کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

منع يك ماهه صيد در خليج‌فارس


کد خبر : ۱۳۴۸۷سه شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸:۱۶۶۵۳۸ بازدید

در آستانه فصل صيد و صيادی خبری به دست ما رسید که همه را متعجب كرد. طبق اين خبر صيادان استان بوشهر به مدت يك ماه از صيد در ...
منع يك ماهه صيد در خليج‌فارسمنع يك ماهه صيد در خليج‌فارس

در آستانه فصل صيد و صيادی خبری به دست ما رسید که همه را متعجب كرد. طبق اين خبر صيادان استان بوشهر به مدت يك ماه از صيد در خليج فارس منع شدند. از آنجا كه صيادان تنها در روزی كه به دريا مي‌روند درآمد دارند، منع يك ماهه آنان مي‌تواند براي آنها و خانواده‌هايشان بسيار گران تمام شده و آنها را در معرض آسيب قرار دهد.

به گزارش تعادل، از سوی ديگر چندی پيش آتش‌سوزي عظيم شناورهاي صيادي و تجاري در بندر صيادي دير، خسارت 20 ميليارد توماني به اين افراد وارد كرد. جهت پيگيري موضوع و اطلاع از صحت و سقم ماجرا با علي شاهخوره‌نژاد، رييس اتحاديه تعاوني‌هاي صيادي به گفت‌وگو پرداختيم. شاهخوره‌نژاد ضمن تاييد اين خبر اعلام كرد: اين اتفاق در جنوب براي نخستين‌ بار در جنوب كشورمان رخ مي‌دهد و بهمن ياري، مديركل شيلات استان بوشهر طي جلسه‌يي با صيادان پيشنهاد دريابست را مطرح كرد كه با موافقت مسوولان استان خوزستان و مخالفت صيادان و مسوولان استان بوشهر روبه‌رو شد.


 بيمه صيادان در آستانه خطر

شاهخوره‌ن‍ژاد در پاسخ به اين سوال كه چرا تاكنون دريا براي زنده‌ مانده نيازي به نفس كشيدن نداشته و با چنين تصميمي به يك‌باره صيادان يك ماه از صيد محروم شدند؛ مي‌گويد: دليل اين دريابست اين است كه دريا نفس بكشد و ذخاير دريا بيش از پيش آسيب نبيند. همچنين دريا براي فصل ميگوي خوزستان و بوشهر در ماه‌هاي آينده آماده شود.

رييس اتحاديه تعاوني‌هاي صيادي ضمن اعلام مخالفت خود با اين طرح گفت: از آنجا كه بيمه ماهانه صيادان طي دو سفر 7 الي 10روزه در ماه محاسبه مي‌شود بنابراين منع آنان از صيد مي‌تواند بيمه اين افراد را هم به خطر بيندازد. همچنين در صورت قطعي شدن دريابست صيادان كويتي، عراقي و عربستاني كه از آب‌هاي بين‌المللي اقدام به صيد مي‌كنند به راحتي مي‌توانند وارد آب‌هاي داخلي شوند چراكه امنيت دريا در دست صيادان است و آنان نيروي پدافند غيرنظام هستند. به نوعي مي‌توان گفت؛ صيادان مرزبانان دريايي هستند. بنابراين نبود آنها طي يك ماه در دريا مي‌تواند خسارات امنيتي را هم در پي داشته باشد.


 تعاوني‌ها خواستار وتو هستند

شاهخوره‌ن‍ژاد در ادامه اظهار كرد: افرادي كه اين پيشنهاد را ارائه كرده‌اند بايد توجيه اقتصادي و امنيت براي آن داشته باشند چراكه اين موضوع به لحاظ كارشناسي و تخصصي معقول به نظر نمي‌رسد و در صورت تصويب مي‌تواند بازارهاي محصولات دريايي كشور را دچار بحران كند و افزايش هنگفت قيمت‌هاي 100درصدي قطعي شد و رسيدن ماهي به كيلويي 100هزار تومان هم دور از ذهن نخواهد بود. در اين شرايط كنترل كه با برداشت از دريا ايجاد مي‌شد با معضل روبه‌رو خواهد شد. وي در پايان به نمايندگي از صيادان خواستار وتو اين طرح شد.


 دريابست براي كنترل صيادان غيرمجاز

اين درحالي است كه مختار آخوندي، مديركل امور صيد و صيادي سازمان شيلات ايران نيز با تاييد خبر دريابست در گفت‌وگو با «تعادل» مي‌گويد: ما هميشه ممنوعيت‌هاي فصلي در سواحل خليج فارس داشته‌ايم. در شمال هم در فصل تخم‌ريزي ماهيان ممنوعيت صيد را اجرا مي‌كنيم. در فصل تخم‌ريزي ماهي‌هاي استخواني‌ 6 ماه و ماهيان خاوياري هم اين ممنوعيت وجود دارد. در همين راستا براي ماهيان جنوبي هم طرحي به عنوان دريابست چند سالي است مطرح شده كه دريا را تعطيل كنيم تا صيادان مجاز تورهاي خود را از دريا بالا بياورند و صيادان غيرمجاز هم وارد دريا نشوند تا با اين اقدام دريا كنترل شود. اين برنامه براي استان بوشهر در جلسه كميته مديريت اين استان با حضور مديركل استان، تشكل‌هاي صيادي، يگان و تمام اعضاي اين كميته تصويب شد. طبق اين تصويبيه استان‌هاي خوزستان و بوشهر حدود 20روز (از 15تيرماه) دريابست اعلام شود. در گذشته شاهد آن بوديم كه صيادان غيرمجاز قبل از آغاز صيد ميگو به دريا رفته و برداشت مفيد اين محصول مهم دريايي را با مشكل روبه‌رو مي‌كردند. در اين طرح همه استان‌هاي ساحلي درگير نمي‌شوند و تنها استان بوشهر و بخش كوچكي از استان خوزستان در اين طرح قرار مي‌گيرد. همچنين تعداد روزهاي مفيد صيد در اين روزها بسيار كم است بنابراين صيادان به لحاظ مالي آسيب نمي‌بينند.


 وعده افزايش صيد ميگو

وي در رابطه با بيمه صيادان نيز عنوان كرد: اين موضوع با هماهنگي سازمان‌هاي مربوطه قابل حل است. در حقيقت دريابست در 20 روز فعال نبوده و در اين مدت صيادان عملا 5 روز به صيد مفيد مي‌روند. آنها خود را آماده مي‌كنند براي صيد ميگو كه ارزش اقتصادي بالايي دارد و همه به دنبال اين صيد هستند. در حقيقت اگر صيادي قرار بود يك تن ميگو صيد كند با اين دريابست دو تن صيد خواهد داشت. اين پيشنهاد با حضور تشكل‌هاي صيادي استان (تعاوني‌ها و اتحاديه صيادان) به تصويب رسيده است.

آخوندي در مورد كنترل بازار مي‌گويد: ماهي‌‌هاي جنوب، ماهي‌هاي سردخانه‌يي هستند و مانند ماهي‌هاي شمال پس از صيد به سرعت در بازار عرضه نمي‌شوند ضمن آنكه از استان‌هاي همجوار هم كمك مي‌گيريم تا تعادل بازار به هم نخورد.

مديركل امور صيد و صيادي سازمان شيلات ايران در پاسخ به اين سوال كه صيادان به نوعي مرزبانان دريايي هستند در امنيت دريايي مشكلي به وجود نخواهد آمد، اظهار مي‌دارد: با درياباني، ناجا و تمام يگان‌ها هماهنگ شده كه در اين كنترل‌ها كمك كنند. اين كار بزرگ و ارزشمندي است كه استان بوشهر در آن پيشقدم شده است و در مورد آن تحقيقات بسياري شده است. قبل از اين قرار بود

يك ماه و نيم دريابست داشته باشيم تا در اين مدت ذخاير احيا شوند. با توجه به ذخيره، ميزان برداشت، نوع روش صيد، صيدگاه و زمان آن چنين تصميماتي گرفته مي‌شود.

وي در پاسخ به اين شايعه كه خليج فارس به مدت يك‌ ماه به كشور ديگري اجاره داده شده و دريابست براي بهره‌برداري كشورهاي ديگر بوده، مي‌گويد: ما خليج فارس را حتي يك روز هم اجاره نمي‌دهيم. اين خبر شايعه است. درحال حاضر در ناوگان صيادي كشور حدود 12هزار فرورند شناور وجود دارد و نياز به ناوگان خارجي نخواهيم داشت. تحقيقاتي در اين راستا انجام شد و اين تحقيقات نشان‌دهنده آن است كه تاكنون بيش از ظرفيت از خليج فارس برداشت داشته‌ايم. ما تلاشمان اين است كه برداشت كمتري داشته باشيم بنابراين به بيگانگان هم اجازه حضور و برداشت از خليج فارس را نخواهيم داد. همچنين 800 فرورند از ناوگان‌ ما از آب‌هاي دور برداشت كرده و 50 تا 60درصد تن‌ماهي را از آب‌هاي اقيانوس صيد مي‌كنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها