آمار فروردین ۱۴۰۴ صنعت خودرو در نگاه اول تصویری دوگانه از دو بازیگر اصلی این صنعت ترسیم میکند؛ ایرانخودرو با رشد ۱۶ درصدی تولید و سایپا با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته. عدهای بدون مکث، این اختلاف را نشانه برتری یکی و عقبماندگی دیگری تعبیر کردند. اما واقعیت صنعت خودرو، بهویژه در سایه قیمتگذاری دستوری، با آنچه در صفحهی آمار دیده میشود تفاوتی عمیق دارد.
به گزارش ایرانجیب، افزایش تولید، زمانی نکته مهم و قابل افتخار است که به سود منجر شود، اما در ساختاری که بهای فروش کمتر از قیمت تمامشده است، رشد تولید به معنای بزرگتر شدن حفرهی زیان است.
سایپا این واقعیت را فهمید و تصمیم گرفت به جای ادامه در مسیر زیانده، منابع خود را مدیریت کند. تصمیمی که شاید در آمار جذاب نباشد، اما از منظر استراتژی، نشانه بلوغ مدیریتی است.
در فروردین امسال، سایپا ۱۸,۳۹۵ دستگاه خودرو تولید کرد؛ حدود ۷ هزار خودرو کمتر از مدت مشابه سال گذشته.
برخی از رسانه ها از اختلاف ۱۱ هزار دستگاهی تولید ایرانخودرو و سایپا در فروردین امسال نوشتند. اما هیچکدام نگفتند که این فاصله عددی، به بهای چه چیزی بهدست آمده؟ آیا رشد در تیراژ، زمانی که با زیان عملیاتی همراه است، واقعاً دستاورد است؟
سایپا به جای آنکه چشمبسته در مسابقه تیراژ باقی بماند، ترجیح داد با واقعبینی مسیر خود را اصلاح کند.
کاهش ۲۷ درصدی تولید، به معنای ۷ هزار دستگاه خودروی کمتر است؛ یعنی جلوگیری از حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان مستقیم در یک ماه! این نه عقبگرد، بلکه ایستادن در لبه پرتگاه و بازنگری در مسیر است.
بر این اساس سایپا در فروردین ۱۴۰۴ برخلاف جریان نمایشی تیراژمحور، تصمیم به کنترل تولید گرفت تا زیان را محدود کند. این تصمیم برخاسته از نگاه بلندمدت به منافع سهامداران، صیانت از سرمایه ملی و مقاومت در برابر تحمیل سیاستهایی است که سالهاست صنعت خودرو را از سودآوری دور کردهاند.