کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار دومین افت متوالی را تجربه کرد


کد خبر : ۱۳۸۲۱سه شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵:۱۴۲۷۰۳ بازدید

در اولین روز کاری هفته، بهای سکه با 20 هزار تومان کاهش به قیمت 865 هزار تومان رسید؛ آخرین باری که سکه چنین کاهشی را تجربه کرده بود به ...

در اولین روز کاری هفته، بهای سکه با 20 هزار تومان کاهش به قیمت 865 هزار تومان رسید؛ آخرین باری که سکه چنین کاهشی را تجربه کرده بود به 23 اسفند 93 بازمی‌گردد. این قیمت از بهمن سال 92 تجربه نشده بود.

افت دلار و اونس در کنار کاهش تقاضا، سه نیروی کاهشی بودند که به ثبت این رکورد کمک کردند. در سومین روز هفته، بهای دلار با 20 تومان افت به قیمت3240 تومان رسید. فعالان بازار ارز، کاهش تقاضا، کنار کشیدن معامله‌گران بزرگ و کاهش حجم معاملات را از عواملی دانستند که این افت قیمتی را رقم زدند. افت دلار در بازار آزاد در حالی صورت گرفت که در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی دلار با 35 ریال افزایش به 2957 تومان رسید تا شکاف نرخ رسمی و بازار کاهش یابد و به 7/ 8 درصد برسد. 

35 هزار تومان افت در 2 روز 

سکه تمام بهار آزادی که در آخرین روز هفته گذشته 15 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، در اولین روز کاری هفته جاری، به روند کاهشی خود ادامه داد و با 20 هزار تومان افت به قیمت 865 هزار تومان رسید، رقمی که کمترین قیمت این کالای گرانبها از بهمن 92 بود. 

 دیگر رکورد سکه مربوط به میزان کاهش قیمتی این کالای گرانبها‌ بود. افت 20 هزار تومانی سکه از 23 اسفند سال 93 سابقه نداشت. ریزش سکه از آغاز معاملات مشهود بود. این کالای گرانبها معاملات خود را با قیمت 862 هزار تومان آغاز کرد که 23 هزار تومان کمتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود؛ ریزشی که بیشتر ناشی از سقوط طلای جهانی بود. در ادامه روز، سکه با افزایش دلار کمی از کف قیمتی روزانه بالا آمد؛ هرچند که نهایتا در میانه کانال 860 هزار تومانی به کار خود پایان داد. مجموعا ریزش طلای جهانی، افت دلار و کاهش تقاضا پس از تعطیلات عید فطر از عوامل مهمی بودند که به ریزش قیمت سکه کمک کردند.

 اونس که روز جمعه تا قیمت 1133 دلار پایین آمده بود، در روز دوشنبه به افت خود ادامه داد و تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 1113 دلار رسید؛ در کنار افت اونس، دلار نیز 6/ 0 درصد از ارزش خود را در روز دوشنبه از دست داد تا فشار کاهشی دیگری به قیمت سکه وارد شود. به این دو نیروی کاهشی، افت تقاضا را نیز باید اضافه کرد. سکه که هفته گذشته تحت‌تاثیر نزدیک بودن به تعطیلات عید فطر با تقاضای نسبتا مناسبی روبه‌رو بود، در اولین روز کاری هفته، تقاضای چندانی نداشت تا اهرم تقاضا مانند هفته گذشته نتواند به مقاومت سکه کمک کند.

سکه‌های ربع و نیم

جدا از افت سکه، روز دوشنبه قیمت نیم و ربع سکه نیز کاهش یافت. در سومین روز هفته بهای نیم سکه با 5 هزار تومان افت به 460 هزار تومان و بهای ربع سکه با 4 هزار تومان افت به 262 هزار تومان رسید. روز دوشنبه هر گرم طلای 18 عیار نیز با 1870 تومان کاهش به 88 هزار و 416 تومان رسید.  با وجود افت 20 هزار تومانی، ارزش ذاتی سکه در روز دوشنبه کمتر از ارزش بازاری آن بود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته، ارزش ذاتی سکه 854 هزار تومان بود و اختلافی 11 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. 

توقف فعالیت معامله‌گران بزرگ 

دلار که پس از توافق هسته‌ای در روز چهارشنبه با 65 تومان رشد به قیمت 3280 تومان رسیده بود، در روزهای پنج‌شنبه و دوشنبه مسیر قیمتی خود را تغییر داد و راه کاهشی را در پیش گرفت. روز پنج‌شنبه بهای دلار با 20 تومان کاهش به 3260 تومان رسید.

 دوشنبه، شاخص بازار ارز به افت خود ادامه داد و با 20 تومان کاهش به 3240 تومان رسید تا دلار دومین افت متوالی پس از هیجان افزایشی روز چهارشنبه را تجربه کند. روز گذشته شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3235 تومان آغاز کرد که کاهشی 25 تومانی نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه داشت. تا ساعت 12 ظهر با تحرکات معامله‌گران آتی بهای این ارز به 3245 تومان رسید، هر چند در ساعات انتهایی روز 5 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و با قیمت 3240 تومان معاملات خود را پایان داد. فعالان بازار ارز کنار کشیدن معامله‌گران بزرگ را عامل اصلی کاهش قیمت عنوان کردند. 

به گفته آنها، متوقف شدن نسبی فعالیت این دسته موجب شده حجم معاملات بازار ارز کاهش یابد. میزان تقاضا در روز دوشنبه نیز کمتر از روز چهارشنبه بود. این در حالی است که تقاضای روز چهارشنبه بیشتر از سوی معامله‌گرانی بود که با رسیدن دلار به کف قیمت وارد بازار شدند تا با خریدها و رفتارهای هیجانی خود بزرگ‌ترین نوسان افزایشی سال 94 را رقم بزنند.

 این در حالی بود که بازیگران بازارساز رسمی نیز در روز چهارشنبه ارز قابل‌توجهی به بازار عرضه کردند، اما میزان تقاضا به اندازه‌ای بود که مقاومت عرضه را شکست. برخی فعالان اعتقاد دارند که معامله‌گران بازار ارز به دلیل اظهارات مثبت پس از توافق هسته‌ای تمایل چندانی به انجام معامله ندارند.  این در حالی است که گروهی دیگر از فعالان اعتقاد دارند معامله‌گران غیررسمی روز چهارشنبه نوسان‌گیری قابل‌توجهی را انجام دادند؛ به گفته آنها، این سودگیری موجب شده معامله‌گران در شرایط حاضر که تقاضای چندانی برای دلار وجود ندارد، فعالیت خود را کاهش دهند. 

به اعتقاد یکی از فعالان با تجربه این معامله‌گران در پی این هستند که بار دیگر در موقعیت مناسبی وارد بازار شوند و با خرید دلار در کف قیمت به سود قابل‌توجهی دست یابند.  روز دوشنبه نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی افزایش یافت تا با توجه به افت دلار بازار آزاد، شکاف نرخ رسمی و بازار به زیر 9 درصد برسد.  در سومین روز هفته نرخ رسمی دلار با 35 ریال افزایش به 2957 تومان رسید. دلار مبادله‌ای در آخرین روز هفته گذشته با 36 ریال افزایش از سطح 2950 تومانی عبور کرده بود و به قیمت 2953 تومان و 5 ریال رسیده بود. 

روز دوشنبه در کنار افت دلار، قیمت یورو نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در سومین روز هفته بهای یورو با 65 تومان کاهش به 3580 تومان رسید، افتی که بیشتر ناشی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی بود. 

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها