کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاسبان تحریم در چین و تهران


کد خبر : ۱۴۲۰۸دوشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲:۱۰۲۳۰۸ بازدید

شب گذشته «پاستور» بار دیگر میزبان دوربین‌های «جام جم» بود. آنها به آنجا رفته بودند تا حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، در گفت‌وگویی مستقیم ...

شب گذشته «پاستور» بار دیگر میزبان دوربین‌های «جام جم» بود. آنها به آنجا رفته بودند تا «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، در گفت‌وگویی مستقیم، پاسخ‌گوی پرسش‌هاي دو مجری صدا و سیما باشد. با آغاز برنامه یک خانم و یک آقا که مجریان این برنامه بودند ابتدا، اعلام برنامه و خود را معرفی کردند. پس از آن، کلیپی کوتاه، از سخنان «روحانی» درباره مذاکرات هسته‌ای پخش شد؛ کلیپی که ابتدای آن، سخنان «روحانی» پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بود و انتهای آن، سخنان اخیرش درباره توافق که در برخی صحنه‌ها هم عکس‌هایی از مراحل مختلف مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پخش شد.

به گزارش شرق، این کلیپ نشان از آن داشت که محور اصلی برنامه، توافق هسته‌ای و تبعات آن خواهد بود؛ چراکه حتی کلیپ ویدئویی با آرم انرژی هسته‌ای پایان یافت؛  شش بیضی در‌هم‌تنیده به همراه یک هسته در مرکز. بعد از پایان کلیپ، برنامه  آغاز شد. در ادامه گزیده سخنان «حسن روحانی» را می‌خوانید:

انتخابات سال 92 نوعی رفراندوم درمورد چگونگی حرکت و موفقیت ما و درباره بحث تعامل سازنده با دنیا و نحوه رفتار با دنیا بود.

بدون اغراق می‌گویم که دستاورد امروز بیش از تصورات دیروز است و آنچه امروز به دست آورده‌ایم بیش از مقداری است که دو سال پیش به آن فکر می‌کردیم.

من از همه منتقدین به خاطر انتقادهای‌شان تشکر می‌کنم. حامیان دولت جای خود دارند، من در اینجا مناسب است از جوان‌های عزیز تشکر کنم. در شبکه‌های اجتماعی چه‌ها نکردند. جوان‌های ما، حتی چه انتقادهای سازند‌ه‌ای نکردند، چه عکس‌های زیبایی، چه گرافیک‌های زیبایی، حتی طنزهای قشنگی. یک وقت برخی دستگاه‌های ما به دلایلی می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی ما را تعطیل کنند، من همیشه مخالف بوده و هستم و می‌گویم اگر مشکلی است باید راه‌حل دیگری پیدا کنیم.درشت‌گویی پیروز نمی‌شود، بلکه این درست‌گویی است که پیروز می‌شود و ما نیز راه منطق را در پیش گرفتیم.نخستین مذاکره وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه ١+٥ در نیویورک، کلیدی بود که برای حرکت پرشتاب در زمینه مذاکره زده شد.در مذاکرات بر مبنای چارچوب و اهداف مشخصی عمل کرده و مذاکرات را قدم‌به‌قدم سنجش می‌کنیم.

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید حتی به کشور دوست و همسایه خود اعتماد صد درصد دارد. ما نمی‌گوییم که به طرف مقابل اعتماد صددرصدی داریم.در توافق موقت ژنو که به آذر ٩٢ مربوط می‌شود ما و طرف مقابل یکدیگر را آزمایش کردیم. ما برخی محدودیت‌ها را پذیرفتیم و آنها هم برخی تحریم‌ها را برداشتند. هر دو به قول‌های خود عمل کردیم. مدت این توافق هسته‌ای ١٠ سال است که ما در توافق ژنو که دو سال بود یکدیگر را آزمایش کردیم.این تفکر که در برابر دنیا ما دو راه بیشتر نداریم که آن دو راه تسلیم یا شکست دنیا است منطق ندارد. راه سومی هم وجود دارد که همان راه تعامل سازنده و در چارچوب منافع ملی و برد- برد است.

آنها(غربی‌ها) مدعی‌اند کاری کردند که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله افتاده است که این دیدگاه از نظر ما خیال‌پردازی و توهم است. طرف مقابل در ابتدا احساس می‌کرد که ما دنبال ساخت بمب اتم هستیم و استدلالش این بود که در نمونه‌برداری اولیه در سال ٨٢ آلودگی بالای ٧٠ درصد پیدا شده بود که ما نمی‌دانستیم این آلودگی چیست که البته بعد مشخص شد که سانتریفیوژهای ما که دست دوم بوده در کشور دیگری تا ٧٥ درصد عمل غنی‌سازی را انجام داده بود آن کشور هم مشخص شد که چه کشوری بود و بنابراین مسئله حل شد.

اگر طرف مقابل ما ادعا کند به موفقیت دست یافته، اشکالی ندارد به‌هر‌حال ما دنبال ساخت بمب اتمی نبوده‌ایم. موفقیت بزرگ ما این بود که ایران تحت فصل ٧ منشور ملل متحد و ماده ٤١ آن بود که این به معنای آن است که طبق ادعای سازمان ملل ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند اما قطع‌نامه اخیر بیان می‌کند که ایران کشوری است که دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و از دیگر کشورها می‌خواهد که با ایران همکاری کنند.

طبق فتوای رهبری، ساخت، نگهداشت و استفاده از سلاح کشتار‌جمعی حرام است.

مردم ایران می‌دانند هر کشوری که قطع‌نامه‌ای ذیل فصل ٧ علیه آن کشور تصویب شده است، سال‌ها طول کشیده تا از این فصل خارج شود و معمولا نیز با سرنگونی مواجه شده است. در همین زمینه ما شاهد بودیم که در عراق چه اتفاقاتی افتاد. قطع‌نامه اخیر سازمان ملل یک دستاورد بزرگ حقوقی سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که برای آن نظیری نمی‌شناسم. طی قطع‌نامه اخیر سازمان ملل توانستیم بدون عقب‌نشینی از مواضع اصولی خود به هر سه هدف خود مبنی بر تثبیت حقوق، خروج از فصل ٧ سازمان ملل و لغو تحریم‌ها دست یابیم. ما بدون جنگ، بدون خواهش و بدون تسلیم‌شدن در برابر سازمان ملل متحد، با مذاکره، منطق و دیپلماسی در مسیر حقوقی کاری کردیم که سازمان ملل خود اقدام به تغییر عنوان کرده و شش قطع‌نامه قبلی خود را لغو کرده است.

تحریم، ظالمانه و ضد انسانی است. ما جنسی که وارد این کشور می‌کردیم گاهی ٢٠ درصد، ٢٥ درصد و حتی ٣٠ درصد تا ٤٠ درصد هم داشته‌ایم که گران‌تر درمی‌آمد؛ یعنی اگر ١٠٠ میلیارد فرض می‌گیریم جنس وارد این کشور باید بشود، حالا کالا‌هایی که ضروری بود، حداقل میزان ٢٥ میلیارد آن تلف می‌شد. این از جیب مردم است البته کاسبان تحریم خیلی برای‌شان سود داشت. کاسبان تحریم در دوبی، اروپا، چین، تهران، همه‌جا این کاسبان تحریم بودند، آنها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می‌کردند ما می‌بایست این تحریم ظالمانه را برداریم؛ دروازه ایران به سوی جهان به‌طور کامل گشوده شود.در زمان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی عده‌ای داستان‌هایی مطرح می‌کردند و در برخی از روزنامه‌ها می‌گفتند که چنانچه پروتکل الحاقی را بررسی کنید درمی‌یابید که آنها می‌آیند و زیرزمین‌های ریاست‌جمهوری و مجلس را بازرسی می‌کنند. این در حالی است که اینها پروتکل الحاقی را با بازرسی‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل اشتباه می‌گرفتند.

در دولت یازدهم در سلاح‌های استراتژیک و در تقویت بنیه دفاعی کشور کاری که در دو سال اخیر انجام داده‌ایم به اندازه ٨٠ درصد ١٠ سال قبل بوده است و در این دو سال دولت به میزان ٨٠ درصد ١٠ سال قبل سلاح‌های لازم و تجهیزات لازم را آماده و انبار کرده است.نخستین تست مکانیکی IR٨ که بزرگ‌ترین دستاورد هسته‌ای کشور است در دولت یازدهم انجام گرفته است.‌ایران هیچ‌گاه از تهدیدی نمی‌ترسد، اما کشوری که در سال‌های گذشته با یک شبه‌تهدید یا شبح تهدید مواجه بود، امروز با توافق صورت‌گرفته با هیچ‌کدام از این تهدیدات مواجه نیست و امروز امنیت ملی ما به‌مراتب بیشتر از گذشته است.

قطع‌نامه ٢٢٣١ می‌گوید استفاده از موشک‌هایی که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده باشند ممنوع است این در حالی است که ما نه در گذشته و نه امروز و نه در آینده چنین موشک‌هایی را نخواهیم داشت چرا‌که ما هیچ‌گاه به دنبال سلاح اتمی نخواهیم بود. این در حالی است که در قطع‌نامه ١٩٢٢ آمده بود اگر موشکی توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشد استفاده از آنها ممنوع است.دولت از آغازبه‌کار خود و در شرایط تحریم به دنبال حل و فصل مسائل اقتصادی بود و یکی از دلایل پیروزی در مذاکرات نیز همین موضوع است.

یک روزی  شرايطي بود كه همین آقای دکتر ظریف و عراقچی و تخت‌روانچی وقتی جلسه ما تمام شد به من گفتند تمام است دیگر ما نمی‌توانیم به توافق برسیم؛ یعنی ما خط قرمزهای جدید به آنها ابلاغ کردیم گفتند که امکان‌پذیر نیست، لحظه خداحافظی بود که دست من در دست یکی از این عزیزان گفتم کار سختی است اما مطمئن باشید که موفق می‌شویم.٧٠٠ میلیارد دلار پول نفتی عمدتا خرج کردیم. نتیجه چه شد؟ در داخل کشور ما دو هزار بنگاه اقتصادی در اوج درآمد دلاری ما تعطیل شد. ٥٠٠ هزار نفر در کشور ما در اوج درآمد دلاری بی‌کار شدند. کالا را وارد کردیم، اشتغال برای دیگران درست کردیم.اگر این تحریم لغو شد و به طور کامل و دروازه‌ها باز شد، تجربه قبلی تکرار شود این مصیبت است. این جای تبریک ندارد، این جای تسلیت دارد.

*باید ورود سرمایه را تسهیل کنیم و خواهش من از تمام مردم این است که فضا را فضای امن کنید. یک وزیر خارجه می‌آید نگوییم این دولت چند سال پیش چنین کار خطا را کرد ٢٠ سال پیش چنین کاری را کرد. ما اگر پرونده‌های قدیمی را رو کنیم و آنها هم پرونده‌های قدیمی؛ نمی‌شود.

اینکه شما می‌گویید (مباحث) کره‌جنوبی (در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در یک بعد‌ازظهر تمام شد، در کشوری مثل کره‌جنوبی گروهی می‌خواستند غنی‌سازی مخفی انجام بدهند و آژانس فهمید و‌ آلودگی سطح بالا را تشخیص داد. دولت کره‌جنوبی همه آنها را دستگیر کرد و معذرت‌خواهی کرد و در آژانس آمد اعلام کرد که دنبال غنی‌سازی نباشد.ما در شیمیایی شبیه همین پروتکل الحاقی کنوانسیون شیمیایی داریم و سال‌هاست که بازرس‌ها می‌آیند و می‌بینند. ما باید کاملا قانون را بلد باشیم. ما باید با مسائل ریز حفاظتی آشنا باشیم که البته سازمان ما کاملا مسلط شده در این مدت سازمان انرژی اتمی و نیروهای مسلح ما در این زمینه مطمئن شدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها