کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پایان غائله مالیات برارزش افزوده زرگران پس از 7 سال


کد خبر : ۱۳۲۵۴سه شنبه، ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵:۵۸۵۵۶۱ بازدید

سرانجام پس از گذشت هفت سال به نظر می‌رسد که مقاومت طلافروشان در مقابل مالیات بر ارزش افزوده به اتمام رسیده است. روز گذشته ...
پایان غائله مالیات برارزش افزوده زرگران پس از 7 سالپایان غائله مالیات برارزش افزوده زرگران پس از 7 سال

سرانجام پس از گذشت هفت سال به نظر می‌رسد که مقاومت طلافروشان در مقابل مالیات بر ارزش افزوده به اتمام رسیده است. روز گذشته بود که علیرضا طاری بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از پایان این غائله و گردن نهادن صنف طلافروشان به قانون خبر داد.

درحالی که طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی که همان خریدار طلاست، دریافت می‌شود، زرگران از همان ابتدای ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده یعنی از مهر ماه 1387 درمقابل اجرای این قانون صف آرایی کردند. به طوری که صف آرایی آنها به تعطیلی طلافروشی‌ها در چند شهر بزرگ کشور مانند تهران، اصفهان، تبریز، قزوین و شیراز انجامید. به اعتقاد زرگران برای اینکه مالیات ارزش افزوده 3 درصدی سال 87 از مشتریان دریافت شود باید قیمت طلا افزایش یابد تا آنها زیان نکنند. به هر صورت از زمان ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده صنف زرگران با این قانون مشکل داشتند به طوری که در سال 92 یک بار دیگر اعتراض آنها به این نوع مالیات آغازشد.  سرانجام رئیس جمهوری وقت، وزیر اقتصاد دولت خود را موظف کرد تا ظرف مدت کوتاهی برنامه عملیاتی و راهکار مناسب برای اجرای صحیح قانون تدوین کند.

دربخشی از نامه محمود احمدی‌نژاد آمده بود: «تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌های لازم و تمهید شرایط مناسب، اقدام مربوط به اخذ هر نوع وجوه در اجرای این قانون متوقف خواهد بود.» کارشناسان این اقدام دولت را دلیل بر تبلیغ کافی نکردن در زمینه نحوه مالیات‌گیری برای این قانون ارزیابی کرده و معتقد بودند برای همین دولت  هر چه تلاش کرد نتوانست بازاریان معترض را به ادامه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قانع کند و نهایتاً در مقابل این اعتراض‌ها تن به تعلیق اجرای این قانون داد تا غائله ختم شود. اما با استقرار دولت یازدهم و آماده شدن زمینه اجرای کامل تر این قانون در اصناف مختلف، ابلاغ بخشنامه جدید ۸ درصدی مالیات بر ارزش افزوده بار دیگر موجی از اعتراضات را به راه‌انداخت. در همین راستا صنف طلا فروشان برآن شدند تا با تکرار اعتصاب خود برای دومین بار خواسته‌های خود را به دولت تحمیل کنند

مالیات طلافروشان از کارگران کمتر است

بر اساس عملکرد سال‌های گذشته به طور متوسط مالیات بر مشاغل طلافروشی برای هر عضو این صنف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال است که این میزان مالیات از درآمد قشر کارگر هم کمتر است. علاوه بر این به طور کلی میزان تمام مالیات‌های پرداختی در کشور بسیار پایین است و این وضعیت، ضعف نظام مالیاتی کشور را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که نتوان بدرستی از مشاغل مالیات دریافت کرد.معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به طور میانگین مالیات بر ارزش افزوده ابرازی طلافروشان در آخرین دوره (زمستان سال 93) به طور میانگین 900 هزار تومان بوده است.

علیرضا طاری بخش در نشستی خبری درباره استقبال طلافروشان از اجرای مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد: هم اکنون سرانجام طلافروشان به ثبت‌نام برای مالیات ارزش افزوده به این مالیات گردن نهادند. وی تأکید کرد: از آنجا که مالیات میانگین زرگران کافی نیست سازمان امور مالیاتی براساس حسابرسی‌ها مالیات واقعی را وصول خواهد کرد.

مؤسسات مالی غیرمجاز باید مالیات بدهند

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از دریافت مالیات از مؤسسات مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: براساس قانون خدمات بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز از مالیات معاف است ولی اگر مؤسسات از بانک مرکزی دارای مجوز نباشند مشمول مالیات می‌شوند.وی ادامه داد: همچنین براساس قانون تنها از هزینه‌های سود پرداخت کارمزد از بانک‌ها و مؤسسات مالی مجاز مالیات دریافت می‌شود اما از آنجا که هزینه‌های سود و کارمزد در مؤسسات غیرمجاز قابل قبول نیست مالیات بیشتری از این مؤسسات دریافت خواهد شد.وی تأکید کرد: بانک‌های مجاز در ازای سود و کارمزد به دلیل قابل قبول بودن مالیات کمتری می‌پردازند بنابراین افرادی که از مؤسسات غیرمجاز تسهیلات دریافت می‌کنند به دلیل قابل قبول نبودن سود و کارمزد آنها مالیات بیشتری به نظام مالیاتی پرداخت می‌کنند.

کالاهای اساسی از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف هستند

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: کالاهای اساسی در سبد خانوار مردم همچون آرد، نان، گوشت، برنج، روغن، شکر، پنیر و شیر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

هیچ ترجیح یا تخفیف در وصول مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص بخصوص نداریم

طاری بخش با تأکید بر اینکه هیچ نوع ترجیح یا تخفیف در وصول مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص و افراد بخصوصی در نظر گرفته نشده است، گفت: در عین حال باید تذکر داد که در کشور 3 میلیون مؤدی مالیات مستقیم وجود دارد اما تنها 500 هزار مؤدی مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است که حدود 495 هزار مؤدی ثبت‌نام کرده‌اند و ما فقط از مؤدیانی که ثبت نام کرده‌اند مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنیم.

آژانس‌های حمل و نقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند

طاری بخش با بیان اینکه آژانس‌های مسافرتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند گفت: همچنین امسال رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها و سفره خانه‌های سنتی و تالارها نیز برای ثبت نام در سایت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان شده‌اند. وی افزود: بنابر این صنوف دیگر اغذیه فروشی مانند پیتزا فروشی‌ها حق ندارند مالیات بر ارزش افزوده بگیرند و اگر چنانچه تحت این عنوان بر قیمت محصولات خود بیفزایند مصداق گرانفروشی است و تعزیرات حکومتی می‌تواند به شکایات مردم در این باره رسیدگی کند. وی تأکید کرد: فست فودی‌ها و پیتزا فروشی‌هایی که زنجیره‌ای نیستند برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان نشده‌اند.

ایران جزو نرخ‌های پایین مالیات بر ارزش افزوده در دنیا است

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا مالیات 9 درصد ارزش افزوده در ایران زیاد نیست، گفت: 150 کشور دنیا مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند که میانگین دریافتی آنها حدود 20 درصد است و ایران در وصول مالیات بر ارزش افزوده جزو کشورهای ارزان محسوب می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها