کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پایان ادعای ارزان‌فروشی مخابرات برای همیشه


کد خبر : ۱۲۸۵۰پنجشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۳۵۳۲۷۰ بازدید

مالک مخابرات روز شنبه آگهی فروش سهام خود را منتشر می‌کند تا منتقدان دولتی و شبه دولتی ارزان فروشی مخابرات را به مبارزه طلب کند، اگر این مناقصه ...

مالک مخابرات روز شنبه آگهی فروش سهام خود را منتشر می‌کند تا منتقدان دولتی و شبه دولتی ارزان فروشی مخابرات را به مبارزه طلب کند، اگر این مناقصه متقاضی نداشت صدای انتقاد دولت را خاموش کرده و اگر داشته باشد شرایط سختی از جمله اهلیت در انتظار خریدار خواهد بود.

به گزارش فارس، اظهارنظر اخیر رئیس هیئت مدیره مخابرات که گفت عاشق نگه‌داشتن سهام مخابرات نیستند، بسیار دور از انتظار بود.

سید مصطفی سید هاشمی در واکنش به گفته دولتی‌ها که می‌گویند مخابرات را ارزان خریده‌اند، اعلام کرد: روز شنبه آگهی فروش سهام شرکت مادر مخابرات را منتشر می‌کنند.

وی گفت: سهام کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مالک 1+50 درصد سهم مخابرات را به 2 برابر قیمت تابلو و با همان شرایط خرید، می‌فروشیم.

توسعه اعتماد مبین، مخابرات را به قیمت 8 هزار میلیارد تومان خریده اما معاون وزیر ارتباطات اخیراً گفته که مخابرات 140 هزار میلیارد تومان ارزش داشته است.

تصمیم اعتماد مبین برای انتشار آگهی فروش شرکت، حرف زیادی برای گفتن دارد. در حالیکه انتظار فروش سهام مخابرات می‌رفت، مالک تصمیم به فروش سهام شرکت مادر گرفت؛ تصمیمی که نشان می‌دهد علاقه به سهام مدیریتی شرکت هرگز از بین نرفته است.

در حالی که هنوز آگهی فروش سهام مالک مخابرات منتشر نشده و جزئیات و شرایط فروش مشخص نیست، شواهد موجود نشان می‌دهد فروش 100 درصد سهام به صورت بلوکی آگهی خواهد شد و سهام به صورت خرد عرضه نمی‌شود. خرید و فروش بخشی از سهام توسعه اعتماد مبین تغییری در سهام مدیریتی مخابرات ایجاد نمی‌کند. از سویی خرید درصدی از سهام توسعه اعتماد مبین برای خریدار جذابیتی ندارد و فروش درصدی از سهم نیز دردی از توسعه اعتماد مبین برطرف نمی‌کند.

بنابراین کسی که برای خرید 100 درصد سهام توسعه اعتماد مبین پا پیش می‌گذارد باید توانایی پرداخت حداقل حدود 10 هزار میلیارد تومان ( به 2 برابر قیمت تابلو بورس) یا حدود 18 هزار میلیارد تومان (با احتساب 11 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده) داشته باشد.

علاوه بر اینکه طبق اعلام اولیه سهام مالک مخابرات به 2 برابر قیمت تابلو فروخته خواهد شد. اگرچه در فروش بلوکی سهام مدیریتی قیمت 2 برابر تابلو توجیه پذیر است اما مهم آن است در شرایطی که مالک مخابرات با دولت بر سر خصوصی‌سازی اختلاف دارد و برخی وزرای دولت جدید حمایت چندانی از خصوصی‌سازی ندارند، علاقمندی مجموعه جدیدی که در تمام این چالش‌ها شریک خواهد شد، بعید به نظر می‌رسد.

توسعه اعتماد مبین با این پیشنهاد که سهامش را برای فروش عرضه می‌کند، دولت و تمام نهادهای شبه دولتی را مخاطب قرار می‌دهد که در صورت توانایی می‌توانند بار دیگر مخابرات را بخرد،اما خرید مخابرات توسط دولت علاوه بر اینکه با اصل 44 مغایر و با جیب کم‌پول دولت ناسازگار است، دولت را با انتقادهای جدی مواجه خواهد کرد.

اما پیشنهاد معنا دار مالک مخابرات به شبه دولتی‌ها نیز اگر با پاسخ منفی روبرو شود، این پرسش را ایجاد خواهد کرد که وقتی این نهادها نیز سرمایه لازم یا تمایل برای خرید مخابرات را ندارند، از این پس با چه پشتوانه‌ای مخابرات به بازگردانده شدن تهدید خواهد شد؟

هفته گذشته که سازمان خصوصی‌سازی علاقمند به فروش و دولت مایل به خرید 5 درصد سهام توسعه اعتماد مبین بودند، اوضاع متفاوت بود. در آن شرایط دولت می‌توانست علاوه بر داشتن 20 درصد سهام عدالت و 20 درصد سهام دولت جمهوری اسلامی ایران و خریداری 5 درصد سهام جدید، با مجوز سازمان خصوصی‌سازی اختیار 5 درصد سهام ترجیحی کارکنان (که قسطی 10 ساله دارد و 7 سال آن پرداخت شده) را تا 3 سال آینده در اختیار بگیرد و 50 درصد سهم، سهام مدیریتی مخابرات را داشته باشد و سرانجام 3 صندلی از 5 صندلی هیئت مدیره مخابرات را در اختیار بگیرد.

در ماجرای آگهی فروش سهام توسعه اعتماد مبین توسط سازمان خصوصی‌سازی واضح بود که البته تمام این ماجرا بیش از آنکه جنبه اجرایی داشته باشد نمایش سیاسی مدیریتی است زیرا مسلم است شرکتی که تاکنون 20 درصد نقد و 11 قسط از 16 قسط (مجموعا 7 هزار میلیارد تومان) را پرداخت کرده برای 500 میلیارد تومان سهام مدیریتی را از دست نخواهد داد.

اما اقدام سازمان خصوصی‌سازی برای آگهی فروش سهام مالک مخابرات در رسیدن به منظور خود برای ایجاد شبهه و واکنش مخابرات موفق بود.

در نهایت آنچه مسلم است این است که مالک مخابرات روز شنبه آگهی فروش 100 درصد سهام توسعه اعتماد مبین را منتشر خواهد کرد و در 5-4 روز مهلت گرفتن پاکت همزمان که یک شرکت تامین سرمایه ارزش‌گذاری سهام توسعه اعتماد مبین برای تعیین قیمت فروش را انجام می‌دهد، تکلیف مشخص خواهد شد.

اگر این شرکت قصد فروش سهام مخابرات را داشت باید از طریق بورس عمل می‌کرد اما اکنون احتمالا فروش سهام توسعه اعتماد مبین به صورت مزایده و به بالاترین قیمت خواهد بود.

اکنون شواهد موجود از یک گفت‌وگوی حقوقی مالی حکایت دارد. وزارت ارتباطات و دولت تهدیدها را تا انتشار آگهی فروش سهام مخابرات توسط سازمان خصوصی‌سازی جلو بردند و در مقابل مالک مخابرات، پیشنهاد آگهی فروش 100 درصد سهام را روی میز گذاشته است.

همان طور که سرانجام آگهی دولت و سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام توسعه اعتماد مبین مشخص بود، پیش‌بینی پایان آگهی توسعه اعتماد مبین نیز سخت نخواهد بود.

روز شنبه که آگهی منتشر می‌شود دیدن بندهای سرسختانه‌ای از جمله اخذ تائیدیه اهلیت برای خریدار دور از ذهن نیست. شرط مهمی که در آخرین لحظات معامله بزرگ مخابرات، شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد را از رقابت برای تصاحب کرسی مدیریتی مخابرات دور کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها