کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعداد دکل‏‌های گمشده از یک گذشت


کد خبر : ۱۳۶۴۳دوشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹:۱۵۳۲۷۵ بازدید

ماجرای دکل‏‌های گمشده گویا نه‌تنها پایان نیافته بلکه هر لحظه خبرهای جدیدتری نیز از آن به گوش می‌رسد. ماجرای دکل نفتی گمشده که از چندی ...

ماجرای دکل‏ های گمشده گویا نه‌تنها پایان نیافته بلکه هر لحظه خبرهای جدیدتری نیز از آن به گوش می‌رسد. ماجرای دکل نفتی گمشده که از چندی پیش مطرح شده بود، اکنون وارد فاز جدیدی می‌شود و برخی از نمایندگان مجلس خبر از وجود دکل‏های گمشده دیگری می‌دهند.

گویا این رشته سر دراز دارد و تنها انتشار خبر قبلی آغازی برای تخلفات دیگری بود که در شرکت تأسیسات دریایی رخ داده است. این‌بار یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع دکل گمشده گفت: «تعداد دکل‏ها یک یا دو دکل نیست بلکه بسیار بیشتر از تعدادی است که مطرح شده است». البته ماجرا زمانی حساس‏تر می‌شود که ٥١ درصد سهام شرکت تأسیسات دریایی متعلق به صندوق بازنشستگی و 48 درصد آن متعلق به بنیاد تعاون ناجا است که همین مسئله نیز نمایندگان را برای تحقیق و تفحص از آن حساس کرده است.

 به گزارش ایرنا، حسین دهدشتی افزود: موضوع دکل در قالب شرکت تأسیسات دریایی که دارای ابهامات فراوانی بود در بهمن ماه سال ٩٠ به صورت یک تخلف محرز شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته، قرار شد مدیریت وقت شرکت تأسیسات دریایی، گزارشی تکمیلی به کمیسیون انرژی ارائه دهد که هرگز این گزارش ارائه نشد. نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: در سال ٩٣ درخواست تحقیق و تفحص با امضای 16 نماینده به هیأت‌رئیسه کمیسیون انرژی ارائه شد اما نمایندگان با این استدلال که چون سازمان بازرسی برای رسیدگی به این تخلف ورود پیدا کرده است، به آن رأی ندادند، اما مجددا آن را پیگیری کردیم که به‌زودی در جلسه علنی مجلس اعلام وصول می‌شود.

وی با بیان اینکه تخلفات صورت‌گرفته در شرکت تأسیسات دریایی مربوط به 20 سال گذشته است، ادامه داد: سازمان بازرسی یک سال است که وقت خود را روی این موضوع گذاشته و در این یک سال هم جلساتی با نمایندگان کمیسیون انرژی برگزار کرده و مسائلی را که مطرح کردیم رسیدگی کردند.

دهدشتی ادامه داد: تخلف در شرکت تأسیسات دریایی بسیار گسترده است که یکی از آنها تخلف در قراردادهاست و دکل‌ها زیرمجموعه این قراردادها می‌شوند، البته تخلفات دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به تأسیس شرکت‌های صوری زیرمجموعه شرکت تأسیسات دریایی اشاره کرد. مهم‏ترین تخلف آنها بحث سهام و نحوه واگذاری سهام آنها بوده؛ به شکلی که برای اجرای پروژه‌هایی که این شرکت برای اجرای آن با وزارت نفت قرارداد دارد فقط 64 میلیارد دلار دریافت کرده و دکل‌ها نیز زیرمجموعه شرکت‌های صوری شرکت تأسیسات دریایی می‌شود.  این نماینده مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد از ابتدای شکل‌گیری شرکت تأسیسات دریایی، تخلفات گسترده‌ای در این شرکت رخ داده است، ادامه داد: در گزارش‌هایی که به ما رسیده حجم ابهامات بسیار زیاد بوده؛ یعنی اینکه شرکت‏هایی صوری با امکانات شرکت تأسیسات دریایی تأسیس شده که از امکانات بزرگ‌ترین شرکت فراساحلی کشور استفاده کرده‌اند و شرکت تأسیسات دریایی دوباره سهام آنها را خریداری کرده است.

البته شرکت تأسیسات دریایی حداقل 30 شرکت زیرمجموعه هم دارد که یکی از آنها شرکت کیتو و گلوبال است که نحوه شکل‌گیری سهام آنها ابهام دارد.  وی با اشاره به وابستگی این شرکت به نهادهایی که نظارت بر آنها صورت نمی‏گیرد، ادامه داد: چون 51 درصد سهام شرکت تأسیسات دریایی متعلق به صندوق بازنشستگی و 48 درصد آن متعلق به بنیاد تعاون ناجا است، نمایندگان را برای تحقیق و تفحص از آن حساس کرده ‏اند. البته می‌توان گفت به طور کلی شرکت‏هایی که بر آنها نظارتی نیست، قطعا حیاط‌خلوت هستند.  این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که حجم تخلفات صورت‌گرفته در شرکت تأسیسات دریایی چقدر بوده است؟ گفت: تخلفات صورت‌گرفته در تأسیس شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت چند برابر گم‌شدن یک دکل است؛ به شکلی که شرکت تأسیسات دریایی روی کاغذ حدود 600 تا 700 میلیارد تومان سرمایه دارد و در اواخر دولت دهم حدود شش ‌میلیارد دلار نیز قرارداد اجرای پروژه انعقاد کرده، اما متأسفانه پیشرفت پروژه به اندازه پول گرفته‌شده نیست. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها