تویوتا کرولا یک سدان خانوادگی کوچک در سگمنت C می باشد که تا به امروز 12 نسل از آن تولید شده است و در این مقاله قصد داریم در رابطه با معایب نسل یازدهم تویوتا کرولا که در مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در ایران موجود هستند صحبت کنیم.
اگر کمی بخواهیم در رابطه با یازدهین نسل تویوتا کرولا صحبت کنیم این خودرو با سه چهره متفاوت در بازارهای مختلف عرضه شده است که یک نسخه مخصوص بازار ژاپن است که در کشورهای دیگر نظیر هونگ کونگ و نیوزلند نیز عرضه شده است، یک نسخه مخصوص بازار آمریکای شمالی است و یک نسخه هم مخصوص بازارهای بین المللی دیگر است که کرولای وارد شده به ایران از همین نسخه سومی می باشد ، هر سه نسخه از کرولا در زیر مشاهده میکنید:
کرولا در بازار بین المللی
کرولا مخصوص آمریکای شمای
کرولا نسل 11 مخصوص بازار ژاپن
تویوتا کرولا در یازدهمین نسل خود در مدلهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی موجود است اما در بازار ایران در مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و تعداد انگشت شماری مدلهای ۲۰۱۷ موجود می باشد. این خودرو در بازاهای جهانی با پیشرانه های متعدد بنزینی و دیزلی و گیربکسهای مختلفی عرضه شده است از جمله : پیشرانه ۱.۲ لیتری توربو، ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی، ۱.۳ لیتری، ۱.۶ لیتری، ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری که در ایران قویترین نسخه آن یعنی ۲ لیتری بنزینی را شاهد هستیم که قادر به تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور است که با یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک غیر تیپترونیک کوپل شده است، البته برخی مدلهای ۲۰۱۶ تیپترونیک دارند. امروز قصد داریم به برخی از معایب پرفروش ترین خودروی جهان البته در ایران بپردازیم!
۱- قیمت غیر منطقی در ایران
تویوتا کرولا در دنیا یک خودروی کاملا اقتصادی می باشد و در کشورهای زیادی به دلیل دوام و کیفیت بالای قطعات آن به عنوان تاکسی استفاده میشود، اما در ایران با توجه به قیمتهایی که برای این خودرو اعلام میشود به جای خودروی اقتصادی باید از خودرویی لوکس یاد کنیم! تویوتا کرولا که به دلیل دوام بالای قطعات به کم هزینه بودن و کم استهلاک بودن معروف است، از نظر امکانات رفاهی و بعضا ایمنی تعریفی ندارد و در آبان ماه ۱۴۰۱ در مدلهای فول ۲۰۱۶ قیمتی در حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دارد!
این درحالی است که قیمت نسخههای صفر کیلومتر اتوماتیک ۲ لیتری کرولا در بازارهای جهانی در مدل ۲۰۲۲ که فوق العاده جذاب است و نسل جدید کرولا محسوب میشود حدود ۲۲ هزار دلار قیمت دارد. خودتان حساب و کتاب کنید متوجه میشوید قیمت این خودرو در بازار ایران تا چه اندازه بیشتر از رقبایش حباب دارد.
۲- خودروی میلیاردی با ۲ ایربگ!
یکی از فاکتورهایی که برای اکثر خریداران خصوصا قشری که توانایی خرید خودروهای گرانتر را دارند مهم می باشد بحث امنیت خودرو است اما متاسفانه کرولاهای وارد شده به ایران در نسخه های فول نیز از ۲ایربگ بهره میبرند و نسبت به نسخههایی که در برخی از کشورها با ۸ ایربگ عرضه میشوند امنیت به مراتب کمتری دارند خصوصا برای سرنشینان عقب خودرو که عملا در ردیف عقب شاهد هیچگونه ایربگی نیستیم. در این رده قیمتی به قطعیت میتوان گفت هیچ خودروی جدیدی وجود ندارد که کمتر از ۴ ایربگ داشته باشد!
۳- صندلیها در حد خودروی ۵۰۰ میلیونی
وقتی همچین مبالغی برای خودرویی هزینه میکنیم توقع داریم وقتی یک مسافرت چند ساعته میرویم حداقل کمی آسایش و راحتی نیز داشته باشیم اما صندلی های کرولا طوری طراحی شده است که درخور کلمه اقتصادی باشد چرا که این صندلیها صرفا برای مسافت های کوتاه شهری به درد میخورد و اصلا مناسب سفرهای طولانی مدت نیستند.
۴- امکانات رفاهی کم در این رده قیمتی
یکی دیگر از نقاط ضعف تویوتا کرولا در این رده قیمتی امکانات رفاهی نسبتا کم آن است که مثلا صندلیهای راننده به صورت دستی قابل تنظیم هستند یا سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در نسخه XLI وجود ندارد و در GLI هم که وجود دارد به صورت تکی قابل تنظیم هست و به اصطلاح دوال نیست. صندلی ها پارچه ای هستند یا حتی یک سنسور باران ساده نیز در این خودرو وجود ندارد و اینها تازه بخشی از فقدان امکانات رفاهی کرولا می باشد. در این رده قیمتی سراتو ۲۰۱۷ آپشنهای ایمنی و رفاهی متعددی را در اختیار شما قرار میدهد!
۵- گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک قدیمی و غیر تیپترونیک
در بخش گیربکس هم اقتصادی بودن کرولا بیشتر از پیش نمایان میشود چرا که با پرداخت مبلغی بیش از یک میلیارد تومان، خودرویی با گیربکس ۴ سرعته دریافت خواهید کرد! خودروهای با قیمت نصف کرولا و حتی چینی ها و تمامی هم رده های قیمتی کرولا از گیربکس به مراتب به روزتری نسبت به کرولا بهره میبرند.
در کنار معایبی که از تویوتا کرولا عنوان شد مزایا و نقاط قوت زیادی نیز در همین رده قیمتی نسبت به رقبای خود دارد که از جمله آنها میتوان به سواری نرم، استهلاک پایین، دوام بالای قطعات و کابین جادار اشاره کرد./ دلگرم