کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نزدیک شدن خودروهای خارجی به پیچ گرانی


کد خبر : ۱۳۱۷۵یکشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲:۳۰۴۶۱۷ بازدید

با اعلام آمار سه ماه امسال واردات خودرو، مشخص شد ورود خودروهای خارجی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افتی فاحش روبرو ...
نزدیک شدن خودروهای خارجی به پیچ گرانینزدیک شدن خودروهای خارجی به پیچ گرانی

با اعلام آمار سه ماه امسال واردات خودرو، مشخص شد ورود خودروهای خارجی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افتی فاحش روبرو شده، به نحوی که از جنبه ارزش، 46 درصد و به لحاظ تعداد نیز 51 درصد نزول کرده است. 

طبق آمار، در سه ماه نخست سال جاری، تنها 10 هزار و 555 دستگاه خودرو به ارزش حدود 245 میلیون و 787 هزار دلار وارد کشور شده، حال آنکه در بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود 21 هزار و 500 دستگاه خودرو به ارزش بیش از 458 میلیون و 211 هزار دلار به ایران آمده بود. جدای از اینکه افت واردات خودرو چه عوارض مثبت و منفی به دنبال دارد، به نظر می‌رسد از پس این ماجرا، وزارت صنعت، معدن و تجارت به خواسته و هدف خود (محدود کردن واردات خودرو) رسیده است. 

زمستان سال گذشته بود که وزارت صنعت ناگهان اعلام کرد واردات خودرو توسط متفرقه‌ها (نمایندگی هایغیر رسمی) ممنوع و تنها رسمی‌ها مجاز به واردات هستند. این در حالی بود که کارشناسان تاکید داشتند 80 درصد واردات خودرو توسط غیر رسمی‌ها انجام می‌شود و تنها 20 درصد خودروها از طریق رسمی‌ها به کشور می‌آیند. از همین رو، تصمیم وزارت صنعت آنقدر با انتقاد روبرو شد که در نهایت با تغییراتی مواجه و متفرقه‌هابه صورت مشروط، دوباره مجاز به واردات شدند. 

بر این اساس، متفرقه‌ها یا باید خود نسبت به ارائه خدمات پس از فروش محصولاتشان، تضمین بدهند، یا با مراجعه به رسمی‌ها، از امکانات آنها برای خدمات مربوطه کمک بگیرند.هرچند گمان می‌رفت با توجه به این تبصره، واردات خودرو به روال قبلی خود برگردد، اما با آغاز سال جدید و اعلام آمارها، کم کم مشخص شد تصمیم سال گذشته وزارت صنعت، کار خود را کرده و ورود خودروهای خارجی به کشور در دور نزولی افتاده است. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی افت فاحش واردات خودرو به کشور طی سال جاری، محدود شدن فعالیت واردکنندگان متفرقه است، چه آنکه به گفته برخی از متفرقه‌ها، نه وزارت صنعت و نهنمایندگی های رسمی، هیچکدام همکاری لازم را با آنها برای صدور مجوز ثبت سفارش و واردات، انجام نمی‌دهند. 

به گفته آن‌ها، وزارت صنعت معمولاً مجوز لازم را به واردکنندگان غیررسمی که خود قصد ارائه خدمات پس از فروش دارند، نمی‌دهد و از آن سو، رسمی‌ها نیز به بهانه های مختلف از صادر کردن این مجوز طفره می‌روند.بر این اساس، کارشناسان معتقدند وزارت صنعت به نوعی هوشمندانه به هدف خود مبنی بر محدود کردن واردات خودرو به کشور رسیده، زیرا بی آنکه قانونی واضح و آشکار برای ممنوعیت و محدودیت واردات بگذارد، ورود خودروهای خارجی به کشور را در سیری نزولی قرار داده است.

این اتفاق (افت واردات) اگرچه عواقب مثبتی مانند کاهش خروج ارز از کشور و حمایت از تولید داخل دارد (البته در منطقی بودن این نوع حمایت، اختلاف نظر به چشم می‌آید)، اما باید فکری هم به حال پیامدهای منفی آن از جمله جهش قیمت خودروهای خارجی بازار کشور، کرد. این درست که بازار خودروهای خارجی هم اکنون در رکود به سر می‌برد، اما طبعاً در ادامه و با تداوم افت واردات، تعادل در عرضه و تقاضا به می‌خورد و در این شرایط، افزایش قیمت اصلاً بعید نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها