کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا موتور سیکلت های برقی خواهان ندارند ؟


کد خبر : ۱۲۴۶۱شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹:۵۵۸۳۲۵ بازدید

مدت هاست مدیریت شهری از طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی خبر می دهد . سال گذشته با جدی ...

مدت هاست مدیریت شهری از طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی خبر می دهد . سال گذشته با جدی شدن این طرح نمایشگاهی از موتورسیکلت های برقی مناسب تردد در سطح شهر تهران برگزار شد .ارائه وام های کم بهره و تدوین سیاست های محدود کننده از برنامه های دیگر مدیریت شهری برای تشویق مردم به خرید موتورسیکلت برقی بود. سیاست هایی که تا به امروز نتوانسته تاثیری در موتور سواران برای خرید موتورهای برقی بگذارد .

تا به امروز تنها خبراستفاده از پیک های بادپا از موتورهای برقی قطعی شده است . هرچند در این نمایشگاه موتورهایی برای پلیس و نیروهای امدادی پیشنهاد شده بود اما هنوز استفاده دیگر ارگان ها از این موتورها قطعی نیست .

می گویند شرکت پست تهران هم خریدار بعدی این موتورسیکلت های است . برخی از خبرها هم حکایت از آن دارد که ۳ هزار متور سوار هم برای خرید موتور های برقی ثبت نام کرده اند .این تعداد موتور سیکلت در مقابل لشکر میلیونی موتور بنزینی درتهران . این که چقدر در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار است مشخص نیست .


2 دلیل بی توجهی تهرانی ها به موتورسیکلتهای برقی

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره استقبال سرد موتورسواران از موتورهای برقی به می گوید: قیمت بالای این موتور سیکلت ها و عدم توانایی این موتورها برای حمل بار دلیل اصلی عدم استقبال موتور سواران از موتورهای برقی است . اگر بتوان موتور سیلکت های برقی با توانایی بالا و قیمت ارزان انتخاب کرد به طور حتم مورد استفاده قرار می گیرد .در کنار آن باید سیاست های بازدارنده برای استفاده ازموتورهای بنزینی راهم پیش بینی کنیم .

به گزارش افکار ،  او برای کاهش قیمت موتورهای برقی پیشنهاد می کند از تولید کنندگان داخلی حمایت بیشتری شود . فرهنگ سازی برای استفاده از این نوع موتورها پیشنهاد دیگری است که این عضو شورای شهر تهران می دهد ومی گوید: همه ما سالانه هدایای زیادی به دیگران می دهیم که می توانیم این هدایا در صورتی که کوچک است کارت استفاده از مترو باشد و در در غیر این صورت کمک برای خرید موتوربرقی باشد .

به گفته شاکری هفته گذشته قرار دادپیک بادپا برای استفاده از موتورهای برقی بسته شده است .او این نکته را هم یادآوری می کند که مدیریت شهری برای فاز اول خرید ۴۰ هزار موتور سیکلت برقی را پیش بینی کرده بود که چنین استقبالی در برابر برنامه ریزی ها بسیار اندک است .


ارائه تسهیلات شارژ و پارکینگ را به مالکان موتورهای برقی

اما سید جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورهای برقی یک ضرورت در پایتخت است، می گوید: طی سال گذشته ورود موتورسیکلت‌های برقی را با جدیت درشهرداری تهران دنبال کردیم بطوریکه در فراخوانی به شرکت‌های سازنده اعلام کردیم نیازمند حمایت شرکت‌های سازنده هستیم.به گفته معاون شهردار تهران، به طور قطع شهرداری تهران از مالکان موتور سیکلت‌های برقی در قالب طرح‌های حمایتی و یارانه ایی حمایت خواهد کرد و تسهیلات شارژ و پارکینگ را به مالکان ارایه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه تولید آلایندگی موتورسیکلت بنزینی در حال حاضر و در بهترین شرایط هشت برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲ است، می گوید: با توجه به وضعیت آلودگی هوای پایتخت تغییر موتورسیکلت‌های بنزینی به موتورهای برقی یک ضرورت است. از این رو در تلاشیم تا هر چه زو‌تر طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین موتورسیکت‌های بنزینی در پایتخت کنیم.
 

نفوذ ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلت‌ها تا عمق ریه

به گفته تشکری هاشمی، اندازه ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلت‌ها ریز‌تر از خودروهاست و تا عمق ریه نفوذ می‌کند و برای شهروندان خطرات جانی به همراه دارد.

وی در ادامه از برگزاری جلسات ویژه با شرکت‌های تامین کننده موتورسیکلت برقی استاندارد خبر می دهد و می گوید: خصوصیات مورد نظرمان را برای موتورسیکلت‌های برقی استاندارد اعلام کردیم تا صنعت گران داخلی که قادر به تامین چنین موتورسیکلت‌هایی هستند کار خود را آغاز کنند.

معاون شهردار تهران تاکید می کند: مادامی که موتور سیکلت‌های بنزینی بدون هیچ چون و چرایی تبلیغ و وارد بازار می‌شوند و با کمترین هزینه در اختیار مالکان قرار می‌گیرند، نمی‌توان انتظار داشت شهروندان موتورسیکلت برقی را ترجیح دهند، لذا می‌طلبد مسئولان محیط زیست و موسسه استاندارد بر ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های چینی و کاربراتوری تاکید لازم را داشته باشند.

به گفته وی، با توجه به اینکه زمانی استفاده از موتورسیکلت‌های برقی الزامی می‌شود، صنعت گران داخلی باید هر چه زود‌تر زیرساخت‌های لازم را برای تولید این نوع موتورسیکلت‌ها فراهم کنند.

کارشناسان حمل ونقل و ترافیک معتقدند: وضعیت تردد موتوسیکلت‌ها در تهران یک معضل اساسی برای تولید آلودگی به شمار می‌رود. زیرا موتوسیکلت‌های داخلی حتی با وجود نو بودن و داشتن یک موتور با حجم بسیار پایین‌تر از خودروی پراید، چهار برابر بیشتر از آن آلودگی تولید می‌کنند.

وحید حسینی مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران بابیان این که ذرات معلقی که موتوسیکلت‌ها تولید می‌کنند ذرات ریزی است که بدترین و خطرناک‌ترین اثرات را دارد گفت: در کشور ما بیش از ۱۰۰ موتوسیکلت‌ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنها کار مونتاژ شرکت‌های چینی را انجام می‌دهند،در حالی که استاندارد، آلایندگی یورو۲ تا یورو۴ است این موتوسیکلت‌ها حتی استاندارد یورویک را نیز پاسخگو نیستند و موتوسیکلت‌های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده‌ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد می‌کنند.


موافقان و مخالفان اجرای شتاب زده طرح جایگزینی

مدیر کل محیط زیست استان تهران یکی از نخستین و اصلی ترین منتقدان نحوه اجرای جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی بود . او با بیان اینکه صرفا واردات موتورسیکلت های برقی یک اقدام زیست محیطی محسوب نمی شود،می گوید: لازم است که زیرساخت ها و استانداردهای لازم را در مورد واردات این موتورها رعایت کرد چرا که بسیاری از شرکت های چینی کیفیت لازم را ندارند.

دکتر محمد هادی حیدرزاده با بیان این که وارد کردن موتورسیکلت های برقی اقدام بسیار خوبی است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در حال انجام است می گوید: متاسفانه در این مورد نیز مانند بسیاری از موارد دیگر احساسی برخورد می شود و یا جریانی موج شده و همه به دنبال آن افتاده اند در حالی که برخی زیرساخت ها مثل ایستگاه شارژ باتری و توپوگرافی شهر تهران در برخی مناطق جوابگوی این اقدام نیست. توپوگرافی شهر تهران غالبا شمالی - جنوبی و دارای شیب بوده که در این پروژه این مسئله دیده نشده و متاسفانه تمام دستگاههای دولتی و غیردولتی این پروژه را بدون در نظر گرفتن زیرساخت های مناسب آن آغاز کرده اند.

او ادامه می دهد : چنین اقدامات شتاب زده ای نه تنها موجب بهبود وضعیت محیط زیست نمی شود بلکه نوعی بی اعتمادی در میان مردم ایجاد می کند که ممکن است کل پروژه را زیر سئوال ببرد. در حال حاضر اقدامی که باید انجام شود این است که بررسی شود موتورسیکلت های برقی در چه مناطقی قابل استفاده بوده، دوم از آنجایی که در حال حاضر عمدتا دستگاهها با شرکت های چینی وارد مذاکره می شوند باید دقت شود که استانداردهای لازم را داشته باشند.

برخلاف مدیر کل محیط زیست استان تهران نمایندگان مجلس مشتاق اجرایی شدن هر چه سریع تر این طرح هستند .

مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از وضعیت نابسامان تردد موتورسیکلت‌ها در معابر شهری، می گوید: قرار بود شهرداری تهران تعدادی موتورسیکلت برقی را در کشور مورد استفاده قرار دهد اما این مهم هنوز عملی نشده است درحالی که اگر این طرح اجرایی شود هم از آلودگی هوا تاحدودی کاسته شده و هم از نا بسامانی‌های تردد موتورسیکلت‌های بنزینی جلوگیری خواهد شد.
 

خبری از تاکسی های هیبریدی نیست

پروژه دیگر مدیریت شهری برای استفاده از خوروهای پاک در تهران استفاده از تاکسی های هیبریدی بود . هفته گذشته مسعودکرباسیان رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد :تاکنون ۳ دستگاه خودروی بی ام وی هیبریدی وارد کشور شده که کارشناسان گمرک با بررسی های مورد نیاز برای هر دستگاه آن ۱۴۰ هزار دلار ارزشگذاری کرده اند. این درحالی است که در زمستان سال گذشته مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهرداری تهران از ورود تاکسی‌های هیبریدی از سال ۹۴ به ناوگان تاکسیرانی تهران خبر داده بود .

میثم مظفر در مراسم رونمایی از سه هزارمین تاکسی نوسازی شده و طرح تعویض کاتالیست رایگان تاکسی‌ها، این خبر را می دهد و می گوید: ورود تاکسی‌های هیبریدی یکی از اقدامات مهم این سازمان است که در نظر داریم با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، بسترهای تسهیلی لازم برای ورود این خودروها ایجاد شود اما بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال ۹۴، شاهد ورود تاکسی‌های هیبریدی هستیم و تا پایان امسال نیز چند نمونه تاکسی هیبریدی وارد کشور خواهد شد.


نبود داوطلب برای ورود خودروی هیبریدی

اما قرار نیست به این زودی ها ناوگان تاکسیرانی شاهد خوروهای هیبریدی باشد . اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان این که اگر قرار باشد خوروهای هیبریدی که وارد ناوگان تاکسیرانی می شوند به این گرانی باشد ،مدیریت شهری با آن موافقت نخواهد کرد . این جایگزینی باید با حمایت از صنایع داخلی انجام شود .

اوادامه می دهد : بر اساس آخرین اطلاعی که از معاونت حمل و نقل و ترافیک در خصوص خودروهای هیبریدی گرفته ایم هنوز تامین کننده ای برای ورود این خودروها ابراز تمایل نکرده است .

با وجود نیاز تهران به خودروهای پاک به نظر می رسد هنوز طرحی کاربری برای پاسخ به این نیاز شهر پیش بینی نشده باشد و طرح های پیشنهادی به دلیل هزینه های بالا و عدم هماهنگی با نیازهای مصرف کنندگان چندان مورد استقبال قرار نگرفته اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها