کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دليلی برای ترک مذاكرات وجود ندارد


کد خبر : ۱۳۴۵۵دوشنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۲:۴۰۴۳۹۸ بازدید

همزمان با پايان مهلت تعيين شده دهم تيرماه، تمديد يك هفته‌ ای مذاكرات درحالی به روز ششم خود مي‌رسد كه همچنان تيم‌های ...

همزمان با پايان مهلت تعيين شده دهم تيرماه، تمديد يك هفته‌ ای مذاكرات درحالی به روز ششم خود مي‌رسد كه همچنان تيم‌های مذاكره‌كننده كشورمان و 6 قدرت جهاني درحال رايزنی‌های فشرده و حساس براي رفع اندك اختلافات باقي مانده در متن توافق نهايي هستند. درحالي كه ديپلمات‌هاي ارشد در وين متفق‌القول هستند كه مذاكرات درحال پيشرفت است و امكان حصول توافق بيش از پيش وجود دارد، اما به نظر مي‌رسد كه مسائلي جزئي در روند مذاكرات وجود دارد كه سبب شده است تا مقامات و رسانه‌هاي بين‌المللي همچنان كانون توجه خود را بر آنها معطوف كنند.


تمام تحريم‌هاي اقتصادي مالي لغو مي‌شود

سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي كشورمان با توصيف فضاي جدي مذاكرات و عزم تمام طرفين مذاكره‌كننده براي به نتيجه رسيدن آن گفت: ممكن است ظرف يكي دو روز آينده در سطح معاونين برخي متون نهايي شود ولي ممكن است در هر متني 3 الي 4 پرانتز باقي بماند و نياز باشد كه در سطح وزرا تصميم‌گيري شود. به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد: در روز توافق تمام تحريم‌هاي اقتصادي مالي اروپا و امريكا لغو مي‌شود و اقدامات ما هم از همان روز آغاز مي‌شود. از سوي ديگر حسين موسويان عضو ارشد سابق در تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي در گفت‌وگويي با شبكه سي‌سي‌تي‌وي چين گفت كه 95درصد پيش‌نويس توافق جامع هسته‌يي نهايي شده و 90درصد مسائل كليدي نيز حل شده است. وي تاكيد كرد: معتقدم نه ايران و نه امريكا ميز مذاكره را ترك نخواهند كرد. چون اختلافي در چارچوب ان‌پي‌تي نمانده است. از بسته شدن كليدي‌ترين مسيرهاي ساخت بمب هسته‌يي نيز اطمينان حاصل و توافق شده است. از اين‌رو دليلي وجود ندارد كه طرفين مذاكرات را بي‌نتيجه رها كنند.


 ايران بزرگ‌ترين برنده توافق هسته‌ای است

در همين راستا روزنامه گلوبال‌تايمز چين در تحليلي نوشت: ماراتن طولاني گفت‌وگوهاي هسته‌يي خط پايان را تجربه مي‌كند و 1+5 و ايران كه يكبار در لوزان بيانيه‌يي منتشر كردند، حالا در آستانه يك توافق تاريخي هستند. به گزارش ايرنا، اين روزنامه خاطرنشان كرده است كه شايد به جرات بتوان گفت كه ايران بزرگ‌ترين برنده توافق هسته‌يي است و مزاياي آن بيش از هر طرفي متوجه اين كشور خواهد بود. به نوشته اين روزنامه، حالا ايران در آستانه رفع تمامي تحريم‌ها است. اين درحالي است كه اين كشور برنامه هسته‌يي صلح‌آميز خود را نيز تثبيت كرده و درحال پيش بردن آن است.


 آغازي بر پايان يك دهه بن‌بست در برنامه هسته‌اي

روزنامه وال‌استريت ژورنال در گزارشي با پرداختن به مذاكرات هسته‌يي، ‌نوشت: به نظر مي‌آيد همزمان كه ضرب‌الاجل 7ژوئن (16تيرماه) نزديك مي‌شود، رايزني‌هاي هسته‌يي ايران و گروه 1+5 پيشرفت داشته است. اين روزنامه در ادامه آورده است: اظهارات مقامات حاضر در مذاكرات وين نشان مي‌دهد كه عناصر كليدي يك توافق هسته‌يي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني سر جاي خود قرار گرفته‌اند. حصول يك توافق هسته‌يي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني مي‌تواند به بيش از يك دهه بن‌بست سياسي در برنامه هسته‌يي ايران پايان دهد، اگرچه هنوز ديپلمات‌هاي ايران و امريكا دستيابي به آن را قطعي نمي‌دانند. در اين ميان، يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز پس از سفرش به تهران و ديدار با رييس‌جمهور و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت كه دو طرف براي به نتيجه رسيدن تحقيقات درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي گذشته ايران تا پايان سال جاري به توافق رسيده‌اند. مساله‌يي كه يكي از موضوعات مورد درخواست طرف غربي در اين مذاكرات است.


 جهان از تحريم ايران حمايت نمي‌كند

چند روز قبل تارنماي امريكايي هافينگتون‌پست با اشاره و استناد به گزارش آسوشيتدپرس، در مقاله‌يي تصريح كرد كه جهان ديگر از تحريم عليه ايران حمايت نمي‌كند. در اين مقاله آمده است: جهان در عمل آماده نيست تا بر ايران فشار بياورد و از انتقال كالا و سرمايه به ايران خودداري كند. اعمال محدوديت نيازمند هزينه‌هاي بسيار زيادي در زمينه محدودسازي زميني و دريايي ايران خواهد بود. به علاوه هزينه استفاده از نيرو براي فشار بر اين كشور بسيار زياد است زيرا وسعت آن 5/2برابر ايالت تگزاس امريكا است. به گزارش ايرنا، در اين مقاله با استناد به نوشته آسوشيتدپرس آمده است: ديگر نمي‌توان تحريم ايران را به‌طور كامل به اجرا درآورد زيرا هنوز برخي كشورهاي آسيايي به وارد كردن نفت از ايران وابسته هستند. از طرف ديگر بازار ايران به حدي بزرگ است كه بسياري از شركت‌هاي بزرگ و كوچك علاقه فراواني دارند تا به آن بپيوندند. بنابراين، هرچه زمان تحريم‌ها بيشتر شود بر ميزان علاقه‌مندي و انگيزه شركت‌ها براي پيدا كردن راهي براي ورود به ايران افزوده مي‌شود. همين موضوع از تاثيرگذاري تحريم‌ها بر ايران كم مي‌كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها