کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گاز جايگاه‌های بدهكار وصل نشد


کد خبر : ۱۴۱۷۵یکشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۲۲۹۵۷ بازدید

با وجود دستور وزير نفت براي وصل شدن گاز جايگاه‌های سي. ان. جي، شركت ملی گاز تا به امروز نسبت به اين دستور وزير بي‌توجهی كرده و گاز تعدادی ...

با وجود دستور وزير نفت براي وصل شدن گاز جايگاه‌های سي. ان. جي، شركت ملی گاز تا به امروز نسبت به اين دستور وزير بي‌توجهی كرده و گاز تعدادی از جايگاه‌هاي عرضه گاز طبيعي قطع است. پيرو دستور وزير نفت، عباس كاظمي، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، سه روز بعد در نامه‌اي كتبي از مديرعامل شركت ملي گاز ايران درخواست كرد تا همه انشعابات قطع شده جايگاه‌ها را وصل و بدهي جايگاه‌ها را تقسيط كنند. 

 با وجود دستور زنگنه و نامه كتبي عباس كاظمي معاون وزير نفت و همچنين با توجه به افزايش مصرف سي. ان. جي در كلانشهرها، شركت ملي گاز ايران هنوز انشعابات جايگاه‌هاي ياد شده را وصل نكرده و جايگاه‌هاي عرضه سوخت استان تهران و حومه همچنان تعطيل و بلاتكليف هستند، در حالي كه براي استرداد بدهي از جايگاه‌ها دو روش تقسيط بدهي يا دريافت بخشي از مبلغ فروش روزانه جايگاه‌ها تا تسويه حساب نهايي پيشنهاد شده است، (بعد از گذشت 10 روز) همكاري لازم اعمال نشده است. شركت ملي گاز، نابساماني‌هاي موجود در حوزه سي. ان. جي را حاصل عدم عملكرد مناسب شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در مديريت توزيع بنزين و برخي موارد ديگر مي‌شناسد.

 اين در حالي است كه با وجود اجرايي شدن مصوبه كاهش قيمت سي. ان. جي و عرضه اين حامل انرژي به قيمت 500 تومان در جايگاه‌ها، شركت ملي گاز ايران در قبض‌هاي گاز مصرفي كه براي جايگاهداران صادر مي‌كند، همچنان بهاي هر كيلوگرم سي. ان. جي تحويلي به جايگاه‌ها را همان قيمت پيشين يعني 600 تومان درج كرده است. جايگاهداران بشدت از اين اقدام شركت ملي گاز ناراضي هستند كه با وجود تثبيت قيمت 500 توماني شركت گاز از روش قديمي خود استفاده مي‌كند و قيمت‌گذاري را بر اساس شيوه گذشته در دستور كار خود قرار داده است. 

آنچه به نظر مي‌رسد، جداي از اينكه افزايش نرخ كارمزد جايگاه‌ها محقق نشد و آسيب‌هايي را به جايگاهداران و كيفيت خدمات آنان وارد كرد، اختلافات شركت ملي گاز و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران موجب شده است كه صنف جايگاهداران سي. ان. جي به عنوان طفلي نامشروع ديده شود و سرانجام موجب كاهش مصرف سي. ان. جي با وجود كاهش قيمت آن شود. 

در چنين شرايطي كه انتظار مي‌رفت با افزايش قيمت بنزين و كاهش بهاي سي. ان. جي، اقبال مصرف‌كنندگان سوخت به سي. ان. جي بيشتر نشده است و با وجود دستور وزير نفت هنوز هم بيش از 70 جايگاه تعطيل مانده‌اند و به‌طور قطع اين رويه اختلافات در شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نفت در نهايت بر خلاف اصول كارشناسي و بروز مشكلاتي براي مصرف‌كنندگان اين فرآورده عام‌المنفعه خواهد بود كه روي مديريت توزيع مناسب سوخت و حمل و نقل عمومي اثر منفي خواهد گذاشت. 

با وجود افزايش قيمت بنزين، پيش‌بيني‌ها مبني بر افزايش مصرف سي. ان. جي محقق نشد و مصرف اين حامل سوختي باز هم كاهش يافت. از سوي ديگر بديهي بود كه در صورت افزايش مصرف بنزين، تأمين مازاد مصرف بنزين در شرايط حاضر با دشواري‌هايي روبه‌رو خواهد شد، بر همين اساس بود كه موضوع كاهش قيمت سي.‌ان. جي در دستور كار قرار گرفت، چون به ازاي جايگزيني هر مترمكعب سي. ان. جي با بنزين 55 سنت به سود دولت است و نيمي از هزينه‌هاي واردات اين فرآورده كاهش مي‌يابد. حتي بهاي فروش هر كيلوگرم گاز طبيعي فشرده (تحويلي به مصرف‌كننده نهايي) به مبلغ 400 تومان هم براي پيشنهاد به هيئت دولت در كانون توجه وزارت نفت قرار داشت، اما نگراني از بابت اينكه هيئت دولت كاهش 200 توماني درآمدهاي خود را از اين محل نپذيرد، موجب شد تا اين پيشنهاد كاهش قيمت سي. ان. جي به اندازه يكصد تومان دنبال شود. 

در حالي كه هم‌اكنون چند پالايشگاه كشور براي تعميرات اساسي، با تمام ظرفيت خود توليد نمي‌كنند، اين تصميم مهم و استراتژيك هيئت دولت، از واردات بي‌رويه بنزين و مصرف روزانه بيش از 30 ميليون ليتر بنزين از ذخاير وارداتي جلوگيري مي‌كند. بديهي است اين اقدام با هدف ايجاد انگيزه براي افزايش مصرف سي. ان. جي و جايگزيني مصرف بنزين با سي. ان. جي و جلوگيري از مصرف بي‌رويه بنزين در سفرهاي تابستاني انجام شده است كه به دنبال آن وزير نفت همزمان با كاهش قيمت سي. ان. جي خطاب به حميدرضا عراقي، مديرعامل شركت ملي گاز ايران، دستور صادر كردند كه بر مبناي آن همه انشعابات قطع شده حدود 73 جايگاه سي. ان. جي در سراسر كشور كه به علت بدهي و اختلاف كنتور، بوده است، وصل شود تا از شكل گرفتن صف‌هاي طولاني در جايگاه‌هاي سي. ان. جي به ويژه در كلانشهرها جلوگيري شود. 

هم اكنون 65 درصد از مجموع خودروهاي بخش حمل و نقل عمومي و 92 درصد از ناوگان تاكسيراني كشور گازسوز است و چنانچه شركت ملي گاز استان تهران مطابق دستور وزير نفت همكاري و تمهيدهاي لازم را در باره جايگاهداران اعمال نكند، به طور قطع، مشكلاتي در ساماندهي توزيع سوخت به وجود مي‌آيد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها