کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 سوغات جدید، تحفه‌های پژو برای ایران خودرو


کد خبر : ۱۲۹۶۹دوشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲:۰۴۲۲۴۶۵ بازدید

مدیران ایران خودرو این روزها سرگرم مذاکرات فشرده‌ای با مدیران پژو فرانسه هستند. البته طبق روال گذشته دوباره مدیران پژو دست بالا را در مذاکرات ...
3 سوغات جدید، تحفه‌های پژو برای ایران خودرو3 سوغات جدید، تحفه‌های پژو برای ایران خودرو

مدیران ایران خودرو این روزها سرگرم مذاکرات فشرده‌ای با مدیران پژو فرانسه هستند. البته طبق روال گذشته دوباره مدیران پژو دست بالا را در مذاکرات گرفته‌اند و ایران خودرو هم از غرامتی که باید از پژو بابت زیان ترک ناگهانی ایران طلب کند، صرف نظر کرده است. این در حالی است که محسن صالحی‌نيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سوال که در قرارداد جديد نکته‌ای در خصوص پرداخت غرامت پژو به ايران به دليل قطع همکاری در قرار داد دوره قبل آورده شده يا خير؟ می‌گوید: در قرارداد دوره قبل هيچگونه خلف وعده از سوی پژو مشاهده نشد، به اين دليل چنين مساله‌ای مطرح نشده است.

به گزارش اقتصادنیوز، پژو در حالی سال 91 بازار ایران را ترک و شریکش ایران خودرو را تنها گذاشت که شرکت ایران خودرو برای تولیدات محصولات پژو به تنهایی سرمایه‌گذاری چند میلیاردی کرده بود. اما پژو که سرمایه‌گذاری در ایران نکرده بود ترجیح داد در شرایط سخت شریکش را در ایران تنها بگذارد. البته این شرکت با این کار بازار ایران را از دست می‌داد اما در سوی مقابل شرکت جنرال موتورز که هشت درصد سهام پژو را خریده بود قول بازارهای جدید را به پژو داده بود. قولی که البته به واقعیت نرسید و جنرال موتورز هم در نهایت سهامش در شرکت پژو را واگذار کرد.

این بار مدیران ایران خودرو می‌گویند برای آنکه تجربه پیشین تکرار نشود پژو را راضی کرده‌اند در ایران سرمایه‌گذاری کند و تنها با سرمایه‌گذاری مستقیم پژو حاضراند دوباره همکاری با این شرکت فرانسوی را آغاز کنند. البته این ادعاها تا کنون از طرف پژو فرانسه تایید نشده است.

این شرکت بدون قولی خاص آن هم با اما و اگر، تنها حاضر شده از واردات چند محصولش به ایران خبر دهد. این شرکت با محافظه کاری‌های رایج یک شرکت فرانسوی اعلام کرده اگر همه چیز خوب پیش رود سعی می‌کند این محصولات را در ایران تولید کند.

سه محصولی که پژو سعی دارد ابتدا به صورت وارداتی در بازار ایران وارد کند خودروهای پژو 208، پژو 301 و پژو 2008 هستند. هر سه خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلت فرم توسعه یافته‌اند و احتمالا اگر این محصولات در ایران تولید شوند از موتور 110 اسب بخاری کنونی (tu5 ) که در پژو 206 تیپ 5 استفاده می‌شود بهره خواهند برد.

پژو 301 و پلت فرم آن احتمالا جایگزین پژو 405 و پلت فرم آن در ایران خودرو خواهد شد. پژو 301 محصول ارزان قیمت شرکت پژو در کلاس سی محسوب می‌شود که در ایران با موتور 1600 سی سی بنزنی با 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. برخی منابع خبری قیمت احتمالی این خودرو را بالای 60 میلیون تومان اعلام کرده‌اند و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود 10 هزار یورو است.

رقیب سر سخت پژو 301 در بازار جهانی و ایران، تندر 90 است . خصوصیت فنی دو خودرو بسیار شبیه یکدیگر است و به نظر می‌رسد نسبت به تندر 90 تولیدی در ایران، پژو 301 قیافه بهتری دارد. البته اگر این محصول با قیمت بالای 60 میلیون تومان عرضه شود شانس کمی در برابر تندر 90 خواهد داشت . قیمت تندر 90 فول هم اکنون در بازار 44 میلیون تومان است.

پژو 2008 که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس اوور محسوب می‌شود . کراس اوورها خودروهای ما بین شاسی بلند و خودروهای سواری هستند که معمولا بر روی پلت فرم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده‌اند.

رقیب احتمالی این محصول در بازار ایران احتمالا محصول دیگری از ایران خودرو یعنی رنو کپچر خواهد بود. این کراس اوور رنو هم قرار است پس از توافق هسته‌ای در 
ایران خودرو ساخته شود. مهمترین خصوصیت 2008 اشتراکات در پلت فرم با پژو 301 است. پژو با استفاده از پلت فرم پژو 208 و پژو 301 خودرو 2008 را توسعه داده است. این موضوع کمک می‌کند تا ایران خودرو راحت‌تر این خودرو را داخلی‌سازی کند چرا که اگر در ابتدا پژو 301 در ایران داخلی‌سازی شود به دلیل اشتراکات فراوان می‌توان 2008 را راحت تر در ایران داخلی‌سازی کرد. از رقیبان احتمالی این خودرو در آینده می‌توان به رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا (محصولات ایران خودرو ) رنو داستر و کلئوس (محصولات پارس خودرو )و کیا اسپورتیج و هیوندای توسان اشاره کرد.

موتور این خودرو هم مانند پژو 301 حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و از نوع 1600 سی سی است. این موتور توسعه یافته موتور تیپ 5 پژو 206 است البته احتمال دارد برای افزایش داخلی‌سازی از موتور پژو 206 تیپ 5 در پژ 2008 و 301 تولیدی در ایران استفاده شود. قیمت احتمالی پژو 2008 بالای 90 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

پژو 208 دیگر محصول پژو برای ایران است. این خودرو دو نسل جدیدتر از پژو 206 است و می‌توان آن را نوه پژو 206 دانست. قیمت این خودرو در بازار اروپا از حدود 12 هزار یورو شروع می‌شود؛ یعنی اگر این خودرو بخواهد وارد ایران شود با توجه به تعرفه و مالیات و سود 10 درصدی برای شرکت، قیمتی بالای 75 میلیون تومان خواهد داشت. که با این قیمت در بخش خودروهای وارداتی چندان شانسی نخواهد داشت . اما در صورت تولید در ایران و استفاده از قطعات داخلی با درصد بالای 50 درصد، قیمتی بین 40 تا 50 میلیون تومان خواهد داشت که در این صورت می‌تواند یکی از خودروهای موفق بازار باشد . این میزان داخلی‌سازی امکانپذیر است، چرا که برخی قطعات این خودرو مانند گیبرکس و موتور می‌تواند با پژو 206 یکسان باشند.


آیا رویکرد پژو تغییر خواهد کرد؟

در گذشته یکی از مشکلات اساسی با پژو سودجوی یک طرفه این شرکت در ایران بود. این شرکت بارها زیر وعده‌های صادراتی خود زد در حالی که پژو 206 صندوقدار با پول ایران خودرو طراحی شده بود و قرار بود از ایران به زنجیره جهانی پژو صادر شود اما این اتفاق روی نداد.

پژو بارهای جلوی صادرات پژوهای تولیدی در ایران را به بازارهای صادراتی‌اش گرفت. حتی در یک نمونه درباره صادرات پژو 206 توسط ایران خودرو به بازار روسیه، کار به دعوای حقوقی رسید. علت هم مشخص بود تولیدات ایرانی با کیفیتی تقریبا یکسان در آن سال‌ها (قبل از سال 85 ) قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل‌هایی داشتند که در اروپا تولید می‌شدند. تا قبل از سال 85 تولیدات پژو 206 در ایران از نظر کیفیت معمولا بین تولید کنندگان پژو در جهان وضعیت خوبی داشت.

درباره انتقال دانش فنی هم پژو بارها کارشکنی کرده بود. به گونه‌ای که برخی قطعه‌سازان از دادن نقشه‌های غلط از سوی پژو شکایت داشتند. در حادثه آتش سوزی‌ها پژو 405 هم با اینکه ایراد از قطعه‌ای بود که در فرانسه و توسط شرکت ولئو فرانسه تولید می‌شد پژو کمترین همکاری را کرد. تمام این پیش زمینه‌های منفی سبب می‌شود این سوال مطرح شود که آیا این بار رویکرد پژو برای بازگشت به بازار ایران تغییر کرده است. آیا پژو این بار حاضر به سرمایه گذاری مستقیم در ایران می‌شود. و آیا با سرمایه‌گذاری مستقیم رویکرد پژو نسبت به بازار ایران تغییر می‌کند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها