کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مذاکرات دیگر تمدید نمی‌شود


کد خبر : ۱۲۸۹۶شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶:۴۹۹۶۷۶ بازدید

10 روز مانده به پایان ضرب‌الاجل مذاكرات ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه ممکن است این ...

10 روز مانده به پایان ضرب‌الاجل مذاكرات ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه ممکن است این مذاکرات چند روز بیشتر طول بکشد، گفت: من فکر نمی‌کنم «تمدید»ی در کار باشد.

محمد‌جواد ظریف در گفت‌و‌گویی با روزنامه «دنیای اقتصاد» درباره ضرب‌الاجل مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: این احتمال وجود دارد که ما چند روز بیشتر -حالا کم و زیاد- نسبت به 10 تیرماه زمان نیاز داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال گفت: من حتی در آذرماه هم با تمدید مذاکرات موافق نبودم و معتقد بودم که باید مذاکرات را ادامه بدهیم؛ چون وقتی که تمدید می‌کنیم همه صبر می‌کنند تا برسد به چند هفته آخر برای اینکه متمرکز شوند. اصولا در هیچ‌یک از مقاطع قبلی هم تمدید کار خوبی نبوده است. ما فرصت داریم و باید از فرصت استفاده کنیم، حالا اگر روز 10 تیر نشد، 11 تیر، نشد 12 تیر. تا جایی که به یک توافق معقول برسیم.

او با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «توافق در دسترس است»، شرط رسیدن به توافق جامع را خودداری طرف مقابل از زیاده‌خواهی دانست و گفت: نامه‌ای که چند روز پیش‌باب کورکر، رئیس كمیته روابط خارجی سنای آمریکا به باراک اوباما نوشته بود نشان می‌‌دهد که آنها در تلاش هستند تا از آنچه توافق شده است، زیاده‌خواهی کنند. بنابر این طرف مقابل همیشه زیاده خواهی می‌کرده و هنوز هم تلاش دارد زیاده‌خواهی کند، ولی ما نشان دادیم که در مقابل زیاده خواهی می‌ایستیم. 

ظریف همچنین احتمال لغو توافق ایران و 1+5 در دوره رئیس‌جمهور بعدی آمریکا (با توجه به اظهارات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهور این کشور) را رد کرد و گفت:‌ من یقین دارم که اگر توافقی صورت بگیرد، هیچ دولتی در آمریکا توان نقض آن توافق را نخواهد داشت و اگر توافق را نقض کند، کسی در دنیا به آن اقدام وقعی نخواهد گذاشت. 

وی افزود: دولت آمریکا زمانی که بسیار قدرتمندتر از امروزش بود؛ یعنی دهه 90 میلادی، تحریم‌های یکجانبه بسیار گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد و نزدیک‌ترین متحدانش آن تحریم‌ها را اجرا نکردند. امروز متاسفانه دولت آمریکا توانسته این تحریم‌های ظالمانه را بر قطعنامه‌های شورای امنیت سوار کند و از آن طریق اینها را وضع بکند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: اگر ما توافقی داشته باشیم، نه تنها تحریمی را نمی‌شود سوار بر قطعنامه شورای امنیت کرد، بلکه دولت آمریکا باید قطعنامه شورای امنیت را نقض کند و من یقین دارم این اتفاق نخواهد افتاد و اگر هم بیفتد تاثیری بر کنشگران اقتصادی نخواهد داشت؛ بنابراین من با اطمینان قابل توجهی پیش‌بینی می‌کنم که اگر ما توافقی داشته باشیم این توافق را دولت بعدی آمریکا نمی‌تواند نقض بکند و اگر هم بکند، اثری نخواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها