کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 چالش نفتی ایران در پساتحریم


کد خبر : ۱۳۶۳۰یکشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸:۳۲۱۸۴۸ بازدید

مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی روز به روز سایه خود را بر بازار جهانی نفت سنگین‌تر می‌کند که حتی در صورت توافق، یک میلیون بشکه نفت ایران ...

مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی روز به روز سایه خود را بر بازار جهانی نفت سنگین‌تر می‌کند که حتی در صورت توافق، یک میلیون بشکه نفت ایران برای بازگشت به بازار با سه چالش کلیدی روبرو خواهد بود.

این روزها نگاه تمامی تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است و بشکه‌های نفت در بازار جهانی در سایه سنگین مذاکرات وین خرید و فروش می‌شوند. ایران با در اختیار داشتن بیش از 157 میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت طلای سیاه دستکم تا ۷۰ سال آینده نفت خام برای تولید و صادرات در اختیار دارد و با لغو تحریم‌ها در فاز دوم کوتاه مدت بیش از یک میلیون بشکه نفت خام ایران راهی بازار جهانی خواهد شد.از سوی دیگر، هر چند در بازار آشفته نفت حتی برخی از کشورهای عضو اوپک و کشورهای نفت‌خیز آفریقایی در فروش و صادرات نفت خام خود با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند که تولید و صادرات طلای سیاه ایران با وجود پابرجا ماندن تحریم‌ها روندی صعودی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون داشته است.

از این رو تاکنون سناریوهای مختلفی از سوی دبیرخانه اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر افزایش صادرات نفت خام ایران مطرح شده است و در نهایت تمامی سناریوها به افزایش حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران تا محدوده یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه منتهی می‌شود.از سوی دیگر در حالی روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در حال جریان است که برخی از پالایشگرهای اروپایی به‌ منظور از سرگیری خرید نفت خام از ایران چراغ سبز نشان داده اند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته با انتشار گزارش کوتاهی از ابراز تمایل پالایشگاه‌های یونان، اسپانیا و ایتالیا به منظور جایگرین کردن نفت ایران با نفت روسیه خبر داده و اعلام کرده است: برخی از پالایشگاه‌های این سه کشور اروپایی به عنوان بزرگترین خریداران اروپایی نفت ایران تا قبل از اعمال تحریم‌ها به حساب می‌آمدند، ضمن اینکه میزان خرید این سه کشور از ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۴۵۶ هزار بشکه در روز رسید و ۷۵ درصد از کل محموله‌های نفتی ایران به اروپا، روانه این کشورها می‌شد.

همزمان با آغاز چانه زنی نفتی ایران با پالایشگرهای آسیایی و اروپایی همچون سریلانکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و چندین کشور اروپایی همچون هلند، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و یونان، شرکت هیا بزرگ چند ملیتی همچون انی ایتالیا، شل انگلیس، توتال فرانسه، لوک اویل روسیه و پتروناس مالزی برای بازگشت به صنعت نفت ایران لحظه شماری می‌کنند.با این وجود قطعا حتی در صورت لغو کامل تحریم‌ها هم بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار جهانی با چالش‌های متعددی باید دست و پنجه نرم کند.


3 چالش نفتی ایران در پساتحریم

به گزارش مهر، کاهش شدید قیمت‌ها، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و راه افتادن مسابقه افزایش تولید و سهم خواهی در بازار نفت سه چالش کلیدی برای بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار جهانی به شمار می رود.امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران روز گذشته با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: میانگین صادرات نفت عراق در ماه ژوئن سال جاری میلادی به ٣ میلیون و ١٨٧ هزار بشکه در روز رسیده که در مقایسه با ماه مه ٤٢ هزار بشکه افزایش یافته است.

دلیل این افزایش را می توان در برنامه ویزه عراقی ها به منظور کاهش زمان بارگیری محموله‌ها و کارایی بیشتر ترمینال های بارگیری نفت‌خام در بصره و جنوب عراق جستجو کرد به طوری که در ترمینال بصره که بیش از ٨٥ درصد صادرات نفت عراق از آن انجام می گیرد با بازسازی تاسیسات و اسکله‌ها و راه اندازی گوی‌های شناور به طور میانگین زمان بارگیری از ١٧ روز به ١١ روز کاهش یافته است.در کنار عراق و عربستان سعودی، از آمریکا هم باید به عنوان یک تهدید جدی برای بشکه های نفت خام صادراتی ایران در دوران پسا تحریم یاد کرد زیرا با وجود کاهش نسبی قیمت طلای سیاه در طول یک ماه گذشته اما روند افزایش دکل‌های فعال آمریکا به ویژه در میادن نفت نا متعارف و شیل‌ها بار دیگر صعودی شده است.

شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز آمریکا در تازه ترین گزارش خود از افزایش تعداد دکل‌های نفتی این کشور در هفته گذشته خبر داده و اعلام کرده است: با وجود سقوط ١٩ درصدی قیمت نفت خام شاخص دابلیو. تی. آی آمریکا از رکورد اخیر، تعداد دکل های حفاری نفت در این کشور در هفته گذشته (منتهی به ١٢ تیرماه) برای دومین هفته پیاپی افزایش یافته است.بر این اساس پس از ٢٩ هفته کاهش پی در پی، تعداد دکل‌های حفاری نفتی در آمریکا هفته گذشته با پنج عدد افزایش به ٦٤٥ دکل رسید، که بالاترین سطح از اواخر ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به شمار می رود.

از سوی دیگر در حالی فعالیت‌ها برای افزایش نفت خام بیشتر توسط آمریکا و کشورهای عربی به بازار شدت گرفته است که قیمت شاخص های مهم نفت خام جهان در طول چند هفته گذشته روندی کاهشی داشته و باید از نفت ارزان قیمت به عنوان چالش کلیدی دیگر برای صنعت نفت ایران در دوران پسا تحریم یاد کرد.

قیمت سبد نفتی اوپک روز سه شنبه (١٦ تیر ماه) با یک دلار و ٥٣ سنت کاهش به ٥٤ دلار و ٢٣ سنت برای هر بشکه رسید.از این رو قیمت سبد نفتی اوپک هفته گذشته تا سطح بشکه ای ٥٥ دلار، قیمت نفت خام شاخص دابلیو. تی. آی آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) تا سطح ٥١ دلار و بهای نفت خام شاخص برنت دریای شمال تا سطح ۵۵ تا ۵۶ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

* محمد علی زمان خانی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها