کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رونق گرفتن فروش آرد دولتی به نانوایان آزادپز!


کد خبر : ۱۳۵۳۱پنجشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲:۳۴۱۹۵۵ بازدید

انتقاد از گران شدن نان و تبعات آن و افزایش تعداد نانوایان آزادپز همچنان از سوی نمایندگان مجلس ادامه دارد و ایشان بر آثار منفی این مهم بر مردم ...

انتقاد از گران شدن نان و تبعات آن و افزایش تعداد نانوایان آزادپز همچنان از سوی نمایندگان مجلس ادامه دارد و ایشان بر آثار منفی این مهم بر مردم به دولت هشدار می‌دهند. این ‌‌روزها چنانچه در شهرهای بزرگ گشتی بزنید به‌راحتی نانوایی‌‌‌‌های آزادپز را پیدا می‌کنید و این نانوایی‌ها در تهران بیشتر از دیگر استان‌ها به چشم می‌خورد. اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که بنا بر مصوبه افزایش قیمت نان، قرار است تا 20 درصد از نانوایان هر استان البته با توجه به ظرفیت‌های آن استان که شرایط پذیرش این کار را داشته باشند، در صورت درخواست نانوایان به شکل آزادپز شوند اما اینگونه به نظر می‌رسد که تعداد آزادپزها بیشتر از دیگر نانوایی‌هاست. با این حال مجتبی خسروتاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده: ما هنوز به هدفگذاری 20 درصدی آزادپز کردن نانوایی‌ها نرسیده‌ایم.

با وجود این اما برخی از نمایندگان مجلس همچنان با انتقاد از افزایش قیمت نان، اظهار می‌کنند این کالا به‌‌‌عنوان قوت غالب مردم نباید تا این اندازه گران شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه نان قوت غالب بیشتر مردم را تشکیل می‌دهد، گفت: نگاه دولت به نان نباید همانند نگاهش به بنزین و حامل‌های انرژی باشد بلکه باید رعایت حال مردم و رفاه آنها را مد نظر قرار دهد. محمدرضا امیری‌کهنوج با هشدار نسبت به اینکه دونرخی بودن آرد و نان و موضوعاتی مانند استانی شدن نرخ‌گذاری نان فسادآور است، افزود: اینکه بعضی نانوایی‌ها، نان دولتی و برخی به صورت آزادپز به مردم نان عرضه کنند همچنین اینکه در بعضی استان‌ها نان گران‌تر و برخی ارزان‌تر ارائه شود، اقداماتی غیرکارشناسی و فسادآور است.

نماینده مردم کهنوج با یادآوری اینکه از نان بویژه در سفره‌های ایرانیان به‌عنوان نعمت الهی یاد می‌شود و این ماده غذایی مورد احترام است، ادامه داد: علاوه بر این قوت غالب اقشار پایین و متوسط جامعه نان است و در روستاها و مناطق حاشیه‌نشین نان غذای اصلی مردم را تشکیل می‌دهد بنابراین نگاه دولت به نان نباید همانند نگاهش به بنزین و حامل‌های انرژی باشد. عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: گران کردن نان و افزایش قیمت آن اصلا به صلاح جامعه نیست، با این روند، مردم ضرر خواهند کرد که این موضوع تبعات بسیار بدی را به دنبال دارد. وی تاکید کرد: به هر شکلی دولت باید با ارائه یارانه، سوبسید و حمایت‌هایی مانند آن قیمت نان را کنترل شده نگه دارد و از سوی دیگر باید بر کیفیت آن هم نظارت جدی‌تری داشته باشد. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بسیاری کشورها دورریز نان ندارند چون از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردارند، گفت: استفاده از جوش‌شیرین، جوهرقند و موادی مانند آن برای سلامتی مردم زیان‌هایی را به دنبال دارد و مسؤولان  وزارت بهداشت و درمان باید ورود و نظارت جدی در این‌باره داشته باشند.

وی همچنین درباره دونرخی شدن آرد و نان و برنامه دولت برای استانی شدن نرخ‌گذاری نان توضیح داد: اینکه بعضی استان‌ها نان را گران‌تر و برخی ارزان‌تر ارائه کنند، کاری غیرکارشناسانه و فسادآور است. وی ادامه داد: وقتی نرخ نان در استان‌ها با هم متفاوت باشد مطمئنا قاچاق آرد در این شرایط قطعی است و فساد ایجاد می‌شود. وی اضافه کرد: مسأله دیگر این است که ما سازوکاری برای کنترل این مسائل نداریم و علاوه بر قاچاق آرد نانوایی‌های دولتی آرد را به آزادپزها می‌فروشند و خودشان نان کمتری پخت کرده یا با کیفیت پایین‌تری نان را می‌پزند. وی تاکید کرد: دولت باید با در نظر گرفتن همه موارد به صورت یک کاسه نرخ متناسب نان و آرد را اعلام کند و در سراسر کشور نان درجه یک قیمت واحدی داشته باشد و دیگر نان‌ها هم به همین ترتیب نرخ‌گذاری شود. امیری‌کهنوج معتقد است دولت برای حمایت از استان‌های محروم به شکل دیگری برنامه‌ریزی کند در غیر این صورت و با استانی شدن قیمت‌ها در برخی استان‌ها با قحطی آرد روبه‌‌‌‌‌‌‌رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: در استان‌هایی که نان ارزان باشد به منظور کسب سود بیشتر به‌طور قطع آرد خود را در استان‌های دیگر به فروش خواهند رساند که این مسائل تبعات مطلوبی را به دنبال ندارد و مفاسدی را در حوزه آرد و نان ایجاد خواهد کرد. وی یادآور شد: دستگاه‌های نظارتی ما از نظر نیروی انسانی برای کنترل و برخورد با این مفاسد کافی نیست و سازوکار کافی هم برای برخورد با این مسائل و مشکلات در اختیار ندارند بنابراین تا می‌توانیم باید از ایجاد زمینه‌های بروز چنین فسادهایی جلوگیری کنیم. از سوی دیگر دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد خوزستان گفت: دوگانگی در قیمت آرد موجب اختلال در بازار این محصول و زیان تولیدکنندگان آن شده است. حسنعلی نویدی در این‌باره اظهار داشت: نرخ آرد به منظور حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده آزاد شد اما این کار جز متضرر شدن کارخانجات آرد هیچ سودی نداشته است.

فروش آرد دولتی به آزادپزها

دیگر عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم با انتقاد از ایجاد فساد و اختلال در بازار آرد به علت دونرخی بودن آن، گفت: هر زمان ما درباره هر کالایی وضعیت دونرخی را در کشور داشتیم همیشه مفسده و مشکلاتی را به همراه داشته، بنابراین حاکمیت باید واقعی کردن نرخ نان را با یکسان بودن قیمت آرد و شیوه سالم‌تری دنبال کند. غلامرضا نوری‌قزلجه با بیان اینکه دوگانگی در قیمت آرد باعث اختلال در بازار این محصول و ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است، افزود: ما مخالف گرانی و واقعی شدن نرخ نان نیستیم اما به نوعی باید این کار با یکسان بودن قیمت آرد و دیگر مواد اولیه نان پیگیری و عملیاتی شود. نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر واقعی شدن نرخ نان بدون دوگانگی در قیمت آرد به کمک و یارانه نیاز دارد، می‌توان از طریق دیگری این موضوع را دنبال و تامین کرد. وی ادامه داد: در حال حاضر به علت دونرخی بودن آرد، نانوایان دولتی آرد خود را به طور کامل پخت نمی‌کنند و بخشی از آن را به نانوایی‌های  آزادپز‌ می‌فروشند، بنابراین دولت باید با برنامه و طرحی مناسب مانع از چنین فسادها و اختلالاتی که به ضرر تولیدکنندگان است، شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها