کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دفن طبیعت الوندی همدان زیر برج های بدقواره


کد خبر : ۱۲۷۸۲سه شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰:۱۶۳۸۴۸ بازدید

در ضوابط طرح تفصیلی همدان، تراکم ساختمانی با توجه به معابر تعریف شده است که در واقع در معابر 18 متری در هر نقطه شهر ...
دفن طبیعت الوندی همدان زیر برج های بدقوارهدفن طبیعت الوندی همدان زیر برج های بدقواره

در ضوابط طرح تفصیلی همدان، تراکم ساختمانی با توجه به معابر تعریف شده است که در واقع در معابر 18 متری در هر نقطه شهر می‌توان بلندمرتبه‌سازی انجام شود. این امر باعث پراکنده‌سازی برج‌ها در سطح شهر شده و امنیت شهری را به خطر می‌اندازد. رئیس گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی و عضو هیئت مدیره نظام مهندسی همدان در این خصوص گفت: در همدان ضوابط ارتفاعی در مناطق، ضوابط یکسانی است که باید بر اساس ارتفاع منطقه‌ای و تراکم منطقه‌ای تعریف شود.

مهدی وفایی با بیان اینکه هرچه ارتفاع بیشتر شود، سطح اشغال کاهش می‌یابد گفت: برای این امر هیچ ضوابط خاصی در همدان پیش‌بینی نشده و برج‌ها با 60 درصد اشغال در معابر ساخته می‌شوند که از ایرادات فنی و تخصصی همدان و شهرداری است.

وفایی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عمده در بلندمرتبه‌سازی عدم استفاده از نیروهای متخصص در بدنه مدیریتی شهری است افزود: ارزش افزوده بالا مناطق الوند برای افراد سودجو یکی از دلایل تمایل افراد برای ساخت و ساز در مناطق طبیعی همدان است که این امر نمای زیبای الوندی و طبیعی همدان را مخدوش می‌کند.رئیس گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی همدان ساخت و سازهای دامنه الوند را خلاف طرح تفصیلی همدان دانست و گفت: مجوز ساخت این ساختمان‌ها در اثر فشارهای خارجی بر کمسیون ماده پنج ساخته می‌شود.

وی ادامه داد:برج‌های ساخته شده در حاشیه بلوار ارم، برج صدا و سیما، برج ایرانیان و ... همه بر خلاف ضوابط کمسیون ماده پنج هستند که خوشبختانه ساخت برج ایرانیان منتفی شد.وفایی با بیان اینکه مشکلات برج‌سازی در همدان باید با مدیریت شهری رفع شود افزود: شهرداری همدان به دنبال تغییر طرح تفصیلی همدان است که این امر مخالفان بسیاری دارد.

وی ادامه داد: همدان نیازمند طرح تفصیلی نیست بلکه باید برای آن مصوباتی در زمینه طرح‌های موضوعی تهیه شود.رئیس گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی استان همدان عنوان کرد: از آنجایی که مشاوران طرح‌ها افراد در بند زمان نیستند و طرح 6 ماهه را در طول سالیان بلند طراحی خواهد کرد باعث سردرگمی شهر در برنامه‌ریزی می‌شود.


استانداردها رعایت نشده است

حمیدرضا طبی مسرور کارشناس ارشد معماری و عضو شورای شهر همدان نیز دراین خصوص به " جوان" گفت: در تمام دنیا و ایران برای بلندمرتبه‌سازی پهنابندی‌هایی صورت گرفته و در آن مباحث زیرساختی، سایه‌اندازی بر فضای سبز و ... دیده شده است.

وی افزود: در همدان بر اساس طرح تفصیلی شهر، این اتفاق کمرنگ بوده است.

عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه مردم همدان آگاهی کمی در ارتیاط با مجوز صادر شده برای این اماکن دارند و همواره شهرداری را مقصر صدور مجوزها می‌دانند گفت: مجوز این برج‌ها در کمیسیون ماده پنج، متشکل از تمام روسای تمام ارگان‌ها از جمله میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، اداره ثبت، شهرداری و ... صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای شواری چهارم مجوز برج‌های بدون مطالعه صادر نشده است افزود: تمام برج‌هایی که نظام فکری را بر هم می‌زند مربوط به دوره‌های قبل هستند.
مسرور با اشاره به مشکلاتی که مکان‌یابی برج‌های ساخته شده در همدان دارد گفت: به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم این برج‌ها مشکلات بسیاری را به دامنه شهری تحمیل می‌کنند.

عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در شورای چهارم سعی بر آن شده که استانداردهای لازم در ساخت برج‌ها لحاظ شود افزود: برج دوقلو ایرانیان در بلوار ارم که 200 میلیارد تومان آورده برای شهرداری داشت به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌کرد از سوی شهرداری لغو شد.

وی ادامه داد: برج سبز دره مرادبیگ یکی از برج‌های همدان بود که مشکلاتی در زمینه سایه‌اندازی فضای سبز ایجاد می‌کرد و با تلاش‌های صورت گرفته با کاهش طبقات، طرح توجیبهی آن مطرح شد.مسرور با بیان اینکه همدان پهنابندی برج‌سازی ندارد گفت: در طرح تفصیلی قبلی همدان به بحث بلندمرتبه‌سازی توجه نشده و این طرح باید مجدد دیده شود و بر اساس آن پهنابندی برای همدان طراحی شود.

عضو شورای شهر همدان افزود: بناهایی که در ارتفاعات همدان ساخته می‌شوند، شخصی نبوده و توسط ارگان‌ها با مجوز صادره از کمیسیون ماده پنج ساخته می‌شوند.
وی با بیان اینکه مصوبه‌ای از شورا که تأیید بر ساخت و ساز در ارتفاعات همدان داشته باشد نمی‌توان پیدا کرد گفت: ساخت و ساز در ارتفاعات از سنوات گذشته بر روی پیکره شهر ایجاد شده، ادامه پیدا کرده و به نوعی جلوگیری از روند آن قانون شکنی است.

وی با بیان اینکه بدون فکر ساختن سیمای شهری را نابود می‌کند که طبیعت همدان هم به عنوان سیمای شهری به شمار می‌رود افزود: همدان علیرغم اینکه کلان شهر به شمار می‌رود اما علاوه بر نداشتن مقیاس کلان‌شهر و جمعیت کم، از نظر سیمای شهری قوی نیست.وی تأکید کرد: باید سرمایه‌گذاران را تشویق به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کلان‌شهر شدن همدان کنیم.


مدیران پاسخگو باشند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی شدم.نیز در گفتگو با " جوان" گفت: باید بافت اولیه شهری به عنوان یک سنت تاریخی حفظ شود و با همان هویت نوسازی شود.

ابراهیم کارخانه‌ای افزود: نظام مهندسی توسعه شهری هویت شهری همدان را برهم زده و این نظام بر پایه هویت ملت همدان پیشرفت نکرده است.وی با بیان اینکه پیشرفت نظام مهندسی در همدان به گونه‌ای است که نظام فکری شهروند را بر هم می‌زند گفت: توسعه‌های بی‌قواره، بی‌رویه، نامتقارن و نامتوازن که به صورت برج در نقاط مختلف و بدون نظام هماهنگ شهری شکل می‌کیرند هویت بافت شهری همدان را برهم‌زده است.

کارخانه‌ای به زیر پا گذاشتن قوانین در صدور مجوز برای پیشرفت این پروژه در همدان اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال می‌توان به برج زاگرس اشاره کرد که در یک میدان کوچک پیش رفته و پیش‌بینی‌های لازم برای احداث پارکینگ برای آن دیده نشده است.وی تأکید کرد: مدیران وقت باید پاسخگوی بی‌نظمی‌های شهری همدان باشند که مجوز برج‌های بدون استاندارد را صادر کرده‌اند.

نماینده مردم همدان و فامین در مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند در عرصه شهرسازی تدابیر خوبی در حال انجام است ولی در حق نظام مهندسی توسعه شهری همدان ظلم بزرگی شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین گفت: شهرداری و شورای شهر همدان باید بدانند مردمی که در محدوده شهر هستند به عنوان شهروند به شمار می‌روند و باید در راستای عدالت شهری برنامه‌ریزی داشته باشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها