمان راحتی و اداری ایرانی نیز فقط به بازار کشورهای عراق و افغانستان و کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود. وی درباره واردات مبلمان به ایران گفت: بیشترین واردات مبلمان به ایران از چین و ترکیه انجام می‌شود و پیشرفت نکردن صنعت تولید مبلمان راحتی در ایران موجب شد تا ترکیه یکی از کشورهای صادرکننده مبلمان به ایران محسوب شود. تدوین استراتژی توسعه صادرات مبلمان حسن احمدیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان در گفت‌وگو با صمت پیرامون وضعیت تولید و صادرات صنعت مبلمان ایران اظهار کرد: در ایران مبلمان هم به شکل صنعتی و هم به صورت سنتی تولید می‌شود و در اصل مبلمان‌های کلاسیک و دست‌ساز که هنرمندانه‌تر ساخته می‌شوند، به طورقطع برای ساخت آنها از شیوه سنتی استفاده می‌شود. وی با بیان این مطلب که تولیدات نئوپانی، مبلمان‌های اداری به شیوه صنعتی در کشور تولید می‌شود، گفت: شیوه تولید مبلمان در ایران ترکیبی از شیوه صنعتی و سنتی است و انتخاب این شیوه نیز براساس ماهیت و نوع کالایی است که باید تولید شود.

احمدیان افزود: ما در صنعت مبلمان با چالش حجم تولید انبوه مواجه هستیم زیرا هنوز برای ما امکان تولید مبلمان صنعتی به شیوه انبوه وجود ندارد و اگر بسترسازی برای تولید انبوه مبلمان در کشور ایجاد شود، به طورقطع می‌توانیم در این صنعت به بهبود شاخص رقابت‌پذیری و همچنین افزایش صادرات و کاهش قیمت تمام شده دست پیدا کنیم. به گفته این فعال اقتصادی، برای دستیابی به تولید انبوه در صنعت مبلمان نیاز به تدوین برنامه و استراتژیک، حجم سرمایه‌گذاری انبوه و دسترسی به فناوری‌های جدید داریم تا بتوانیم صنعت مبلمان کشور را به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کنیم. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان درباره انبوه‌سازی مبلمان‌های کلاسیک در ایران تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، امکان تولید مبلمان کلاسیک با استفاده از فناوری‌های جدید وجود دارد اما نبود فناوری‌های جدید در صنعت مبلمان کشور موجب شده تا ما در ساخت مبلمان کلاسیک به شیوه سنتی عمل کنیم. وی درباره میزان صادرات مبلمان از ایران گفت: در ۳سال اخیر با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه واردات مبلمان وجود داشت، زمینه افزایش صادرات این کالاها مهیا شد و این امر موجب شد تا صادرات مبلمان ایرانی به لحاظ حجمی و ارزشی رشد قابل‌توجهی پیدا کند. در سال‌هایی که واردات مبلمان ممنوعیت ۱۰۰درصدی داشت، با رشد قابل‌توجه تولید و کاهش قیمت تمام شده در صنعت مبلمان مواجه بودیم و محصولات ما در این بخش صنعتی رشد قابل‌توجهی نیز در زمینه صادرات پیدا کرد.

احمدیان با اشاره به حمایت‌های تعرفه‌ای دولت در راستای کاهش واردات و حمایت از تولید افزود: درحال‌حاضر واحدهای تولید داخل، کمتر از ۵۰درصد ظرفیت خالی دارند، بنابراین امکان افزایش تولید و صادرات مبلمان در کشور وجود دارد. وی درباره بازارهای هدف صادراتی صنعت مبلمان خاطرنشان کرد: عراق یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی ما بود اما به دلیل مسائل و مشکلاتی که در این کشور رخ داد، سهم صادرات مبلمان به بازار این کشور نیز کاهش یافت. این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش صادرات صنعت مبلمان به دلیل وضعیت سیاسی و امنیتی عراق، اظهار کرد: ما برنامه‌های جدی برای توسعه صادرات به بازارهای هدف داریم و در این زمینه، اقدامات موثری از قبیل تعیین تدوین استراتژی توسعه صنعتی و همچنین تعیین ۱۰ بازار برای توسعه صادرات مبلمان انجام داده‌ایم که از جمله این بازارها می‌توان به ترکمنستان، ارمنستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، افغانستان و عراق اشاره کرد. وی گفت: در چند سال اخیر محل اتصال تاجران ایرانی با کشورهای هدف در نمایشگاه‌ها بود اما خارج کردن نمایشگاه از دست اتحادیه موجب شده تا به تعامل میان تاجران ایرانی با بازارهای هدف لطمه‌های جدی وارد شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها