کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جایگاه ایران در تازه ترین رتبه های اعلام شده اقتصادی


کد خبر : ۱۲۶۲۱پنجشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶:۲۹۲۷۷۸ بازدید

جایگاه ایران در رتبه بندی های اعلام شده توسط نهادهای بین المللی در حوزه اقتصاد طی سال های اخیر تخت تاثیر عوامل مختلفی دارای افت و خیزهای ...

 جایگاه ایران در رتبه بندی های اعلام شده توسط نهادهای بین المللی در حوزه اقتصاد طی سال های اخیر تخت تاثیر عوامل مختلفی دارای افت و خیزهای خاصی بوده است.

رتبه هر کشور شاخص های جهانی در شکل دهی نگرش کلی به آن سرزمین به شدت مؤثر است. سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و گردشگران هم در انتخاب شرکا و مقاصد خود نیم نگاهی به این شاخص ها و جایگاه هر کشور در رتبه بندی ها دارند.

به گزارش خبرآنلاین، در حوزه اقتصادی نیز همین شرایط حکمفرما است؛ جایگاه هر کشور در رتبه بندی هایی که در مورد مسائل اقتصادی صورت می گیرد، نقش موثری در تعیین گستره و عمق نفوذ تجاری و اقتصادی آن کشور دارد. رتبه جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر به علل مختلف در رتبه بندی های گوناگون افت و خیزهای فراوانی داشته است اما از نظر شاخص های اقتصادی و در رتبه بندی هایی که بر مبنای این شاخص ها انجام می شود، وضعیت کشورمان متأسفان چندان مطلوب نیست. نگاهی گذرا به رتبه ایران در چند شاخص اقتصادی این واقعیت را تأیید می کند.

شاخص رقابت صنعتی(Competitive Industrial Performance)

تازه ترین نتایج اعلام شده برای این شاخص مربوط به سال 2011 میلادی است. این شاخص در میان 136 کشور جهان اندازه گیری می شود و در سال 2011 میلادی رتبه ایران در میان 136 کشور 59 اعلام شده است.

شاخص رقابت پذیری جهانی (Global Competitiveness Index)

تازه ترین فهرست اعلام شده از این شاخص مربوط به سال 2014 میلادی است. 144 کشور جهان در این شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند. در رتبه بندی سال 2014 ایران در جایگاه 83 از میان 144 کشور قرار دارد.

شاخص توانمندی تجارت (Enabling Trade Index)

کشورها از نظر توانمندی تجاری آخرین بار در سال 2014 میلادی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در این ارزیابی 138 کشور از نظر قدرت تجاری بررسی شده اند. رتبه ایران در این شاخص از میان 138 کشور 131 اعلام شده که یکی از نامناسب ترین رتبه های کشورمان در شاخص های اقتصادی است.

شاخص توسعه انسانی (Human Development Index)

شاخص توسعه انسانی اگرچه در ظاهر ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد، اما بررسی مؤلفه هایی که در این شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند نشان می دهد که نقش مسائل رفاهی و اقتصادی در آن ها بسیار پررنگ است.

این شاخص آخرین بار در سال 2013 میلادی در جهان اندازه گیری و نتایج آن اعلام شده است. 187 کشور در این سال از نظر شاخص های توسعه انسانی بررسی شده اند و جمهوری اسلامی ایران توانسته است رتبه 75 را به خود اختصاص دهد.

شاخص آزادی اقتصاد (Index of Economic Freedom)

شاخص آزادی اقتصاد از جمله شاخص های مهمی است که سرمایه گذاران خارجی در انتخاب مقاصد سرمایه گذاری خود به آن توجه می کنند. شرایط کشورمان در این شاخص متأسفانه اصلا مطلوب نیست.

شاخص آزادی اقتصاد آخرین بار در سال 2014 میلادی اندازه گیری و نتایج آن منتشر شده است. در این ارزیابی 186 کشور مورد بررسی قرار گرفته اند. ایران در میان این کشورها رتبه 173 را از نظر آزادی اقتصاد به خود اختصاص داده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها