کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واردات انبه پاکستانی عرصه را بر محصول ایرانی تنگ کرد


کد خبر : ۱۲۹۳۹یکشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۳۵۵۸۹ بازدید

همسايگي با پاكستان سبب شده تا اين كشور نقش پررنگ تری در تامين اين ميوه براي مصرف كنندگان بازار ايفا كند. اين درحالی است كه ...
واردات انبه پاکستانی عرصه را بر محصول ایرانی تنگ کردواردات انبه پاکستانی عرصه را بر محصول ایرانی تنگ کرد

همسايگي با پاكستان سبب شده تا اين كشور نقش پررنگ تری در تامين اين ميوه براي مصرف كنندگان بازار ايفا كند. اين درحالی است كه مناطق جنوب و جنوب شرقی کشورمان از جمله استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و منطقه جیرفت، مناطق مستعد برای تولید این محصول به شمار مي روند كه مي توانندعلاوه برنياز داخلي، گوشه چشمي نيز به صادرات داشته باشند.اما مشكلاتي از قبيل بي آبي وعدم حمايتهاي مادي وكارشناسي سبب شده كه باغداران جنوبي نتوانند توفيقي در اين زمينه داشته باشند.


وضعيت كاشت انبه دراستانهاي شرقي

سابقه کشت انبه در ایران به 300 تا 400 سال قبل برمی گردد. در سواحل دریای عمان، مناطق راسک، سرباز، قصرقند، نیک شهر، دشتیاری ،چابهار وجاسک در سیستان و بلوچستان وهمچنین شهرستانهای میناب، رودان، حاجی آباد، بندرعباس وحومه مستعد کشت انبه است و در استان کرمان و شهرستانهای جیرفت وکهنوج هم تولید می شود.در اين ميان استان هرمزگان با بیشترین سطح زیر کشت معال ۱۴۵۰ هکتار و تولید متوسط ۹۰ تن در هکتار مقام اول و استان سیستان و بلوچستان با سطح زیرکشت معادل ۳۶۰ هکتار و تولید متوسط ۱۷ تن درهکتار مقام دوم و جیرفت نیز با داشتن حدود ۳۰ هکتار در رده بعدی قرار دارد . شهرستانهاي ميناب ورودان در استان هرمزگان عمده ترين توليد كننده انبه به شمار مي روند.

در حالي كه در شرايط خوب آب وهوايي میزان تولید انبه به 22 هزار و ۴۸۹ تن در سال مي رسد اما امسال بنا به دلايلی چون خشكسالي وكمبود آب، بالا رفتن ای سی آب چاه ها، قطع سهمیه آب کشاورزان و چندین علت دیگر سبب شد تاميزان برداشت انبه با کاهش 45 درصدی به ميزان ۱۲ هزار تن برسد.ازطرفي گرمای زودرس امسال و دمای بیش از 50 درجه سانتی گرادی هوا حدود 350 میلیارد ریال به باغ های انبه این شهرستان خسارت وارد کردوحدود هفت هزار تن محصول انبه را در یک هزار و 200 هکتار از باغ های این شهرستان خشكاند.

محمد سالاری رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان میناب در خصوص مشكلاتي كه امسال براي انبه كاران پيش آمد مي گويد: برداشت بی رویه آب از دشت میناب باعث پائین رفتن سطح ذخایر زیرزمینی شده از طرفي قطع شدن آب سد استقلال و مصرف بیش از حد ذخایر زیرزمینی سبب شد تا ميزان شوري آب از 700ميكرو به 1500 برسد و در نهایت باعث تضعیف درختان وخشک شدن آنها شد.اين كارشناس كشاورزي بالا بودن سن درختان انبه را ازديگر دلايل كاهش اين محصول مي داند ومي افزايد: درخت انبه در سنين پايين محصول دهي خوبي دارد اما وقتي به چهل سالگي مي رسد به شدت از ثمر دهي اش كاسته مي شود وبايد به فكر جايگزين كردن درختان جوان بود.از ديگر مشكلاتي كه انبه كاران با آن مواجهند عدم حمايت هاي مالي ودراختيار نداشتن تسهيلات كم بهره وبيمه نبودن محصولاتشان است.

انبه كاران هرمزگاني هزينه بالاي توليد ونبود قيمت تضميني خريد وبسته بندي و عدم سودآوری كافي را ازدلايل كاهش توليد اين محصول مي دانند و در این خصوص نيازمند حمايتهاي دولتي هستند.علاوه بر اين، بذری بودن انبه های این منطقه باعث شده تا باغداران زمان طولاني تري را منتظر بمانند تا نهالهايشان به ثمر برسد.رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان میناب با تاييد اين مشكلات در خصوص تمهيدات دولتي براي حل مشكلات انبه كاران مي گويد: با برنامه ريزي هايي كه انديشيده شده است باغداران مینابی می توانند برای کاشت درخت در باغهای خود تسهیلات با یارانه ۱۰۰ درصد دریافت کنند كه این تسهیلات با یارانه ۵۸ درصد از طرف دولت و ۱۵ درصد از طرف خود باغداران است و در صورتي كه باغدارانی به دلايل منطقي توان پرداخت تسهيلات گرفته شده را نداشته باشند از معافیت پرداخت بهره خواهند برد.


نبود صنايع تبديلي مشكل محصولات كشاورزي

يكي از مشكلاتي كه صنايع كشاورزي در كشور از آن رنج مي برد نبود صنايع تبديلي در كنار باغات ومزارع توليد است.اگرچه در چند سال اخير با ايجاد برخی صنايع تبديلي مواد غذايي در كنار مزارع تا حدودي از مشكلات كاسته شده اما اين معضل همچنان باقي است.

اگر نگاهی به مواد خارجي كه در گوشه وكنار مغازه ها جا خوش كرده اند بیندازید حتما با انواع محصولاتي كه با ميوه انبه درست شده اند برخورد خواهيد كرد. به طور مثال از انبه نارس بصورت تازه خوری، تهیه ترشی، شوری، مربا، پودر شربت، لواشک و سس استفاده می شود . همچنین این میوه به عنوان طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده و عطر کاربرد دارد. چوب درخت آن نیز برای ساخت وسایل چوبی، مغز هسته انبه در تهیه صابون و پوست درخت انبه در صنعت چرم سازی کاربرد دارد.از همه مهمتر این یموه در صنایع دارویی نیز کاربرد فراوانی دارد . با این وجود نبود صنايع تبديلي سبب شده تا سالانه مقدار قابل توجهي از اين ميوه تبديل به خوراك دام ويا كود شود. در صورتي كه با ايجاد صنايع تبديلي علاوه بر جلوگيري از هدر رفتن اين مواد غذايي باارزش مي توان گامی در جهت توسعه صنایع مختلف و ایجاد اشتغال برداشت.

علي رحيم زاده كارشناس صنايع غذايي دراين باره به "جوان" مي گويد: در كشورهاي استوايي گرمسيري كه در آنها درخت انبه رشد می کند ساانه درامدی چندین برابر ارزش اين ميوه بدست مي آید. چرا كه انبه از جمله محصولات كشاورزي است كه هيچ دور انداختني ندارد واز آن مي توان در صنايع مختلف استفاده كردزونبايد به راحتي از اهميت كشت آن غافل شد.
 

واردات بي رويه محصولي بي كيفيت

انبه توليدي ايراني مانند اكثر محصولات كشاورزي از طعم ومزه بسيارخوبي برخوردار است كه قابل قياس با نوع وارداتي آن نيست. با وجود اينكه انبه توليدي استانهاي جنوبي وشرقي كشور از باكيفيت ترين وارزانترين نوع هستند اما واردات بي رويه محصولات بي كيفيت وارزان پاكستاني سبب شده تا انبه ايراني با همه كيفيتش بازار را به رقيبش واگذار كند. اين درحالي است كه در صورت حمايت از تولید کندگان این محصول مي توان بهترين وارزانترين محصول را روانه بازاركرد.

آمارها نشان مي دهد در صورت شرايط مناسب سالیانه22 هزار و ۴۸۹ تن انبه در استانهاي شرقي وجنوبي توليد مي شود كه مي تواند 90درصد نياز كشور را تامين كند اما عدم توجه به اين موضوع سبب شده تا اكثر انبه هاي مصرفي از نوع وارداتي باشد ويا اينكه ميوه داخلي با نشان خارجي در كشور توزيع شود.همانطور كه گفته شد كشور پاكستان از مهمترين صادر كنندگان انبه به ايران است به طوري كه در كمتر از يك ماه از زمان فصل برداشت انبه در اين كشور 2200 تن از این محصول به ارزش 1.1 میلیون دلار به ايران صادر شده است.

بنا به اظهارات احمد واحد رئیس توسعه و پژوهش انجمن بازرگانی صادارت و واردات پاکستان، در صورت تاييد انبه هاي توليدي اين كشور از سوي مسئول قرنطینه‌ای ایران، میزان صادرات انبه به ایران افزایش بیشتری خواهد یافت.اين درحالي است كه طبق قانون وقتي مشابه جنس خارجي در كشور توليد مي شود واردات آن ممنوع است !



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها