کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات سقوط آزاد مصرف گازوئیل


کد خبر : ۱۲۹۷۸دوشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵:۴۲۳۱۳۴ بازدید

متوسط مصرف سوخت مایع ایران در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵ میلیون لیتر در روز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است تا ...

متوسط مصرف سوخت مایع ایران در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵ میلیون لیتر در روز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است تا عملا جا برای بشکه‌های سوخت ایرانی در بازار جهانی باز شود.

به گزارش مهر، با افزایش تولید گاز طبیعی و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌های برق، متوسط مصرف فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل، نفت کوره و نفت سفید در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی بیش از ۲۵ میلیون لیتر در روز را تجربه می کند.

آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال جاری حدود ۷۸.۱ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است که متوسط مصرف این فرآورده نفتی در سه ماه نخست سال گذشته حدود ۹۳.۴ میلیون لیتر بوده است.

بر این اساس متوسط مصرف گازوئیل در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶.۴ درصد کاهش یافته و این در حالی است که متوسط مصرف روزانه این فرآورده استراتژیک نفتی در خرداد ماه سال جاری ۸۰.۷ میلیون لیتر بوده که در مقایسه با خرداد سال ۹۳ کاهشی ۱۸.۸ درصدی داشته است.

یکی از مهمترین دلایل کاهش مصرف گازوئیل در صنایع و نیروگاه های برق کشور به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان این سوخت پرطرفدار افزایش تحویل گاز طبیعی به این واحدها است و آمارها حاکی از آن است که سال گذشته با ارسال حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه ها رشدی ۳۸ درصدی در این بخش اتفاق افتاده است.

همزمان با سقوط آزاد مصرف گازوئیل ایران، متوسط مصرف نفت سفید و نفت کوره کشور هم در سه ماهه نخست سال جاری با کاهشی قابل توجه همراه بوده است.

از این رو در سه ماهه بهار سال جاری حدود ۳.۷ میلیون لیتر نفت سفید در کشور مصرف شده است که متوسط مصرف این محصول نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این در بخش نفت کوره هم با تحویل گاز طبیعی بیشتر به صنایع به ویژه واحدهای سیمانی و نیروگاهی، مصرف این سوخت میان تقظیر پالایشگاه‌های نفت کشور با کاهش قابل توجه همراه بوده است.

آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۴ حدود ۲۵.۵ میلیون لیتر نفت کوره در کشور شده است که با در نظر گرفتن مصرف روزانه ۳۴.۲ میلیون لیتر نفت کوره در مدت مشابه سال گذشته مصرف این محصول نفتی کاهشی حدود ۲۵ درصدی داشته است.

با کاهش مصرف این سه فرآورده نفتی ایران به دنبال امضای قراردادهای جدید صادرات سوخت مایع با کشورهای مختلف همسایه همچون ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، جمهوری نخجوان، ارمنستان، تاجیکستان و گرجستان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها