کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سکه به کف کانال 920 هزار تومان رسید


کد خبر : ۱۲۵۱۸دوشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰:۱۵۱۵۸۶ بازدید

مشخص‌ترین ویژگی بازار ارز در هفته جدید، تغییر جهت‌گیری معامله‌گران از وضعیت خرید به وضعیت فروش است. به گفته فعالان، کاهش ...

مشخص‌ترین ویژگی بازار ارز در هفته جدید، تغییر جهت‌گیری معامله‌گران از وضعیت خرید به وضعیت فروش است. به گفته فعالان، کاهش نوسانات موجب شده که معامله‌گران بیشتر به کسب سودهای جزئی دلخوش کنند. دلالان بازار ارز در روزهای شنبه و یکشنبه با کاهشی شدن روند قیمت، ترجیح دادند به فروش ارزهای ذخیره شده خود در حجم انبوه بپردازند؛ ارزهایی که در گذشته به امید بالا رفتن قیمت به خرید آن مبادرت کرده بودند. برخی معتقدند فروش بلوک‌های ارز توسط برخی از فعالان، برای خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر صورت می‌گیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد،  روند کاهشی سکه و دلار که از نخستین روز هفته شروع شده بود، روز گذشته نیز ادامه یافت تا معامله‌گران ارزی از وضعیت خرید به وضعیت فروش برسند. روز یکشنبه، دلار با 5 تومان کاهش به قیمت 3320 تومان و سکه تمام بهار آزادی با 3 هزار تومان افت به نرخ فروش920 هزار تومان رسید. 

 

به گفته فعالان، وضعیت معامله‌گران ارزی در دو روز اخیر تغییر کرده است. به اعتقاد آنها، در‌حالی‌که در روزهای ابتدایی خردادماه تقاضای معامله‌گران برای خرید ارز کمی بالا رفته بود، در دو روز گذشته این گروه بیشتر تمایل به فروش ارز خریداری و بلوک شده خود دارند. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش نوسانات در یک ماه و نیم گذشته، دلالان تلاش دارند معاملات خود را با حاشیه سود کمتر در یک دامنه محدود انجام دهند، امری که نشان از کاهش انتظارات افزایشی دارد. پایین بودن قیمت درهم در بازار دبی و قیمت دلار در بازار کشورهای همسایه از جمله هرات افغانستان، در کنار کاهش تقاضای تجاری و مسافرتی از عواملی بوده است که به تغییر جهت‌گیری معامله‌گران ارزی و کاهش دلار منجر شده، کاهشی که قیمت سکه را نیز تا کف کانال 920 هزار تومانی پایین آورده است.

 

تغییر وضعیت معامله‌گران

در هفدهمین روز خردادماه گرمای هوا موجب شد که محل خرید و فروش معامله‌گران ارز تغییرکند تا همزمان با تغییر جهت خرید و فروش این دسته، مکان معاملات آنها نیز جا‌به‌جا شود. این معامله‌گران که معمولا خرید و فروش‌های خود را در میدان روبه‌روی پاساژ افشار انجام‌ می‌دادند، در روز یکشنبه به دلیل گرمی هوا معاملات خود را به زیر سایه درختان حاشیه میدان روبه روی پاساژ افشار منتقل کردند، اما به‌رغم داغی هوای روزهای منتهی به تابستان، فضای معاملاتی بازار گرم نبود و خریدار چندانی در بازار وجود نداشت، امری که موجب شد بهای دلار برای دومین روز متوالی افت کند. روز یکشنبه چنان‌که اشاره شد بهای شاخص بازار ارز با 5 تومان افت به قیمت 3320 تومان رسید. این کاهش در حالی ثبت شد که از تاریخ 4 تا 9 خرداد، دلار 5 افزایش 5 تومانی را به ثبت رسانده بود و از قیمت 3310 به 3335 تومان رسیده بود. پس از این تاریخ، روند افزایشی دلار در هفته گذشته تا حدودی متوقف شد و از ابتدای هفته جاری نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته فعالان، کاهش قیمت دلار بیشتر حاصل تغییر جهت معامله‌گران ارزی است.

به گفته آنها، این گروه که در روزهای ابتدایی این ماه تمایل بیشتری به خرید دلار داشتند، در روزهای اخیر تغییر سمت و سو داده‌اند و بیشتر به فروش ارز خریداری شده پرداخته‌اند. به گفته یکی از فعالان مطلع بازار، معامله‌گرانی که به امید افزایش بیشتر نرخ، ارز خود را بلوکه کرده بودند، با تغییر جهت بازار اقدام به فروش ارز نگهداری شده کرده‌اند تا در ادامه، بار دیگر به خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر مبادرت کنند. در واقع معامله‌گرانی که در گذشته در پی سود 1 تا 2 درصدی از دلار خریداری شده بودند، در روزهای اخیر قناعت به سودهای محدود 1/ 0 تا 7/ 0 درصدی کرده‌اند؛ امری که نشان‌دهنده کاهش انتظار آنها برای افزایش بیشتر دلار و موجب بازی آنها در یک دامنه محدود است.

عده‌ای از فعالان بازار، تغییر وضعیت معامله‌گران را معمولا به خبرهایی که از مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود، مرتبط می‌دانند. پایین بودن قیمت درهم در بازار دبی و عدم تقاضای تجاری برای واریز حواله ارزی از دیگر عواملی است که به کاهش قیمت کمک کرده است. به اعتقاد گروهی از معامله‌گران، برخی از تجار واردات خود را به پس از نتایج مذاکرات هسته‌ای و آشکار شدن نتایج آن موکول کرده‌اند؛ عاملی که موجب شده است دلار در یک ماه و نیم گذشته در بازه 3300 تا 3350 تومان حرکات رفت و برگشتی آرامی داشته باشد. به نظر می‌رسد چشم انداز معامله‌گران آتی به آینده دلار نیز چندان مساعد نیست، چراکه در روزهای اخیر اختلاف نرخ فروش معامله‌گران آتی به فاصله کمی از نرخ فروش نقدی دلار رسیده و تفاوت چندانی بین این دو نرخ وجود نداشته است. این در حالی است که در مقاطعی از ابتدای خرداد‌ماه، نرخ آتی بازان فاصله 5 تا 10 تومانی با نرخ فروش معاملات نقدی گرفته بود. دیدگاه دیگری که در بازار وجود دارد از این حکایت می‌کند که برخی از معامله‌گران در ماه‌های کم‌نوسان تلاش کرده‌اند در قیمت‌های پایین به خرید ارز بپردازند و زمانی‌که بازار کشش افزایش بیشتر را ندارد، ارز جمع آوری شده خود را به فروش برسانند، در واقع آنها سعی کرده‌اند در یک بازه محدود به بازی با دلار بپردازند.

 

سکه در مسیر نزولی

روز یکشنبه سکه به روند کاهشی خود ادامه داد و با 3 هزار تومان افت به 920 هزار تومان رسید. افت قیمت به کف کانال 920 هزار تومانی در حالی صورت گرفت که بسته‌های صدتایی سکه در بازار سبزه میدان با قیمت 915 تا 917 هزار تومان به فروش می‌رسید. عامل اصلی افت این کالای گران‌بها افت 5 تومانی شاخص بازار ارز بود. این در حالی است که عده‌ای از فروشندگان عامل کاهشی دیگر را افزایش حجم فروش سکه عنوان کردند. ریزش 11 هزار تومانی سکه در دو روز گذشته موجب شد که برخی از مردم از هراس کاهش قیمت بیشتر به فروش دارایی خود بپردازند.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها