کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شارژرهای بی‌سیم معجزه‌ای برای گجت‌های هوشمند


کد خبر : ۱۲۹۸۱دوشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰:۴۹۳۱۹۹ بازدید

طبق آمارهای جهانی در حال حاضر تعداد تلفن‌های همراه در جهان از مرز 7 میلیارد عدد گذشته است. این عدد بدین معناست که به‌طور میانگین ...
شارژرهای بی‌سیم معجزه‌ای برای گجت‌های هوشمندشارژرهای بی‌سیم معجزه‌ای برای گجت‌های هوشمند

طبق آمارهای جهانی در حال حاضر تعداد تلفن‌های همراه در جهان از مرز 7 میلیارد عدد گذشته است. این عدد بدین معناست که به‌طور میانگین هر انسانی روی کره خاکی ما دارای یک گوشی همراه است که این نشان‌دهنده نفوذ فناوری در زندگی روزمره ماست. اما از مزیت‌های آمیخته شدن تلفن همراه با زندگی مردم که بگذریم پیشرفت تکنولوژی دغدغه‌هایی را هم برای کاربران به همراه دارد. تأمین انرژی گجت‌ها یکی از آن دغدغه‌هایی است که اغلب کاربران با آن مواجه هستند و در مواقعی که دسترسی به شارژر مخصوص دستگاه خود نداشته باشند این معضل پررنگ‌تر می‌شود.

اما تولیدکنندگان گوشی‌های همراه طی چند سال گذشته با هم به این توافق رسیدند که شارژر استاندارد و یک واحدی را عرضه کنند که همه گوشی‌های جدید فارغ از برند و مدل را پشتیبانی کند. این توافق طی دو سال گذشته با موفقیت اجرا شده است به‌طوری‌که در حال حاضر شاهد آن هستیم که اغلب گوشی‌های هوشمند جدید با شارژرهای همسان و یک‌شکل عرضه می‌شوند و تا حدودی مشکلات کاربران در این زمینه برطرف شده است. اما در حال حاضر محققان الکترونیک روی پروژه‌ای به نام شارژر بی‌سیم کار می‌کنند که این مژده را به کاربران می‌دهد که تمام دستگاه‌های دیجیتالی از تلفن‌های همراه گرفته تا کنترل‌ها را شارژ کند. 

بهزاد فضلی، کارشناس الکترونیک در گفت‌وگو با «فرصت امروز» درباره پروژه شارژر بی‌سیم اظهار کرد: در حال حاضر پیشرفت این پروژه بسیار به واقعیت نزدیک شده است و این امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک این شارژر‌ها وارد بازار شوند. وی افزود: البته اخیراً بعضی از تولیدکنندگان دستگاه‌های دیجیتال شارژرهای بی‌سیمی را عرضه کرده‌اند که به علت زمان‌بر بودن فرآیند شارژ دستگاه و آسیب رساندن به باتری چندان موفق نبودند.

فضلی با اشاره به اینکه پروژه شارژر بی‌سیم هنوز در حال بررسی و آزمایش است، گفت: درحال حاضر ایده‌های مختلفی برای شارژ بی‌سیم وجود دارد اما یک اصل کلی برای انتقال توان به‌صورت بی‌سیم وجود دارد که تقریباً پایه و اساس کار تمامی این موارد است. در این روش یک میدان الکترومغناطیسی برای انتقال انرژی بین دو دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شارژر بی‌سیم دارای یک سیم‌پیچ داخلی است که با ورود برق به آن، یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می‌کند. دستگاهی که قرار است شارژ شود نیز دارای یک سیم‌پیچ داخلی است و زمانی که در محدوده این میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، یک جریان در آن ایجاد می‌شود. این جریان به برق DC تبدیل شده و شارژ باتری آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه فناوری شارژ بی‌سیم تنها به شارژ گجت‌ها مربوط نمی‌شود، اظهار کرد: شارژ بی‌سیم می‌تواند در آینده باتری اتومبیل‌های الکترونیکی و روبات‌های در حال حرکت را نیز شارژ کند و به این ترتیب مشکل تأمین برق خودروهای الکترونیکی که محققان سال‌هاست روی آن متمرکز شده‌اند برطرف می‌شود. این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر آن می‌توان از انتقال بی‌سیم انرژی الکتریکی به‌صورت مستقیم و خودکار برای دستگاه‌های پزشکی که در داخل بدن قرار می‌گیرند مانند دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب و دستگاه‌هایی که با شوک الکتریکی از انقباض ماهیچه‌های قلب جلوگیری می‌کنند، استفاده کرد.

رضا ‌پوراکبری، کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه شارژر بی‌سیم فناوری جدیدی نیست به «فرصت امروز» گفت: شاید نزدیک به 20‌سال باشد که از این فناوری در دستگاه‌های الکترونیکی کوچکی مثل مسواک‌های برقی استفاده شده است اما چون دستگاه‌های دیجیتالی امروزی انرژی زیادی نیاز دارند و این انرژی را باید در عرض حداکثر سه ساعت دریافت و ذخیره کنند، سازندگان آنها نمی‌توانند از فناوری شارژ بی‌سیم که در سال‌های گذشته عرضه شده‌اند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه پروژه شارژ بی‌سیم بسیار به واقعیت نزدیک شده است گفت: اخیراً شرکت کوالکام شارژر بی‌سیمی را معرفی کرده که نیازی به جای‌گیری دقیق دستگاه برای شارژ ندارد و از سیستم انتقال برق بی‌سیم رزونانسی (ایجاد میدان مغناطیسی) بهره می‌برد. پور اکبری افزود: نسل بعدی شارژرها به‌گونه‌ای خواهند بود که دیگر نیازی به صفحات شارژ اختصاصی و قرار گرفتن دقیق دستگاه روی آن نیست و تنها با قرار دادن گوشی یا تبلت روی میز عمل شارژ از طریق یک شارژر متصل به میز یا شارژری دیگر در نزدیکی میز انجام شود. به‌این ترتیب می‌توان در هر لحظه چندین دستگاه را با هم شارژ کرد و خوشبختانه در آینده دیگر شاهد خالی شدن باتری نخواهیم بود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا این فناوری تأثیری بر سلامت بدن انسان دارد یا خیر؟ گفت: طبیعتا جریان بالای مغناطیس برای انسان خطرناک است اما مسلما با گسترش شارژر‌های بی‌سیم، استانداردی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد که برای بدن انسان و محیط‌زیست زیان‌آور نباشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها