کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رکود شدید این روزهای بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد ؟


کد خبر : ۱۴۳۰۹چهارشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹:۲۳۷۹۸۱ بازدید

کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو ...
رکود شدید این روزهای بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد ؟رکود شدید این روزهای بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد ؟

کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند. 

به گزارش تابناک، البته ابراز تمایل برخی ‌خودرو‌‌سازهای آلمان و فرانسه نیز در ایجاد این وضعیت بی‌تأثیر نبوده است؛ و با تاثیر بر وری بازار رکود در این حوزه را بیش از پیش افزایش داده است و گویی خریداران خودرو در انتظار اتفاقات جدید در حوزه هستند.

مجموعه این عوامل بالاخره تاثیرات خودرو را در تولید محصولات گذاشته است، به گونه ای که تولید انواع خودرو ها در مجموعه های خودرو سازی کاهش چشمگری نسبت به زمان مشابه گذشته داشته است، براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در تیر ماه امسال با کاهش 10.1 درصدی از 102 هزار و 815 دستگاه در تیر 1393 به 92 هزار و 457 دستگاه در تیر 1394 کاهش یافته است.

مطابق این آمار، انواع سواری با کاهش 3.3 درصد، انواع اتوبوس با افت 51.7 درصد، انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با کاهش 50 درصد و انواع وانت با کاهش 48.9 درصد مواجه شده است.

با این وجود هنوز خودرو سازی ها اصرار دارند که قیمت های خود را بالا نگه دارند و در برخی از موارد حتی تقاضای افزایش قیمت را نیز دارند. پیش بینی برخی از کارشناسان بر این است که ادامه روند موجود، در آینده ای نزدیک باعث از بین رفتن کامل این صنعت در کشور خواهد شد و اگر خودرسازی ها همچنان در مواضع خود اصرار داشته باشند به زودی شاهد تعطیل شدن یکی از مهم ترین صنایع کشور خواهیم بود.

دکتر موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع مو معادن مجلس در قبال این رفتار خودرو سازی ها در گفت و گوی خود با تابناک، ضمن هشدار به این رفتار خودرو سازی ها اظهار داشت: به زودی شرکت های خارجی ، به صورت وارد کننده یا به عنوان تولید کننده مشترک وارد ایران خواهند شد و نسخه این افراد را خواهند پیچید، مجلس هم در قابل مطالبات به حق مردم جانب مردم را خواهد گرفت، یکی از کارهایی هم که به زودی انجام خواهد شد زمینه های ایجاد قطب سوم خودرو سازی است که به جد پیگیر آن هستیم. وی گفت: این شرایط الزاما اجرا خواهد شد و اگر خودرو سازها هوشیارانه قدم بردارند و رضایت مردم را جلب کنند، می توانند همچنان در عرصه رقابت باشند، اما غیر از این خودروسازی ها به زودی برشکست خواهند شد، خودرو سازی ها باید خودشان را با شرایط موجود وقف دهند و دیگر از دست کردن به جیب مردم دست بردارند.

با توجه به شرایط موجود و عدم تقاضا برای خرید خودرو در بازار این انتظار می رود که روند کاهش تولید این محصولات در کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد و با ادامه روند موجود بزودی شاهد تعطیلی بخشی از این صنعت در کشور خواهیم شد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این عقیده هستند، در حال حاضر دو عامل باعث کاهش تقاضا از سوی خریداران خودرو در بازار شده است، دلیل اول عدم استقبال از خرید خودرو، پایین بودن قدرت خرید مردم و گرانی بیش از اندازه خودرو های تولید داخل است.

این فراد بر این عقیده هستند، خودرو های که از سوی تولید کننده های داخلی در کشور عرضه می شود، از کیفیت بسیار پایین و قیمت بالای خودرو است، و اگر فضای رقابتی عادلانه ای در کشور وجود داشت، هرگز این محصولات ها با این قیمت ها نمی توانست به فروش برسد.

دلیل دوم کاهش تقاضا نیز در روزهای اخیر، انتظار بازار برای ورود خودرو سازی خارجی از سوی فعالان این بخش عنوان می‌شود، به عقیده این افراد، بازار در انتظار ورود شرکت های معتبر خارجی به کشور است، و افرادی که نیاز کمتری به خودرو احساس می کنند منتظر تغییر وضعیت، خواهند ماند.

اما در این میان به نظر می رسد که یک نوع لج بازی بین تولید کنندگان خودرو و مصرف کننده در بازار ایجاد شده است، و دیگر مصرف کننده های خودرو تحت هر شرایطی حاضر به خرید محصولات بی کیفیت نیستند، در این شرایط به نظر می رسد که برای بقای خودرو سازی ها در کشور تنها راه، جلب نظر مشتریان باشد، و تا زمانی که تولید کنندگان داخلی نتوانند همچون گذشته اعتماد مشتریان خود را جلب کنند، روند کاهش تولید در روهای آینده بیشتر خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها