کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش مجلس به سیاست جدید دولت در مناطق آزاد


کد خبر : ۱۴۳۲۳پنجشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۵۵۴۱۹۶ بازدید

به گفته اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، لایحه ایجاد چهار منطقه آزاد جدید که همگی در مناطق مرزی است براساس موافقت رئیس‌جمهور و ...

به گفته اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، لایحه ایجاد چهار منطقه آزاد جدید که همگی در مناطق مرزی است براساس موافقت رئیس‌جمهور و تصویب شورای عالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شده که این چهار منطقه شامل جاسک، بوشهر، مهران و اردبیل می‌شود. 

این چهار منطقه همگی مناطق مرزی و گذرگاه‌های مبادلاتی هستند که می‌توانند موجب توسعه صادرات شوند.در این میان حسن روحانی، رئیس جمهور کشور درباره مناطق آزاد در کشور تاکید کرده‌ که این مناطق باید به جای تمرکز بر واردات، به هدف اولیه تاسیس خود که توسعه صادرات بوده است، نزدیک‌تر شوند. حال موضع مجلس نسبت به سیاست جدید دولت برای افزایش مناطق آزاد چیست؟

سعید زمانیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به "اقتصادنیوز" می‌گوید: اگر مسائل و مشکلاتی در مورد افزایش مناطق آزاد از قبیل پول‌شویی، عوارض‌ها و مسائل گمرکی در آن دیده نشود و خودش رانت و باند ایجاد نکند که متاسفانه در بعضی از قسمت‌ها دیده می شود با کنترل و نظارت در چارچوب قانونی می‌تواند ارزشمند باشد.

او ادامه می‌دهد: در غیر این صورت اگر کنترل و نظارتی صورت نگیرد و وضعیت پول‌شویی در این مناطق مشخص نشود که بسیاری از افراد به موجب آن در این مناطق پول‌ها را به دلار تبدیل می‌کنند و بحث مسائل قاچاق کالا که در حال حاضر مبادی قاچاق کالا در همین مناطق آزاد اقتصادی به چشم می‌خورد اگر این موارد تکرار نشود کار پسندیده‌ای است اما اگر این موضوع بدون نظارت شکل بگیرد به درد نمی‌خورد و مورد قبول نخواهد بود.

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: با توجه به مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های شدید قانونی که در مبادلات تجاری داریم و سخت‌گیری‌هایی که در مباحث گمرکی مانند پاسپورت‌ها دیده می‌شود افزایش مناطق آزاد فعلا می‌تواند در برنامه باشد.

او خاطر نشان می‌کند: در واقع می‌توانیم بگوییم این امر تسهیل سازی قانون است، به شرط آنکه بودجه و اعتبارات و درآمد‌ها و مالیات‌ها در آن شفاف باشد و به حیات خلوت تبدیل نشود، صحبت این دولت و آن دولت نیست. این یک پدیده ماندگار در کشور باقی می‌ماند، شاید ما به این دولت اعتماد داشته باشیم اما دولت بعدی به روشی دیگر عمل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان سخنان خود بیان می‌کند: درصورت شفاف سازی و برای رسیدن به نقطه‌ای که بتوانیم در مباحث اقتصادی مبادلات تجاری و رفت و آمدهای سیاسی را از مرزهای شدید و سختی که در دنیا برداشته شده است، برداریم طبیعتا می‌توانیم این توسعه را بپذیریم و این توسعه در مقطعی که در آن از عقب افتادگی‌های زیادی روبرو هستیم می‌تواند موجب رفع مشکلات شود.

همچنین روح‌الله بیگی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصادنیوز در این باره می‌گوید: فلسفه ایجاد مناطق آزاد در کشور از ابتدا دچار مشکل بود. دولت‌ها از گذشته در سفرهای استانی و در جلسات متعدد خود برای اینکه یک منطقه را از یک محرومیت جدا کنند عنوان مناطق آزاد به آن می‌دادند که با این کار بتوانند رونقی شکل دهند تا از محرومیت مردم در این مناطق جلوگیری کنند اما هیچ ساختار و تاسیسات زیر بنایی برای ایجاد آن آماده نبود خروجی این مناطق فقط افزایش زمین بود و هست. 

بیگی تصریح می‌کند: صرف منطقه آزاد شدن حرکت خوبی نیست هرچند برخی از نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند که بخشی از مناطق حوزه انتخابی خود را به منطقه ویزه و آزاد تبدیل کنند و این موضوع قطعا مورد استقبال نمایندگان قرار خواهد گرفت.

او خاطر نشان می کند: باید این را هم مد نظر داشته باشیم که در بسیاری از مناطق آزادمان هیچ سرمایه‌گذاری شکل نگرفته و هیچ ساختاری آماده نشده است و هیچ تاسیسات زیر بنایی و هماهنگی اورگانیک در نهادهای اداری شکل نگرفته و این به نفع مردم و کشور نیست. بنابراین اگر منطقه‌ای قرار است جزء منطقه آزاد شود باید قابلیت‌ها به صورت دقیق و مهم‌تر از همه دارای زیرساخت باشد‌. 

بیگی در پایان عنوان می‌کند: وجود مناطق آزاد با برنامه مدون مفید است. مناطق آزادی داریم که شعبات بانک مراکز اداری و آن چیزی که در آن لازم است مهیا نشده و بهتر است در این زمینه تعدد مناطق آزاد مد نظر نباشد بلکه قابلیت‌های اجرایی، ایجاد امکانات و قابلیت بهره‌برداری از مناطق مد نظر باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها