کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دوشنبه پايان مذاكرات هسته‌ای خواهد بود ؟


کد خبر : ۱۳۶۰۸شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵:۱۶۶۵۵۳ بازدید

با نزديك شدن به آخرين ساعات قبل از توافق هسته‌‌ای ميان ايران و كشورهای عضو گروه 1+5 يكي از مهم‌ترين ابزارهای رسانه‌يی كه زورق مذاكرات ...
دوشنبه پايان مذاكرات هسته‌ای خواهد بود ؟دوشنبه پايان مذاكرات هسته‌ای خواهد بود ؟

با نزديك شدن به آخرين ساعات قبل از توافق هسته‌يی ميان ايران و كشورهای عضو گروه 1+5 يكي از مهم‌ترين ابزارهای رسانه‌يی كه زورق مذاكرات هسته‌يی را به سمت توافق هدايت مي‌كند، نوع خاصي از «ديپلماسي توئيتري» است كه سايه بلند خود را بر ابعاد مختلف گفت‌وگوها انداخته است. اين حجم از توئيت‌هاي هسته‌يي به اندازه‌يي گسترده شده كه برخي كارشناسان علوم ارتباطات به نقش فزاينده شبكه‌هاي اجتماعي در سياست و ديپلماسي اشاره و آن را الگويي براي آينده ارزيابي مي‌كنند. طرف‌هاي مذاكره‌كننده هر كدام با استفاده از توئيتر، تلاش مي‌كنند تا بخشي از برنامه ديپلماسي خود را از اين طريق پيش ببرند.

روز گذشته هم بازار توئيت‌هايي كه درباره سرنوشت مذاكرات منتشر شدند حسابي داغ بود، ابتدا جان كري درباره مسائل باقي مانده توئيتي را منتشر كرد و پس از آن محمد دريايي كارشناس خلع سلاح وزارت خارجه كه در تيم كارشناسي مذاكرات هسته‌يي ايران حاضر است در صفحه توئيتر خود شعر «خبر آمد خبري در راه است.» را به اشتراك گذاشته است. همين تحركات كافي بود تا موجي از خوش‌بيني در شبكه‌هاي اجتماعي به راه بيفتد و مردم به استقبال توافق احتمالي هسته‌يي بروند.


مذاكرات بيشتر از دوشنبه طول نمي‌كشد

نخستين چراغ اظهارنظرهاي مرتبط با مذاكرات را جان كري روشن كرد. وزير امور خارجه امريكا در پيامي توئيتري اعلام كرد: هنوز مسائل سخت حل نشده‌يي وجود دارد كه بايد رفع شوند. جان كري وزير امور خارجه امريكا در پيامي در صفحه توييتر خود نوشت: امروز در چارچوب مذاكرات هسته‌يي، با ظريف و فدريكا موگريني، ديدار كردم. هنوز مسائلي وجود دارد كه بايد روي آن كاركرد. فدريكا موگريني، برنامه سفر خود به سربرنيتسا را لغو كرده و در وين مانده و ساير وزيران ازجمله اشتاين‌ماير نيز برنامه سفر خود به كوبا را عقب انداختند.

  تحريم‌هاي ايران لغو خواهد شد

رييس‌جمهوري روسيه اعلام كرد كه اميدوار است در آينده نزديك سند توافق جامع هسته‌يي ميان ايران و 1+5 به دست‌ آيد. پوتين افزود: تقريبا همه وزيران امور خارجه ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 به غير از وزير امور خارجه روسيه در وين بسر مي‌برند و آقاي لاوروف به ما اطمينان داد كه روند مذاكرات هسته‌يي را تحت كنترل دارد. رييس‌‌جمهوري روسيه در ادامه سخنان خود در مورد لغو تحريم‌هاي ايران گفت: همه تحريم‌هاي ايران لغو خواهد شد. مساله اين است كه اين تحريم‌ها تا چه زماني لغو مي‌شوند و كدام يك از اين محدوديت‌ها لغو خواهند شد. به نظر من توافق جامع در آينده نزديك به دست خواهد آمد.


 97 درصد پيش‌نويس آماده شده است

عضو پيشين تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان خاطرنشان كرد: اكنون مذاكرات بر سر تحريم‌هاي مربوط به موضوع هسته‌يي در شوراي امنيت است و امريكا مي‌خواهد بخشي از تحريم‌ها باقي بماند كه به اعتقاد واشنگتن مربوط به تسليحات است. طرف ايراني تاكيد دارد نمي‌توانيم بر سر آنچه توافق شده، يكبار ديگر چانه‌زني كنيم. وي درباره برآيند مذاكرات گفت: من خوشبين هستم و اعتقاد دارم كه مذاكره‌كنندگان بخش اصلي كار را انجام داده‌اند. مي‌دانم كه 96 تا 97درصد پيش‌نويس مورد توافق قرار گرفته و آنها چند پاراگراف را براي بررسي در نشست وزراي روزهاي آتي باقي گذاشته‌اند.


خبر آمد خبري در راه است

اما يكي از خبرسازترين توئيت‌هاي مذاكراتي روز گذشته مربوط به يكي از كارشناسان حاضر در تيم مذاكره‌كننده ايراني است كه در آن از خبرهاي خوش صحبت شده است. محمد دريايي توئيتي تازه درباره وضعيت مذاكرات هسته‌يي به اشتراك گذاشته است كه روز گذشته توجه زيادي را به خود جلب كرد. كارشناس خلع سلاح وزارت خارجه كه در تيم كارشناسي مذاكرات هسته‌يي ايران حاضر است در صفحه توئيتر خود شعر زير را به اشتراك گذاشته است. خبر آمد خبري در راه است سرخوش آن دل كه از آن آگاه است.


 به توافق هسته‌اي نزديك هستيم

«جاش ارنست» سخنگوي كاخ سفيد، اعلام كرد امريكا و ديگر كشورهاي عضو گروه ۱+5 تاكنون هيچ‌گاه به اين اندازه به توافق نزديك نبوده‌اند ولي صبر هيات امريكايي نامحدود نيست. سخنگوي كاخ سفيد افزود: جاش ارنست تاكيد كرد: «چنانچه مشخص شود كه ايران علاقه‌يي به تعامل سازنده براي حل مسائل باقي مانده ندارد، مذاكره‌كنندگان بايد به كشورشان بازگردند.» اين درحالي است كه «جان كري» وزير خارجه امريكا، فضاي مذاكرات در روز جمعه را «سازنده» خوانده و گفته است: «برخي از مسائل باقي مانده را حل كرديم و پيشرفت داشتيم.»


  لحظه سرنوشت‌ساز به زودي فرا مي‌رسد

فدريكا موگريني در برنامه تلويزيوني شبكه سي‌ان‌ان در پاسخ به سوال امانپور پيرامون موانع به وجود آمده در مذاكرات گفت: گفت‌وگوها هر از چند گاهي پرتنش مي‌شود و گاهي مواقع حرف‌هايي كه رد و بدل مي‌شود پرتنش است، اما احترام متقابل همواره وجود دارد. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا تصريح كرد: لحظه سرنوشت‌ساز به زودي فرا‌مي‌رسد و تصميم‌هاي دشوار و سياسي بايد گرفته شود. فكر مي‌كنم آن لحظه به زودي و ظرف چند ساعت آتي فرا مي‌رسد و معلوم مي‌شود كه آيا طرف‌ها از فضاي سياسي لازم براي اتخاذ اين تصميم‌هاي سياسي برخوردارند يا خير.


ابراز اميدواري براي حصول توافق هسته‌‌اي تا روز دوشنبه

طي 18ماه گذشته در جريان مذاكرات هسته‌يي مواضع آلمان برخلاف فرانسه شكلي واقع‌گرايانه‌تر به خود گرفته است. روز گذشته هم وزير خارجه آلمان ابراز اميدواري كرد، ايران و 1+۵ بتوانند تا روز دوشنبه در مذاكرات شهر وين كه براثر درخواست‌هاي زياده‌خواهانه واشنگتن به بن‌بست كشانده شده به توافق نهايي دست پيدا كنند. «فرانك والتر اشتاين‌ماير»، در پاسخ به سوال ريانووستي درباره احتمال حصول توافق تا روز دوشنبه گفت: «اميدوارم كه چنين بشود. همه ما اميدوار هستيم.» مذاكرات هسته‌يي ايران و 1+5 در روز جمعه براي بار سوم تا روز 13 جولاي (روز دوشنبه) تمديد شد.


 استفاده از تمام ظرفيت‌ها براي توافق

سخنگوي وزارت امور خارجه چين با اشاره به وجود مشكلات و پيچيدگي‌هاي خاص در مذاكرات وين، تاكيد كرد كه ايران و كشورهاي 1+5 تمامي ظرفيت‌هاي موجود را براي دستيابي به توافق جامع به‌كار گرفته‌اند. به گزارش ايرنا، «هوا چون اينگ» كه در نشست خبري خود با خبرنگاران سخن مي‌گفت، با تاكيد بر اينكه چين از نزديك پيگير تحولات جاري در مذاكرات هسته‌يي است، بر لزوم تسريع در روند دستيابي به توافق نهايي در اسرع وقت تاكيد كرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها