کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خوش‌بينی مقامات كشور نسبت به حصول توافق هسته‌ای


کد خبر : ۱۳۵۶۹جمعه، ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱:۰۱۷۰۸۹ بازدید

با پشت سر گذاشتن روزها و ساعت‌های حساس مذاكرات حال ديگر مي‌توان گفت همه مردم و تمامی مقامات از نتايج مثبت احتمالی آن سخن ...
خوش‌بينی مقامات كشور نسبت به حصول توافق هسته‌ایخوش‌بينی مقامات كشور نسبت به حصول توافق هسته‌ای

به گزارش تعادل، با پشت سر گذاشتن روزها و ساعت‌های حساس مذاكرات حال ديگر مي‌توان گفت همه مردم و تمامی مقامات از نتايج مثبت احتمالی آن سخن مي‌گويند. خيلي‌ها بر اين نظرند كه آنچه در رسانه‌هاي غربي و متحد امريكا و غرب تبليغ مي‌شود با آنچه در وين شاهد هستيم، متفاوت هست و به گونه‌يي عمل مي‌كنند كه به نظر برسد همه‌چيز تمام شده و اينكه تيم مذاكره‌كننده مراحل حساس گذشته را به خوبي پشت سر گذاشت بايد مراقب بود كه پس از پايان تحريم و مذاكرات كشور تبديل به بازاري براي كالاها و اجناس اروپايي و غربي نشود و‌ آنها ايران را به عنوان بازار هدف براي فروش محصولات خود در نظر نگيرند.


 ژست امريكا را نبايد جدي گرفت

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سخنان اخير جان كري، وزير امورخارجه امريكا كه تهديد به ترك مذاكرات هسته‌يي كرده بود، گفت: اين موضع امريكايي‌ها و سخنان وزير امور خارجه آنان را نبايد زياد جدي گرفت زيرا آنان لحظات آخر از اين ژست‌ها مي‌گيرند. علي لاريجاني در سخناني كه در پيش از خطبه نماز جمعه ديروز تهران داشت با بيان اينكه ديگر بايد پس از راهنمايي‌هاي رهبر معظم انقلاب به نتيجه مورد نظر برسيم، پيشرفت كارها را خوب دانست و تاكيد كرد: اگر طرف مقابل هم توجه داشته باشد كه پيشنهاد مذاكرات را خودش داده بايد در نهايت به جمع‌بندي معقولي در اين زمينه برسند.


مي‌توانند تمديد كنند

علي‌اكبر ولايتي هم كه از سياستمداران كهنه‌كار جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود درخصوص روند مذاكرات و اينكه تقريبا در دقيقه‌هاي وقت اضافه هستيم با بيان اينكه ايران هيچگاه از مذاكره پا پس ننهاده و همواره آماده مذاكره و تمديد و ادامه آن است، تاكيد كرد: آنچه در رسانه‌هاي غربي و متحد امريكا و غرب تبليغ مي‌شود با آنچه در وين شاهد هستيم، متفاوت هست و به گونه‌يي عمل مي‌كنند كه به نظر برسد همه‌چيز تمام شده درحالي كه هر چه در وين به نتيجه مي‌رسد حتما اين نتيجه بايد در جمهوري اسلامي ايران مطرح شود. رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت گفت: مي‌گويند فردا(شنبه) روز آخر است همانطور كه مقام معظم رهبري گفتند  اگر در ضرب‌الاجل توافق نشد مي‌توانند تمديد كنند.
 

  پس از 22 ماه صبر چارچوب يك توافق خوب را تبيين كرده‌ايم

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز كه در حاشيه راهپيمايي روز قدس درباره اينكه همه ما از ابتدا موافق مذاكرات خوب و با نتيجه مثبتي بوده‌ايم صحبت مي‌كرد، گفت: به دنبال اين بوديم كه يك مشكل ناخواسته، تحميلي و وهمي را با يك تعامل حل كنيم بنابراين 22ماه صبر كرديم و چارچوب ابعاد مختلف يك توافق خوب را طي اين ماه‌ها تبيين كرده و به مذاكره نشستيم. پس از تبيين متن اصلي توافق پنج زمينه مختلف در ابعاد تحريم، هسته‌يي، تعامل، نظارت و شفافيت تنظيم شد تا بتواند در يك قرارداد حقوقي اين معضل برچيده شود.


به مذاكرات همواره خوشبين بوده‌ام

وزير راه و شهرسازي هم با تاكيد بر اينكه اميدوار است مذاكرات به نتيجه خوبي برسد تا شاهد استيلاي نظم نويني در جهان باشيم در مورد شرايط پساتحريمي گفت: وزارت راه در صحنه جهاني به ويژه حوزه دريايي و ‌ترانزيت‌هاي جاده‌يي فعال است كه به همين خاطر با مسائل تحريم از نزديك در ارتباط است. در صورتي كه گفت‌وگوهاي ايران و كشورهاي مقابل به نتيجه برسد، اتفاق بزرگ امكان دسترسي راحت‌تر به بازارهاي جهاني است و شرايط را براي رقابت ما براي به دست آوردن سهم ايران در بازارهاي جهاني فراهم مي‌كند. همينطور آخوندي درخصوص پيش‌بيني نتيجه مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و كشورهاي 1+5 تصريح كرد: من همواره خوشبين بوده‌ام.


 غربي‌ها زياده‌خواهي نكنند

اسحاق جهانگيري، معاون اول حسن روحاني نيز كه در راهپيمايي روز قدس شركت كرده بود با اشاره به اينكه اگر غربي‌ها دست از زياده‌خواهي خود بردارند به طور حتم به نتيجه خواهيم رسيد، گفت: حس مي‌كنيم حمايت گسترده مردم در اين روز روحيه مضاعفي به تيم مذاكره‌كننده ايران بدهد. اين تيم يكي از بهترين‌ تيم‌هاي ديپلماسي كشور است. حمايت مردم از اين تيم موجب دلگرمي آنها در مذاكره مي‌شود. مذاكرات هرچه به روزهاي انتهايي خود نزديك مي‌شود؛ براي 6كشور غربي پيچيده و دشوار است به خصوص در بحث هماهنگ شدن با يكديگر. با اين همه اگر غربي‌ها دست از زياده‌خواهي خود بردارند به نتيجه خواهيم رسيد.


مذاكرات در ‌زمان پيش رو به اتمام مي‌رسد

همچنين بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان هم در گفت‌وگويي كه با ايلنا داشت با اشاره به اظهارات علي‌اكبر صالحي در مورد اينكه مذاكرات رو به اتمام است، گفت: آقاي صالحي اظهار اميدواري كردند كه مذاكرات در ‌زمان پيش رو به اتمام برسد و من هم فكر نمي‌كنم نكته قابل ‌توجه و خاصي باقي مانده‌ باشد. وي ادامه داد: هدف از سفر اخير آمانو بحث درخصوص مسير فني و مسائل گذشته (PPI) بود كه به نظر مي‌رسد به چارچوب مورد نظر رسيده‌اند.


اميدواريم به پايان برسد

معصومه ابتكار نيز كه رياست سازمان محيط زيست دولت يازدهم را برعهده دارد ديروز با حضور در راهپيمايي روز قدس و در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه مذاكره‌كنندگان ما هيچ عقب‌نشيني از مواضع خود نداشته‌اند و اميدواريم سرانجام اين مذاكرات با يك توافق خوب به پايان برسد، گفت: طرف مقابل مي‌داند كه تيم مذاكره‌كننده ايراني تا چه اندازه بر سر اصول و خطوط قرمز خود ايستاده است. وي تاكيد كرد: رفع كامل تحريم‌ها از مطالبات مهم ملت ايران در مذاكرات است با توجه به درگيري‌ها و جنگ و نا امني در منطقه نقش ايران در بهبود اين شرايط بسيار تعيين‌كننده است و ما همواره از مظلوم دفاع كرده‌ايم و اين مسير ادامه دارد.


مواضع اخير امريكايي‌ها بيشتر نمايشي است

علي مطهري نيز در همين راستا و با بيان اينكه اگر توافق به دست آيد طبيعتا بيشتر به نفع ماست به ايسنا گفت: معتقدم تيم مذاكره‌كننده بايد روي مواضع خود استوار باشد البته در اين مورد موضع امريكايي‌ها به نظر بيشتر نمايشي است يعني اهرم فشار بر ايران درحالي كه آنها بيشتر از ما احتياج به توافق دارند. نماينده تهران در مجلس افزود: فكر مي‌كنم در نهايت امريكايي‌ها عقب‌نشيني مي‌كنند و اگر هم عقب‌نشيني نكنند و به فرض مذاكرات هم به بن بست برسد آنها بيشتر از ما ضرر مي‌كنند چون به هر حال ايران در اثر مذاكرات موقعيت خوبي در دنيا پيدا كرده است.


ما منتظر حسن نيت طرف مقابل هستيم

محمدرضا عارف درباره عملكرد تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان گفت: تاكنون عملكرد تيم مذاكره‌كننده ما بسيار خوب و قابل قبول بوده است. ما منتظر حسن نيت طرف مقابل هستيم و اميدواريم با تدبير و حسن نيت ان‌شاءالله بتوانيم مذاكرات را به نتيجه برسانيم. عضو مجمع تشخيص مصلحت با بيان اينكه هم‌اكنون به گام‌هاي آخر مذاكرات رسيده‌ايم و گام‌هاي آخر بسيار سخت است، تاكيد كرد: روند، روند قابل قبولي است و از ابتدا روشن بود كه گام‌هاي آخر در مذاكرات بسيار سخت است و درحال حاضر به گام‌هاي آخر رسيده‌ايم. ان‌شاءالله بعد از لغو تحريم‌ها به دولت اين اجازه داده مي‌شود كه به دغدغه‌هاي داخلي كشور مانند بيكاري، معيشت مردم و مسائل اقتصادي بيشتر توجه شود.


مراحل حساس

وزير امورخارجه دولت اصلاحات هم درخصوص روند مذاكرات و نتيجه مثبت احتمالي آن به ايلنا گفت: تيم مذاكره‌كننده به خوبي در برابر جاه‌طلبي‌هاي كشورهاي 1+5 ايستاده و مراحل حساس گذشته را به خوبي پشت سر گذاشته و امروز نيز مذاكرات را به خوبي اداره مي‌كند. كمال خرازي ادامه داد: هرچند معتقدم شرايط امروز بسيار حساس‌تر از گذشته است. بايد مراقب بود كه پس از پايان تحريم و مذاكرات كشور تبديل به بازاري براي كالاها و اجناس اروپايي و غربي نشود و‌ آنها ايران را به عنوان بازار هدف براي فروش محصولات خود در نظر نگيرند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها