کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حراج کردن ویلاها در بحران یونان


کد خبر : ۱۳۷۴۷پنجشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵:۲۷۴۷۸۷ بازدید

یونان غرق در بحران مالی، به‌عنوان بدهکارترین کشور طرف حساب نهادهای پولی بین‌المللی، تقریبا عمده مزیت‌های اقتصادی خود برای ...

یونان غرق در بحران مالی، به‌عنوان بدهکارترین کشور طرف حساب نهادهای پولی بین‌المللی، تقریبا عمده مزیت‌های اقتصادی خود برای سرمایه‌گذاران خارجی را از دست داده اما در یک حوزه، با هجوم تقاضای اروپایی و آسیایی برای سرمایه‌گذاری روبه‌رو شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در مناطق ساحلی و جزایر توریستی یونان، طی ماه‌های اخیر حجم خرید ویلاهای چندمنظوره و تفریحی از طرف خارجی‌ها رشد شدید پیدا کرده و به تناسب کاهش قیمت فروش این املاک، تعداد خریداران رو به افزایش است.آمارهای رسمی از بازار املاک یونان حاکی است: در حال حاضر قیمت ویلا در مناطق کنار دریا نسبت به زمان شروع اولیه بحران اقتصادی– سال 2009 میلادی- تا 50 درصد کاهش پیدا کرده که 30 درصد این افت ارزش مربوط به سه سال اخیر بوده است.

روس‌ها مشتری عمده ویلاهای ساخته شده در جزایر یونان را تشکیل می‌دهند که به‌واسطه عقبه همکاری مشترک اقتصادی بین این دو کشور و همچنین کاهش ارزش پول روسیه، بازار املاک یونان به طرز عجیبی برای خریداران روسی جذابیت پیدا کرده است.سطح بدهی‌های عمومی دولت یونان در سال 2009 با جهش ناگهانی، اوضاع اقتصادی این کشور را با بحران مالی و سپس رکود اقتصادی شدید روبه‌رو کرد. اکنون بدهی چند صد میلیارد دلاری این کشور به صندوق بین‌المللی پول، کشورهای اروپایی و بانک مرکزی اروپا، چالش اصلی دولت و مردم یونان به حساب می‌آید که برای حل آن چند روز پیش یک همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه پاسخ دادن به پیشنهاد ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا در یونان برگزار شد.

در حال حاضر یکی از پیشنهادهای مطرح برای حل بحران مالی یونان، افزایش مالیات در این کشور است که در صورت موافقت با آن، حتما هزینه سرمایه‌گذاری در بازار املاک یونان، از نرخ پایین فعلی، افزایش می‌یابد اما هم‌اکنون با توجه به اینکه فروش بنادر و فرودگاه و حتی جزایر در این کشور به یکی از روش‌های تامین مالی برای کاهش بدهی‌های بین‌المللی تبدیل شده و قیمت املاک نیز حالت حراج به خود گرفته است، حجم معاملات خارجی از ناحیه ثروتمندان در این بازار ویلاهای یونان رکوردزنی کرده است.


استقبال ثروتمندان جهان از ویلاهای لوکس یونان

بحران اقتصادی یونان برای شهروندان این کشور و رهبران حوزه یورو خبر بدی است اما این وضعیت برای بسیاری از افرادی که رویای خرید املاک لوکس را داشتند، خبر خوبی است.از زمان آغاز فروپاشی مالی یونان در سال 2009، قیمت املاک لوکس در این کشور تا 50 درصد سقوط کرد و سرشماری انجام شده از آژانس‌های املاک روسیه و یونان که به‌طور مشترک توسط نشریه نیوزویک و نشریه آلمانی بیلد انجام شده است، نشان می‌دهد که همزمان با تداوم کاهش قیمت این املاک، تقاضا برای آنها به شدت در حال افزایش است.گرچه بیشتر سرمایه‌گذارانی که این روزها به سمت خرید ویلاهای لوکس یونان آمده‌اند اروپایی هستند، اما می‌توان سرمایه‌گذارانی از آسیا و خاورمیانه را نیز در بین آنان یافت.

این روزها به‌ویژه روس‌های ثروتمندی که همیشه به دنبال جایی آفتابی هستند، از این شرایط استقبال کرده‌اند.براساس گزارش نشریه آلمانی بیلد، تعداد ویلاهای لوکس یونان که توسط روس‌ها خریداری شده است در سال 2015 نسبت به سال‌های پیش دوبرابر شده است.

در پی شدت گرفتن بدهی‌های دولت یونان، منافع روسیه در یونان اهمیت زیادی یافته است. در ماه گذشته، دو کشور توافق کردند تا یک خط لوله گاز به ارزش 2 میلیارد یورو راه‌اندازی کنند. در عین حال کسب‌وکارهای روسی در کشور همسایه یونان یعنی قبرس، از جایگاه مهمی برخوردارند و 10 درصد از اقتصاد آن جزیره را تشکیل می‌دهند.

ایزابل رازی، موسس آژانس املاک اژه در یونان به‌عنوان بزرگ‌ترین موسسه بازاریابی و واسطه‌گری ملکی می‌گوید: «قیمت یک ویلای مجهز با ساحل اختصاصی در جزیره سیروس یونان چند سال پیش 6/ 1 میلیون یورو بود اما حالا به قیمت 800 هزار یورو به فروش می‌رسد.»بحران ارزی خود روسیه که منجر به افزایش نوسانات ارزش روبل و افت یک روزه آن تا سطح بحران اقتصادی دهه 90 شد، عامل دیگری است که صاحبان کسب‌وکار روسیه را تشویق می‌کند تا در یونان به جست‌وجوی ملک مورد نظر خود بپردازند.


از حومه آتن تا فروش بسته‌ای ملک

جورج الیادز، شریک آژانس املاک اژه می‌گوید تقاضا برای خانه‌های تفریحی همچون ویلاهای چندمنظوره کنار دریا در جزایر معروف یونان همچون میکونوس، طی سه هفته اخیر به شدت افزایش یافته است. وی می‌افزاید: «ما با افرادی آشنا می‌شویم که برای خرید عجله دارند. آنها به دنبال نتیجه‌ای فوری در بازار املاک یونان از بابت خرید سریع ویلای مورد نظرشان هستند.»

از سال 2011 تاکنون قیمت املاکی که در جزایر یونان واقع شده‌اند، 30 درصد افت کرده است، اما این کاهش در نقاط شهری اصلی بسیار بیشتر بوده است آژانس‌های املاک می‌گویند قیمت املاک در شهر آتن از سال 2008 تاکنون نصف شده است.

کارشناسان می‌گویند بر اساس گزارش نشریه بیلد، میزان تقاضا برای املاک لوکس یونان از سال گذشته تاکنون به حدود دوبرابر افزایش یافته است و حومه آتن، منطقه هالکی‌دیکی و جزیره کرت به‌عنوان جذاب‌ترین نقاط سرمایه‌گذاری در املاک یونان شناخته شده‌اند.

آمار نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران روس و چینی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذارانی هستند که به امید کسب سود در ویلاهای لوکس یونان اغلب در حومه آتن سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه‌ای چون بلغارستان و صربستان هم از جمله افرادی هستند که به خرید املاک لوکس یونان با این قیمت‌های شکسته شده علاقه نشان داده‌اند. آنها کافی است نیم میلیون یورو (552 هزار دلار) تا حداکثر یک میلیون یورو (1/ 1 میلیون دلار) بپردازند تا صاحب یک ویلای سه خوابه برای گذراندن تعطیلات خود در جزیره شوند، خانه‌ای دارای یک استخر و منظره اقیانوس. این بزرگ‌ترین تخفیف سال‌های اخیر است.

آژانس املاک اژه حتی فروش بسته‌ای املاک را تبلیغ می‌کند. به‌عنوان مثال دو ویلا در کورفو دارای ساحل شخصی 500مترمربعی و یک باغ خصوصی به قیمت 5/ 4 میلیون یورو به فروش می‌رسد و در واقع تا 5/ 1 میلیون یورو تخفیف می‌خورد.

سوتلانا کوکلینا، از آژانس املاک یونان می‌گوید: «بی‌تردید حالا بهترین زمان برای خرید هست. احتمالا قیمت‌ها از این کمتر نخواهد بود. چه به یورو محاسبه شود و چه به دراخما!» اما هنوز خطراتی هم متوجه این سرمایه‌گذاران است.

ممکن است دولت یونان به‌عنوان راهی برای کسب درآمدهای مورد نیاز خود تصمیم بگیرد که مالیات املاک را افزایش دهد. از سوی دیگر اگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی یونان تشدید شود، ممکن است توریست‌ها تصمیم بگیرند که از یونان خارج شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها