کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زیرچوبی؛ تخلف پنهان بازار تره‌بار


کد خبر : ۱۲۵۲۷دوشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۱۶۳۰۵۰ بازدید

رئیس شعبه 14 تعزیرات حکومتی استان تهران از دریافت زیرچوبی در بازار تره‌بار انتقاد کرد و این عمل را اجحاف در حق مصرف‌کننده دانست.
زیرچوبی؛ تخلف پنهان بازار تره‌بارزیرچوبی؛ تخلف پنهان بازار تره‌بار

رئیس شعبه 14 تعزیرات حکومتی استان تهران از دریافت زیرچوبی در بازار تره‌بار انتقاد کرد و این عمل را اجحاف در حق مصرف‌کننده دانست.

در میدان مرکزی میوه و تره‌بار که مهمترین میدان عمده فروشی کشور است، حدود یک هزار و ۳۰۰ حجره بارفروشی مبادرت به فروش میوه می‌کنند که کارگران این حجره‌ها به زور از مردم مبالغی اضافی را تحت عنوان «زیرچوبی» می‌گیرند.

عمده مشتریان این میدان مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر هستند و در برخی موارد نیز خانواده ها برای خرید عمده میوه مراجعه می‌کنند، اما نکته قابل توجه این است که مشتریان علاوه بر پرداخت قیمت میوه باید مبلغ اضافی و اجباری با درخواست کارگر حجره به وی بپردازند که در اصطلاح میدان به آن "زیرچوبی" گفته می‌شود و کارگران می‌گویند چون کارفرما حقوق نمی‌دهد ما زیر چوبی می گیریم.

این در حالیست که بارفروشان هزینه‌های بارگیری کالا را در قیمت محاسبه می‌کنند و نمی‌توانند برای بارگیری کالا وجه اضافه دریافت کنند که البته حدود 180 بارفروش عمده حقوق کارگران خود را می‌دهند ولی تنها بارفروشان میوه، حقوق کارگران را نمی‌دهند.

ناصر مدیحی رئیس شعبه 14 تعزیرات حکومتی استان تهران در این مورد انتقاد کرد و گفت‌: بارها در این باره به مسئولان مربوط متذکر شده ایم، اما همچنان شاهد این تخلف هستیم.

وی افزود‌: اگر صاحبان حجره‌ها و غرفه های میدان های مرکزی میوه و تره بار موظف شوند به کارگران خود حقوق بدهند دیگر شاهد پدیده هایی همچون زیر چوبی نخواهیم بود.

مدیحی گفت: زیر چوبی مثل پدیده زیرمیزی در مورد پزشکان است که به نوعی این مسائل موجب اجحاف به مصرف کننده و گران شدن نرخ خدمات و کالا می‌شود.


قیمت انواع میوه و صیفی

رییس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان ضمن اعلام قیمت انواع میوه وسبزی در میادین میوه و تره‌بار گفت: قیمت هندوانه در حال کاهش است و تا چند روز دیگر با آمدن هندوانه اهوازی، قیمت این محصول به کمتر از کیلویی هزار تومان کاهش می‌یابد.

حسین مهاجران در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: بازرسان اصناف و اتحادیه در ایام ماه مبارک رمضان نظارت بیشتری بر خرده فروشان و واحدهای فروش میوه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ‌قیمت خیار در روزهای اخیر از کیلویی 2000 تومان به 1000 تا 1500 تومان کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر زردآلوی شیرازی کیلویی 6000 تا 12 هزار تومان، گوجه درختی شهریار کیلویی 4000 تا 10 هزار تومان، گیلاس کیلویی 10 هزار تا 14 هزار تومان، توت فرنگی گلخانه‌ای کیلویی 6000 تا 8000 تومان و توت فرنگی سنندجی کیلویی 5000 تا 7000 تومان است.

مهاجران گفت: قیمت هر کیلوگرم موز 3200 تا 3500 تومان، سیب‌زمینی 400 تا 800 تومان، پیاز 650 تا 800 تومان، گوجه فرنگی 600 تا هزار تومان و هلو 4000 تا 10 هزار تومان است.

به گزارش ایسنا، رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان تصریح کرد: دوره‌گردهای میوه و تره بار نه تنها برای کاسب‌ها بلکه برای افراد دیگر نیز مشکل ایجاد کرده‌اند و موجب تداخل قیمت در بازار می‌شوند.به گفته وی دست فروش‌ها بر خلاف مغازه‌داران، بدون اینکه مالیات و اجاره مغازه بپردازند به راحتی مشغول به کار هستند و عواملی مانند در دسترس بودن یا ارزان بودن قیمت کالاهای آن‌ها سبب شده تعدادی از شهروندان از این افراد خرید کنند درصورتیکه کالاهای آنها از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

مهاجران گفت: دوره‌گردهای میوه و تره‌بار به علت اینکه کالاهای خود را به صورت مستقیم از سر زمین می‌خرند یا میوه و سبزی‌جات باقی مانده میدان میوه و تره بار با قیمت خیلی کم خریداری می‌کنند، محصولاتشان را به قیمت کمتری نسبت به مغازه‌داران می‌فروشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها