کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران از سوئیس نزدیک به 13 تن طلا وارد کرده است


کد خبر : ۱۳۹۲۳پنجشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹:۵۵۲۸۴۸ بازدید

در پی هموار شدن راه برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، سوئیس نزدیک به 437 میلیون یورو محموله‌ی طلا روانه‌ی گاوصندوق‌های بانک مرکزی ...

در پی هموار شدن راه برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، سوئیس نزدیک به 437 میلیون یورو محموله‌ی طلا روانه‌ی گاوصندوق‌های بانک مرکزی ایران کرد. این دومین محموله‌ی انتقالی طلاهای "ضبط‌شده‌ی" ایران در دو ماه گذشته است.

مدیریت اداره‌ی گمرک سوئیس، آمار مربوط به مبادلات خارجی این کشور در ماه ژوئن سال جاری میلادی را منتشر کرد. در این آمار میزان واردات و صادرات طلای تمام کشورهایی که با سوئیس روابط بازرگانی دارند، ثبت شده است. بر پایه‌ی این آمار، در ماه گذشته 12.852 تن طلا به ارزش 458.42 میلیون فرانک سوئیس ( برابر با 437.19 میلیون یورو) وارد ایران شده است.

محموله‌ی اول از آفریقای جنوبی

در ابتدای ماه ژوئیه نیز اعلام شد که در ماه ژوئن نزدیک به 13 تن طلا از آفریقای جنوبی به بانک مرکزی ایران منتقل شده است. بنا بر گزارش خبرگزاری فارس ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز 29 ژوئن در این رابطه گفت: «مجموعا 13 تن طلایی که قبلا خریداری شده بود و در دو سال گذشته به دلیل تحریم‌ها در آفریقای جنوبی نگهداری می‌شد، شب گذشته به گاوصندوق‌های بانک مرکزی ایران انتقال داده شد.»

به گفته‌ی رئيس کل بانک مرکزی، بازگرداندن این محموله‌ی طلا به کشور در پی انجام "توافقی همه‌جانبه" در حاشیه‌ی مذاکرات هسته‌ای در وین صورت گرفته است. در آن هنگام، گفت‌وگوهای گروه 1+5 با ایران در مورد برنامه‌ی اتمی این کشور و لغو تحریم‌ها هنوز به پایان نرسیده بود.ارزش طلای منتقل‌شده به ایران، بیش از 6 میلیارد رند (واحد پول ملی آفریقای جنوبی) برابر با حدود 500 میلیون دلار ارزیابی می‌شود. هنوز هویت نهادی که این محموله در آفریقای جنوبی از آن خریداری شده، فاش نشده است.

میزان نامعلوم ذخایر طلای ایران

به گزارش "گلد ریپورت" آمار دقیقی درباره‌ی میزان طلای ذخیره‌ی ایران در دست نیست. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در اکتبر 2014 ، ایرانی‌ها سالانه نزدیک به 400 تن طلا خریداری می‌کنند. محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی در سال 2012 اعلام کرد که ذخیره‌ی طلای ایران نزدیک به 500 تن است. در سال‌های گذشته خبرگزاری‌ها بارها از فروش نفت ایران در ازای دریافت طلا از ترکیه خبر داده‌اند.

در این راستا خبرگزاری "بلومبرگ" در سال 2014 گزارش داد که ترکیه در سال 2013 نزدیک به 200 تن طلا به ایران منتقل کرده است. فروش ماهانه طلای ترکیه به ایران در ژوئیه سال 2013 به 1.8 میلیارد دلار رسیده بود که نسبت به ماه پیش از آن (ژوئن) افزایشی 10 برابری را نشان می‌داد.

روزنامه‌ی بریتانیایی فایننشال تایمز هم‌چنین در گزارشی در پاییز سال 2012 نوشت که ترکیه در این سال به بزرگترین صادرکننده‌ی طلای جهان تبدیل شده و پس از امارات در جایگاه دوم قرار گرفته است. به گزارش "تاگس اشپیگل" صادرات طلای ترکیه در هشت ماه نخست سال 2012 ، بیش از چهار برابر شد. ایران در فهرست شورای جهانی طلا (WGC) که آمار میزان ذخایر طلای کشورهای جهان را تهیه و تنظیم می‌کند، قرار ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها