کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صف‌آرایی 3+2 در بازار ارز


کد خبر : ۱۳۴۵۲دوشنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶:۱۷۳۴۳۹ بازدید

روز گذشته بازار ارز صحنه تقابل سه عامل کاهشی«خوش‌بینی معامله‌گران»، «افت قیمت درهم امارات»، «پایین بودن نرخ دلار امروزی و فردایی ...

روز گذشته بازار ارز صحنه تقابل سه عامل کاهشی«خوش‌بینی معامله‌گران»، «افت قیمت درهم امارات»، «پایین بودن نرخ دلار امروزی و فردایی نسبت به نرخ نقدی آن» با دو عامل ضربه‌گیر «اختلاف قیمت بازار با سلیمانیه عراق» و «توقف نسبی عرضه ارز از سوی بازارساز رسمی» بود. در تقابل این دو جبهه نهایتا دلار با 10 تومان افت به 3310 تومان رسید. گفته می‌شود اگر عوامل ضربه‌گیر نبود میزان افت می‌توانست بیشتر باشد. تحت‌تاثیر افت دلار سطح 900 هزار تومانی سکه پس از 17 ماه شکسته شد. همزمان، روند کاهشی شاخص بورس نیز به دلیل نوسان‌گیری متوقف شد. 

صف‌آرایی 3+2 در بازار ارز

به گزارش دنیای اقتصاد، در دومین روز هفته، سکه تمام‌ بهار آزادی سطح قیمتی 900 هزار تومان را شکست و بهای دلار نیز به کمترین قیمت 8 روز اخیر خود رسید. روز یکشنبه، بهای سکه با 9 هزار تومان افت به قیمت 891 هزار تومان رسید تا این کالای سرمایه‌ای برای اولین‌بار از بهمن 92 وارد سطح 800 هزار تومانی شود. اکثر فعالان بازار، «کاهش قیمت دلار» و «انتظارات کاهشی معامله‌گران» را از عوامل ثبت رکورد 17 ماهه عنوان کردند. انتظارات کاهشی معامله‌گران باعث شده که سکه با وجود حباب منفی 20 هزار تومانی همچنان خریداری نداشته باشد. در بازار ارز نیز در کنار «خوش‌بینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای»، دو نیروی «افت قیمت درهم امارات» و «پایین بودن نرخ دلار امروزی و فردایی نسبت به نرخ نقدی دلار» شاخص بازار ارز را در مسیر کاهشی قرار دادند اما آنچه از فشار این نیروهای کاهشی کاست، «اختلاف قیمت بازار داخلی با منطقه سلیمانیه عراق» و «توقف نسبی عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی» بود. به این ترتیب بازار ارز روز یکشنبه مجموعا صحنه تقابل 3 نیروی کاهشی و 2 نیرویی بود که در برابر این نیروها قرار داشتند. روز یکشنبه غلبه نیروهای کاهشی در بازار ارز بیشتر بود تا دلار با 10 تومان کاهش نسبت به روز شنبه به قیمت 3310 تومان برسد. گروهی از فعالان اعتقاد دارند در صورت نبود مقابله دو نیروی آخر، دلار توانایی حرکت به سوی قیمت‌های پایین‌تر از 3300 تومان را داشت. به گفته فعالان زمانی که نوسان قیمتی رو به بالا قرار دارد، بازیگران بازارساز رسمی برای مدیریت قیمتی بازار به عرضه ارز پرداختند، اما در روزهایی که نوسان رو به پایین است، با کاهش حضور خود به مدیریت نوسان کاهشی بازار کمک کرده‌اند.


حرکت نزولی ‌قیمت‌ها

در چهاردهمین روز تیرماه، بهای سکه، نیم و ربع سکه در بازار سکه و طلا و قیمت دلار، یورو و پوند در بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفتند. به گفته فعالان، حرکت نزولی قیمت‌ها تا حدی مربوط به انتظارات کاهشی معامله‌گران و خوش‌بینی آنها نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای در جریان است. انتظارات کاهشی معامله‌گران روز یکشنبه در بازار سکه بیشتر محسوس بود، چراکه در این روز با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات اونس، قیمت سکه متناسب با افت دلار کاهش نیافت. روز یکشنبه چنانچه اشاره شد بهای دلار با 10 تومان افت (معادل3/0 درصد) به قیمت 3310 تومان رسید، حال آنکه قیمت سکه در مقابل این افت 3/0 درصدی، 9 هزار تومان افت(معادل یک درصد) کاهش را تجربه کرد و به قیمت 891 هزار تومان رسید تا افت نامتناسب آن نسبت به دلار تا حدی به انتظارات کاهشی معامله‌گران نسبت داده شود. به گفته فعالان، بد‌بینی نسبت به آینده قیمتی اونس و انتظار رسیدن به توافق جامع و افت قیمتی دلار از جمله عواملی بودند که انتظار معامله‌گران از آینده سکه را تحت‌تاثیر قرار دادند. به این دو عامل، روند کاهشی قیمت را نیز باید اضافه کرد. البته برخی از فعالان اعتقاد دارند گروهی از معامله‌گران سکه در شرایطی که جو بازار کاهشی است، با عرضه جزئی کالای خود به افت بیشتر قیمت کمک کردند تا در آینده در قیمت پایین‌تر، جمع‌آوری دارایی فروخته شده را آغاز کنند و از این محل به کسب سود بپردازند.

روز یکشنبه در کنار دلار، قیمت یورو نیز با 25 تومان کاهش به 3665 تومان و بهای پوند با 20 تومان افت به 5155 تومان رسید.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها