کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طلا در بازار جهانی به کدام جهت می‌رود؟


کد خبر : ۱۳۵۹۲شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۴۳۱۹۰۴ بازدید

انتظار می‌رود تنش‌ها در بازار جهانی هفته جاری با تلاش یونان برای یافتن راه حلی برای بحران بدهی خود و کنترل شدید بازارهای سهام چین برای ...

انتظار می‌رود تنش‌ها در بازار جهانی هفته جاری با تلاش یونان برای یافتن راه حلی برای بحران بدهی خود و کنترل شدید بازارهای سهام چین برای جلوگیری از یک ریزش بزرگ دیگر، تخفیف پیدا کند، با اینهمه تحلیلگران کالا درباره تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی بر بازار طلا نظرات مختلفی دارند.

هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار معاملات آتی نیویورک روز جمعه 1161 دلار معامله شد و با کاهش یک درصدی در یک هفته گذشته، برای سومین هفته متوالی کاهش یافت.

با وجود کاهش قیمت طلا در یک هفته گذشته، خوش بینی در بازار این فلز زرد دیده می‌شود و سرمایه گذاران خرد پس از پنج هفته دید منفی، تا حدودی خوش بینی شده اند در حالیکه کارشناسان بازار همچنان نظرات متفاوتی دارند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکو در هفته جاری، 538 نفر شرکت کردند که از میان آنها 289 نفر یا 54 درصد افزایش، 200 نفر یا 37 درصد کاهش و 49 نفر یا 9 درصد ثابت ماندن قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند.

اما در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو از کارشناسان بازار، از میان 33 کارشناس، 20 نفر پاسخ دادند و از میان این عده هشت نفر یا 40 درصد افزایش، هفت نفر یا 35 درصد کاهش و پنج نفر یا 25 درصد ثابت ماندن قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. کارشناسان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

نزول بازارهای سهام چین و احتمال خروج یونان از منطقه یورو نگرانیهایی را درباره رشد اقتصادی جهانی برانگیخته است. با اینهمه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در تازه‌ترین اظهارات اعلام کرد انتظار دارد نخستین افزایش نرخهای بهره امسال تصویب شود و مجددا تاکید کرد که روند افزایش نرخهای بهره تدریجی خواهد بود.

مهمترین عاملی که امسال بر قیمت طلا سنگینی می‌کند، دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکاست که تقاضا برای این فلز به عنوان یک دارایی بدون بازده را محدود خواهد کرد. این امر موجب شده طلا نتواند از تقاضا برای پناهگاه مطمئن سرمایه که پس از شکست مذاکرات یونان با وام دهندگانش و مخالفت مردم این کشور با تدابیر ریاضتی بیشتر در همه پرسی اخیر به وجود آمد، بهره ببرد و به سطح بالاتری صعود کند و همچنان تحت تاثیر صعود دلار و دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا به روند نزولی ادامه داده است.

به گفته رابین بیهار، تحلیلگر بانک سوسیته جنرال، طلا از قوی شدن ارزش یورو اندکی پشتیبانی شده اما اگر یونان با وام دهندگانش به توافق برسد تاثیر منفی برای این فلز زرد خواهد داشت زیرا ریسکهای موجود رفع می‌شوند.

جورج گرو، استراتژیست فلزات ارزشمند در موسسه "آر بی سی کپیتال مارکتش گلوبال فیوچرز" بر این باور است که طلا در بلندمدت همچنان برای صعود تقلا خواهد کرد زیرا در حال حاضر در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار ندارد.

به گفته وی، سرمایه گذاران تا زمانیکه نشانه واضحی از تصمیم بانک مرکزی آمریکا بدست نیاورند نمی‌خواهند فروشنده یا خریدار طلا باشند. ابهام در یونان و چین هم تردیدها و نگرانی های زیادی را به وجود آورده و هیچ کس نمی‌داند بانک مرکزی آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت.

با اینهمه تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران باید به وضعیت دلار آمریکا توجه کنند. هر گونه ضعف دلار ممکن است تقاضای خرید محدودی برای طلا ایجاد کند با اینهمه علاقه مجدد به خرید دورنمای کنونی طلا را که چندان مطلوب نیست، تغییر نخواهد داد.

در حالیکه بازارهای جهانی در هفته جاری توجه زیادی را جلب خواهند کرد اما سرمایه گذاران همچنان به دقت به نظاره بازارهای آمریکا خواهند نشست که هفته بزرگی را از نظر اطلاعات اقتصادی در پیش دارند. در هفته جاری آمار خرده فروشی ژوئن، آمار تولید منطقه ای در ژوییه و آمار تورم مصرف کننده منتشر خواهند شد با اینهمه مهمترین رویداد حضور رییس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیته خدمات مالی کنگره و کمیته بانکی سنا خواهد بود.

طلا در چهار سه ماهه گذشته کاهش قیمت داشته که طولانی‌ترین روند نزولی از سال 1997 محسوب می‌شود. این فلز در دو سال گذشته تحت تاثیر اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تحکیم سیاست پولی روند نزولی پیدا کرده و در مقابل دلار صعودی شده است.

بارناباس گان، اقتصاددان شرکت OCBC که از میان 20 پیش بینی کننده بازار فلزات ارزشمند در دو سال گذشته درست‌ترین پیش بینی را داشته، پیش بینی کرده است طلا پس از کاهش یک درصدی در شش ماه گذشته، 11 درصد دیگر تا پایان سال 2015 کاهش پیدا می‌کند و به 1050 دلار در هر اونس می‌رسد که کمترین قیمت در پنج سال گذشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها