کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برنج مرغوب ایرانی حداکثر 8500 تومان


کد خبر : ۱۲۷۴۱دوشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷:۰۶۲۱۰۸ بازدید

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از فاصله 40 درصدی قیمت تولید تا بازار برنج خبر داد و گفت: در حالی که هر کیلوگرم ...

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از فاصله 40 درصدی قیمت تولید تا بازار برنج خبر داد و گفت: در حالی که هر کیلوگرم برنج مرغوب از شالیکاران حدود 6000 تومان خریداری می‌شود، قیمت این محصول در آستانه ماه رمضان به حدود کیلویی 8500 تومان رسیده است.

کاظم خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دلالان همیشه از تولید‌کنندگان بیشتر سود می‌کنند، چرا که شالیکاران پس از یکسال کار و تلاش با فروختن هر کیلوگرم برنج به قیمت 5800 تا 6000 تومان سود اندکی می‌برند اما دلالان، این محصول را کیلویی 8500 تومان و بیشتر می‌فروشند و به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند.

وی افزود: شالیکاران طی سال‌های اخیر اوضاع بهتری نسبت به گذشته داشته‌اند، چراکه پارسال دولت با خرید برنج به قیمت کیلویی 6000 تومان از کشاورزان حمایت کرد و مانع سقوط غیرمنطقی قیمت برنج در بازار شد.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی‌ دیگر از اقداماتی که در راستای حمایت از شالیکاران انجام شد ممنوعیت واردات بی‌رویه برنج بود که نتیجه آن را نیز سال گذشته شاهد بودیم که دیگر رکورد‌شکنی‌های بی‌رویه برای واردات محصولات کشاورزی مانند برنج ثبت نشد.


هیچ کمبودی برای ماه رمضان وجود ندارد

خاکسار اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی دائما در حال رصد وضعیت تولید و بازار برنج و دیگر محصولات کشاورزی است و هم‌اکنون هیچ کمبودی برای برنج در آستانه ماه رمضان وجود ندارد. اگر قیمت این محصول افزایش یافته به علت افزایش هزینه‌های تولید مانند هزینه سوخت و غیره بوده است، چرا که این عوامل در قیمت تمام شده همه خدمات و کالاهای ارائه شده تاثیر‌گذار است.


کاهش 35 درصدی کشت برنج در مناطق غیرشمالی

وی اظهار کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌ها و توصیه‌های وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان، امسال سطح زیرکشت برنج در مناطق غیرشمالی کشور حدود 30 تا 35 درصد کاهش یافت که البته در سال‌های آینده نیز این سیاست اعمال می‌شود، چرا که در استان‌هایی غیر از استان‌های شمالی آبی برای تولید برنج وجود ندارد.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر حدود 215 هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران و حدود 238 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان زیرکشت برنج رفته است. همچنین براساس اطلاعات و آمارهای دریافت شده در پایان فصل کشت برنج قرار داریم و عملیات نشا‌ءکاری در 96 درصد از اراضی مازندران و همه شالیزارهای گیلان انجام شده است.
 

مصرف 30 هزار مترمکعبی آب برای کشت هر هکتار برنج

خاکسار اعلام کرد: تولید برنج در استان‌های غیرشمالی که نهایتا دو تا 2.5 تن محصول در هر هکتار برداشت می‌کنند منطقی نیست، چرا که برای تولید این میزان برنج در هر هکتار 22 تا 30 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

وی گفت: به ازای مصرف هر مترمکعب آب در ایران حدود 220 گرم برنج تولید می‌شود، در حالی که این میزان در جهان حدود 500 گرم است. گرچه در شالیزارهای شمال کشور میانگین برداشت برنج در هر هکتار به چهار تن هم می‌رسد اما برخی کشور‌های پیشرو مانند مصر، چین و غیره عملکردی معادل 9 تن در هر هکتار دارند.


اجرای طرح افزایش خوداتکایی برنج

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در طرح خوداتکایی برنج درصددیم تا سطح زیرکشت این محصول به 448 هزار هکتار کاهش دهیم و میانگین عملکرد برنج در هر هکتار از شالیزارهای استان‌های شمالی را به هفت تن برسانیم که البته با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، ارقام جدید، تغذیه مناسب خاک و محصول، استفاده به موقع از کود، کشت مکانیزه و غیره امکان‌پذیر است.

خاکسار گفت: در این طرح میزان تولید، عملکرد و دیگر آمار و ارقام موجود تا سال 1404 به صورت دقیق مشخص شده است، چرا که اقتصاد استان‌های شمالی و مردم این منطقه به برنج وابسته است و باید تولید برنج در استان‌های شمالی را برای شالیکاران اقتصادی کنیم تا شاهد تغییر کاربری اراضی و سبز‌ شدن ویلا به جای برنج در این مناطق نباشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها