کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وزارت صنعت تحت فشار واردکنندگان


کد خبر : ۱۲۶۷۷شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵:۱۸۷۳۲ بازدید

دبیر انجمن ریخته‌گری گفت: در برخی موارد فشاری که برای صدور گواهی عدم ساخت داخل به وزارت صنعت وارد می‌شود، باعث می‌شود تا محصولات وارداتی جایگزین تولیدات داخلی شوند.

دبیر انجمن ریخته‌گری گفت: در برخی موارد فشاری که برای صدور گواهی عدم ساخت داخل به وزارت صنعت وارد می‌شود، باعث می‌شود تا محصولات وارداتی جایگزین تولیدات داخلی شوند.

عبدالحمید قدیمی در گفت‌ و گو با فارس، اظهار داشت: صنعت ریخته‌گری عمدتاً سازنده تجهیزات صنعتی نیست، بلکه قطعات لازم برای ساخت تجهیزات صنعتی را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: طبق قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل، وزارت صنعت باید برای واردات تجهیزات صنعتی، مجوز عدم ساخت داخل را صادر کند اما در برخی موارد فشاری که به این وزارتخانه وارد می‌شود تا سریعتر جواب منفی در مورد ساخت داخل بودن قطعه داده شود، باعث می‌شود تا محصولات وارداتی جایگزین تولیدات داخلی شوند.

قدیمی با بیان اینکه واردات قطعات ریخته‌گری به کشور ممنوع نیست، افزود: مسئله مهم در این رابطه، تعرفه واردات این تجهیزات است که اگر تولید داخل داشته باشند، واردات آنها مشمول تعرفه می‌شود و در غیر اینصورت، بدون تعرفه به کشور وارد می‌شوند.

به گفته وی سازمان‌های دولتی مستقیماً واردکننده تجهیزات خارجی نیستند، بلکه شرکت‌هایی که به عنوان پیمانکار و یا زیرمجموعه آنها فعالیت می‌کنند برای واردات قطعات ممکن است، اقدام کنند.

رشد واردات از محل پول‌های بلوکه شده

دبیر انجمن ریخته‌گری با بیان اینکه فراوانی واردات قطعات ریخته‌گری در صنعت خودرو بسیار زیاد است، گفت: پول‌های نفتی بلوکه شده در چین و هند یکی از عوامل افزایش واردات قطعات ریخته‌گری به کشور است، به طوری که برخی خودروسازان یا قطعه‌سازان بزرگ وابسته به آنها برای واردات قطعات اقدام می‌کند.

وی توضیح داد: واردات سرسیلندر پراید از جمله مواردی است در گذشته با وجود پر بودن انبارهای شرکت سایپا، شرکت مگاموتور به تعداد زیاد از هند وارد کرد.

وی ادامه داد: همچنین عرضه قطعات چینی در نمایشگاه قطعات خودرو توسط قطعه‌سازان ایرانی از موارد دیگر است که قطعه‌سازان ایرانی برای تولید آن به شرکت‌های چینی سفارش می‌دهند و در نهایت، این قطعه را به عنوان ساخت داخل عرضه می‌کنند.

واردات شیرآلات چینی و عرضه با نام محصول ایرانی

به گفته قدیمی، واردات شیرآلات از چین و عرضه آن با نام تولید داخل از دیگر موارد واردات کالای خارجی مشابه تولید داخل است.

وی با بیان اینکه اطلاعات گمرک در مورد تعرفه واردات قطعات ریخته‌گری طوری است که به راحتی نمی‌توان تشخیص داد چه تعرفه‌ای برای چه قطعه‌ای استفاده می‌شود، گفت: واردکنندگان به راحتی تعرفه‌های واردات قطعات ریخته‌گری را دور می‌زنند و این قطعات را با کد تعرفه‌ای وارد می‌کنند که تعرفه آن صفر باشد.

وی با اشاره به فساد موجود در این بخش گفت: در چنین شرایطی، سفارش خودروسازان به قطعه‌سازان و در نتیجه سفارش قطعه‌سازان به صنعت ریخته‌گری کاهش یافته و در حال حاضر بخشی از ظرفیت صنعت ریخته‌گری که تولیدکننده قطعات مورد نیاز صنعت خودرو هستند، متوقف شده است.

 سفارش برای ساخت قطعات سایپا نصف شده است

دبیر انجمن ریخته‌گری با اشاره به سهم 50 درصدی واحدهای ریخته‌گری تولیدکننده برای صنعت قطعه‌سازی و خودرو در بین کل واحدهای ریخته‌گری کشور، گفت: واحدهای ریخته‌گری که برای تولید قطعات خودروهای سایپا فعال هستند، به شدت با رکود روبرو شده‌اند به طوری که سفارش این واحدها طی 3 ماه گذشته نصف شده است.

وی افزود: در مورد واحدهای ریخته‌گری تولیدکننده قطعات محصولات ایران خودرو نیز وضعیت خوبی وجود ندارد و تولید این واحدها لنگ لنگان جلو می‌رود.

وی افزود: بهترین واحد ریخته‌گری در کشور با 70 درصد ظرفیت خود فعال است و توقف طرح‌های عمرانی باعث ایجاد رکود در برخی بخش های این صنعت شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها