کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایجاد سه منطقه آزاد برای پایداری تجارت با عراق


کد خبر : ۱۳۸۷۲چهارشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۳۸۳۳۹۲ بازدید

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: سه منطقه آزاد تجاری و صنعتی برای توسعه پایدار تجارت با عراق ایجاد می‌شود.

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور  گفت: اقتصاد ایران باید در دوره پساتحریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی بتواند از همه مزیت‌ها و استعدادهای خود در توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی استفاده کند که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقش ویژه ای خواهد داشت.

وی گفت: در مرزهای کشور باید مناطق آزاد را به سمت توسعه مناسبات پایدار تجاری با کشورهای منطقه هدایت کنیم و برای همکاری تجاری با عراق سه منطقه آزاد در منطقه کردستان، مهران و اروندرود برای همکاری تجاری و مدیریت حضور پایدار در بازارهای هدف عراق برنامه ریزی می‌شود.

ترکان افزود: مناطق آزاد تجاری به سمت توسعه صادرات و مدیریت واردات حرکت می‌کنند و در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم به این موارد اشاره شده است.

وی گفت: منطقه آزاد چابهار باید بتواند با دسترسی کامل به شبکه های متنوع حمل و نقل نقش خود را در تجارت منطقه ای و فرامنطقه ای به ویژه در مدیریت تجارت خارجی افغانستان افزایش دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: منطقه آزاد چابهار بهترین موقعیت ترانزیتی را در ایران دارد و قطب ترانزیت و حمل و نقل و پایگاه ترانزیت به افغانستان در آسیای میانه است.

ترکان افزود: باید ارتباط با همسایگان را با راهبرد اقتصاد مقاومتی توسعه دهیم و ظرفیت صادرات گاز را داریم و اطراف کشور ما 300 میلیون مترمکعب روزانه تقاضا خرید گاز وجود دارد و همه همسایگان ما مشتری گاز هستند.

وی افزود: عراق در سه منطقه بصره، بغداد و اقلیم کردستان، ترکیه و ترکیه به سمت اروپا، در خلیج فارس هم کویت و امارات و عمان، پاکستان، هند مشتری گاز هستند و درباره فرآورده های نفتی هم عمده همسایگان ما متقاضی هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: 12 هزار مگاوات در همسایگان مشتری خرید برق داریم و صادرات انرژی هم می‌تواند از محورهای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صنعت نفت و گاز در دوره پساتحریم گفت: مناطق آزاد باید ریل صادرات غیرنفتی باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها