کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واردات پوشاک بی‌کیفیت فیلیپینی و چینی از ترکیه!


کد خبر : ۱۴۱۶۵یکشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰:۴۴۲۵۲۲ بازدید

پوشاکی که از طرف ترکیه وارد کشور ایران می‌شود تنها متعلق به خود ترکیه نیست، بسیاری از این کالاها چینی و حتی از کشورهای شرق آسیا و ...

 پوشاکی که از طرف ترکیه وارد کشور ایران می‌شود تنها متعلق به خود ترکیه نیست، بسیاری از این کالاها چینی و حتی از کشورهای شرق آسیا و دیگر کشورها هستند.
محمدمهدی رئیس‌زاده، دبیر انجمن صنایع نساجی بیان داشت: این اواخر فیلیپین هم به تولید پوشاک روی آورده و آن را به کشور ما صادر می‌کند، منتها تولیدات این کشورها از طریق امارات یا ترکیه به کشور ما وارد می‌شود.

وی تأکید کرد: این کشورها برندهای معروف را کپی‌سازی می‌کنند و قیمت‌شان هم نسبت به برند اصلی فوق‌العاده پایین‌تر است زیرا اصل نیستند. رئیس‌زاده اظهار داشت: اگر برندهای اصلی خود ترکیه وارد ایران می‌شدند نمی‌توانستند با پوشاک ایرانی رقابت کنند، زیرا این تولیدات اصل قیمت‌شان بالاست و گران هستند بنابراین محصولات ما از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با آنهاست. وی اضافه کرد: آن چیزی که قابل رقابت نیست جنس‌های بنجل یا کیفیت پایین چین است که از طریق امارات و ترکیه وارد می‌شود.

 بخشی از واردات پوشاک از طریق اظهار خلاف واقع وارد کشور می‌شود

دبیر انجمن صنایع نساجی به نسیم گفت: بخشی از واردات از طریق اظهار خلاف واقع وارد کشور می‌شود، زیرا پوشاک جزو اولویت 10 است و حقوق ورودی‌اش هر چقدر که در جدول است در 2 ضرب می‌شود به همین دلیل حاصل آن به قدری زیاد است که اصلا به صرفه نیست از راه قانونی پوشاک وارد کشور کنند. وی عنوان کرد: مواد اولیه صنعت نساجی یکسری اقلامی هستند که تعرفه پایینی هم دارند، پس اظهار خلاف واقع می‌تواند موجب سوءاستفاده شود. در واقع پوشاک وارد کشور می‌شود ولی به‌عنوان پوشاک اظهار نخواهد شد بلکه وارد بخش دیگری می‌شود که تعرفه کمتری دارد.

 لباس‌های چروک ترک در ایران اتو می‌شود

وی با بیان اینکه مد در کشور ما اصولا یک فصل از کشورهای تولیدکننده برند عقب است، گفت: یک مشکل دیگر در بحث پوشاک در بازار داخلی حراج‌های فصلی در کشورهای تولیدکننده برند است. در ترکیه آخر فصل، حراج واقعی صورت می‌گیرد یعنی 70 درصد حراج می‌گذارند این بهترین فرصت است تا واردکننده‌ آخر فصل سراغ این حراج  برود و تولیدات برندها را با قیمت پایین بخرد. رئیس‌زاده تصریح کرد: واردکننده لباس را به ارزش یک دلار می‌خرد و آن را از طرق مختلف وارد کشور می‌کند این لباس‌های پرچین و چروک و در گونی گذاشته شده از طریق لنج وارد کشور می‌شود، بخار می‌خورد، اتو می‌شود و جوان‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند. وی تأکید کرد: در حقیقت این لباس‌ها همان لباس یک دلاری است که حالا چندین برابر فروخته می‌شود و اینچنین می‌شود که فروشگاهی مثلا در شمال شهر تهران به جای اینکه به سود 13 درصدی از تولیدات داخل اکتفا کند، به سودی 100 تا 200 درصدی می‌رسد.

 نیازمند منابع ارزی هستیم

وی درباره نوسازی ماشین‌های صنعت نساجی گفت: ماشین‌آلات کلا از سال 84 به بعد در صنعت نساجی بازسازی شد و واردات هم صورت گرفت. خیلی از ذخایر ارزی بابت همین نوکردن صنایع به کار رفت اما الان در سال 94 هستیم و 10 سال گذشته و صنعت پوشاک صنعتی است که مرتب باید به‌روز شود، چون با مد و سلیقه مردم رابطه دارد. دبیر انجمن صنعت نساجی در پایان خاطرنشان کرد: پوشاک یک بخش صنعت است، به طور مثال فرش ماشینی که خیلی هم پیشرفت داشته است ماشین‌آلات 350 شانه داشت، بعد 700 شانه، بعد 1000 شانه و الان 1200 شانه داریم. خیلی روی این تکنولوژی کار شده و برای پیشرفت بیشتر نیازمند منابع ارزی در جهت نوسازی‌اش هستیم.

 فرش قرمز برای رقیب ترکی پهن کرده‌ایم

چندی پیش هم دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به اینکه بازار پوشاک ایران بازاری 7 تا 8 میلیارد دلاری است، گفت: با کاهش تعرفه واردات پوشاک از کشور ترکیه عملا فرش قرمزی برای رقیب ترکی پهن کردیم و فرصت برای تولیدکنندگان داخلی محدود شده است. وی افزود: بیش از 70 درصد بازار پوشاک ایران را کالاهای وارداتی قاچاق تشکیل می‌دهد که این کالاها در رتبه اول از چین و سپس ترکیه وارد کشور می‌شود.  یکتا با اشاره به انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی باکشور ترکیه گفت: درباره واردات پوشاک 40 درصد به طرف ترکی تخفیف دادیم و با توجه به اینکه پوشاکی که از این کشور وارد ایران می‌شود به صورت قاچاق است، عملا امتیازی برای صنعت پوشاک این کشور ارائه داده‌ایم.  به گفته دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، در چند سال گذشته صنعت پوشاک ایران به دلیل مواجهه با پدیده قاچاق رشد نکرده است در حالی که بسیاری از کشورها در صنعت پوشاک سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام دادند مانند ترکیه،‌ چین، ویتنام و کامبوج و در حال حاضر صادرات پوشاک کشوری مانند ویتنام برابر با کل صادرات غیرنفتی ما است.  وی با اشاره به اینکه بازار پوشاک ایران بازاری 7 الی 8 میلیارد دلاری است، گفت: با کاهش تعرفه واردات پوشاک از کشور ترکیه عملا فرش قرمزی برای رقیب ترکی پهن کردیم و فرصت برای تولیدکنندگان داخلی محدود شده است.  وی با تاکید بر اینکه 60 تا 70 درصد پوشاک وارداتی از چین و 30 تا 40 درصد آن از ترکیه به کشور وارد می‌شود، گفت: دولت ترکیه به منظور جبران افت صادرات مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان خود قرار داده است همچنین در کشوری مانند چین و ترکیه جوایز صادراتی 18 درصدی پرداخت می‌شود در حالی که در ایران این جایزه صادراتی تنها 5 درصد بود که متأسفانه جلوی آن کاملا گرفته شده است.

 مصوبه‌ جدید وزارت صنعت برای فروش پوشاک

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک از مصوبه‌ای مبنی بر فروش پوشاک در کشور با استفاده از سیستم بارکد برای جلوگیری از قاچاق خبر داد. سعید حسین‌زاده با اشاره به مصوبات هفته گذشته در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: یکی از این مصوبات مربوط به مساله قاچاق بود و بر این اساس قرار شد که پوشاک در ایران مانند اروپا بارکدگذاری شود و از آن طریق به فروش برسد. وی افزود: به این ترتیب تمام لباس‌های موجود در بازار، بارکد خواهند داشت و بر این اساس امکان اینکه بخواهند جنس را بدون بارکد بفروشند وجود ندارد. عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره درصد موفقیت این طرح با توجه به گستردگی بازار پوشاک و سخت بودن نظارت بر تمام نقاط آن، اظهار کرد: به هر حال فکر کردیم اگر این طرح 25 تا 30 درصد هم موفق باشد باز هم میزان قابل توجهی است و موفق خواهد بود. حسین‌زاده ادامه داد: اگر جای کالای قاچاق با کالای ایرانی و حتی وارداتی رسمی عوض شود، تولید داخل افزایش خواهد یافت بنابراین تحقق این امر بسیار مهم است. سال گذشته گلناز نصراللهی، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از تلاش این وزارتخانه برای مبارزه جدی با قاچاق در بحث پوشاک خبر داده بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها