کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

100 میلیارد دلار درآمد واگذاری شرکت‌های دولتی کجا خرج شد؟


کد خبر : ۱۲۵۵۳سه شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵:۵۷۲۲۶۸ بازدید

روز گذشته عملیات اجرایی ساخت بزرگترین طرح پالایشی کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری آغاز شد تا بنای یکی از تاریخی‌ترین طرح‌های ...

روز گذشته عملیات اجرایی ساخت بزرگترین طرح پالایشی کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری آغاز شد تا بنای یکی از تاریخی‌ترین طرح‌های حوزه انرژی ایران گذاشته شود. طرحی که نه امروز و فردا، بلکه سال‌های آینده نتایج آن در اقتصاد ایران روشن خواهد شد. طرحی زیربنایی که مانع فروش ذخایر نفتی ایران به ارزانی می‌شود. با آغاز ساخت این طرح، کلنگ احداث هشت پالایشگاه ٦٠‌هزار بشکه‌ای میعانات گازی زده‌شد تا شاید روزی و روزگاری به امروزمان بخندیم و تأسف‌بخوریم از خام‌فروشی
 ذخایر ایران.

به هر سو، صبح دوشنبه با حضور اسحاق جهانگیری و بیژن نامدار‌زنگنه وزیر نفت آغاز این طرح اعلام شد؛ طرح فراگیر پالایشی سیراف که هدفش جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس‌جنوبی است. این طرح با سرمایه حدود ٣‌میلیارد دلار و ظرفیت کلی ٤٨٠‌هزار بشکه در قالب ٨ پالایشگاه ٦٠‌هزار بشکه‌ای و یک شرکت زیرساخت قرار است توسط بخش خصوصی طراحی و اجرا شود.

در مراسم کلنگ‌زنی این طرح، معاون اول رئیس‌جمهوری سخنرانی داشت و با اشاره به این‌که کار اصلی باید رشد سرمایه‌گذاری باشد، گفت: ایران با جمعیت ٨٠‌میلیون نفری و موقعیت استراتژیک می‌تواند قطب مهم تولید صنعتی در منطقه باشد. او مهم‌ترین شاخص این موضوع را توسعه صنعت نفت و گاز کشور دانست و گفت: با توسعه این صنعت اقتصاد کشور متحول می‌شود؛ البته در صورتی که به خوبی مدیریت صورت گیرد. وی با تأکید بر این‌که باید حتما این روند اصلاح شود، گفت: امیدواریم در دولت تدبیر و امید مدیریت بر منابع محدود به گونه‌ای باشد که از حداقل منابع حداکثر استفاده شود.

با نفت گران به مردم چه دادند؟

اسحاق جهانگیری در تشریح اهمیت حوزه نفت و غفلت‌های خاص در این حوزه هم با اشاره به درآمدهای نفتی گذشته گفت: متاسفانه تجربه تاریخی ملت ایران در استفاده از منابع نفتی تجربه خوبی نیست، در زمانی که وفور درآمدهای نفتی وجود داشت با بدترین سیاست‌گذاری‌ها نه‌تنها مردم از سود حاصله منتفع نشدند بلکه با ایجاد تورم و زمینگیر شدن برخی صنایع و بخش خصوصی فعال مردم متضرر هم شدند. او در آغاز عملیات طرح فراگیر پالایشی سیراف ادامه داد: ‌سال ٩٠ درآمد حاصل از نفت و گاز کشور ١١٨‌میلیارد دلار بود ولی اکنون این رقم به کمتر از ٥٠‌میلیارد دلار رسیده است، از این رو باید بتوانیم این منابع محدود را به درستی مدیریت کنیم؛ صنعت نفت کشور اصلی‌ترین تأمین‌کننده منابع مالی کشور است. به همین دلیل این صنعت باید همه رشته‌های صنعتی را به دنبال خود به‌حرکت دربیاورد. کشوری که چندین‌ میلیون جوان بیکار دارد باید سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهد. وی با اعلام این‌که در ٩ ماهه نخست ‌سال ٩٣ رشد سرمایه‌گذاری در کشور مثبت ١٣‌درصد بود، گفت: این رقم در ٩ ماهه نخست‌ سال ٩٢ منفی ١١‌درصد
بوده است.

اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که سیاست‌های دولت یازدهم بر این اساس است که بخش خصوصی در بحث سرمایه‌گذاری ورود کند، تصریح کرد: سیستم بانکی کشور دچار مشکلات متعددی است که نیاز است آنها را برطرف کند.

او با اظهار این‌که برخی افراد سعی می‌کنند سطح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را تا سهم خودشان پایین بیاورند، گفت: به همین دلیل آنها دولت را متهم می‌کنند که شما به دنبال اقتصاد مقاومتی نیستید، این درحالی است که این افراد سهم‌شان از اقتصاد، یک اقتصاد سنتی قدیمی و روستایی است.
وی افزود: انتقادها به دولت در مورد اجرا نکردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درحالی است که اقتصاد ایران جزو ٢٠ تا ٣٠ اقتصاد اول دنیا است و در بحث تولید ناخالص داخلی و قدرت خرید مردم رشد قابل توجهی داشته است. از نظر ما اقتصاد مقاومتی همان‌طور که در بیانات مقام معظم رهبری آمده است اتکا به ظرفیت‌های داخلی و نگاه به بیرون از کشور است؛ این اقتصاد، اقتصادی برون‌زا است که با جهان تعامل دارد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: از روزی که سیاست اقتصاد مقاومتی مطرح شد آقای زنگنه و تیم او دقیق‌ترین برنامه را در این زمینه اعلام کرد که نمونه آن طرح پالایشی سیراف است.

پول واگذاری‌ها کجا رفت؟

جهانگیری با اشاره به این‌که در گذشته بیش از ١٠٠‌میلیارد دلار از شرکت‌ها و کارخانه‌ها براساس اصل ٤٤ واگذار شد که مشخص نیست پول حاصل از آن کجا خرج شده است و هیچ‌کس این موضوع را بررسی نمی‌کند و نخواهد کرد، گفت: اما اکنون زمینه فراهم شده است که بخش خصوصی در زمینه‌هایی که بیش از این اجازه نداشت، وارد شود.
وی افزود: در گذشته سوءمدیریت‌ها در صنعت، تأمین منابع مالی را در این بخش دچار محدودیت کرده است؛ البته حضور آقای سیف در مراسم آغاز عملیات طرح فراگیر پالایشی سیراف قوت‌قلب آقای زنگنه خواهد بود.

نفت به فرد و نهادی نفروختیم

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تأکید بر این‌که در دولت یازدهم به هیچ‌کس و هیچ نهادی نفت فروخته نشده است، گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت نفت متمرکزکردن فروش نفت در مدیریت امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران است. این‌که برخی وانمود می‌کنند که فروش نفت به برخی افراد در زمان آقای زنگنه صورت گرفته است، درست نیست؛ در گذشته نفتی که در اختیار افراد یا نهادها قرار گرفته هنوز پول آن دریافت نشده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اعلام این‌که رشد سرمایه‌گذاری در ۹ماهه نخست‌ سال ۹۳ مثبت ۱۳‌درصد بود، از برخی انتقادها علیه دولت مبنی بر این‌که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا نمی‌شود، گله کرد.

حل مشکل بخش خصوصی با قانون جدید

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در جلسه بررسی نحوه اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور هم با بیان این‌که قانون رفع موانع تولید، از ظرفیت‌های خوبی برای ورود به دوره رونق اقتصادی برخوردار است، گفت: این قانون می‌تواند در مقطع فعلی بسیار کارساز بوده و بسیاری از مشکلات و چالش‌های پیش روی بخش خصوصی را برطرف کند.

او با اشاره به ضرورت تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای اجرای قانون رفع موانع تولید، از تأکید ویژه رئیس‌جمهوری برای تسریع در تدوین این آیین‌نامه‌ها خبر داد و از دستگاه‌هایی که در این قانون مکلف به تدوین آیین‌نامه هستند خواست در اسرع‌وقت آیین‌نامه‌های پیشنهادی خود را ارایه دهند. در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز حضور داشتند، گزارشی از تعداد آیین‌نامه‌های مورد نیاز برای اجرای قانون رفع موانع تولید ارایه شد و معاون وزیر اقتصاد درخصوص اقدامات انجام شده و برنامه زمان‌بندی برای نهایی شدن آیین‌نامه‌ها جهت ارایه در جلسه هیأت وزیران به بیان توضیحاتی پرداخت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها