کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیش‌بینی دامنه‌های قیمتی جدید برای طلا


کد خبر : ۱۲۴۴یکشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۹:۴۹۳۹۹۰ بازدید

در اولین روز هفته بهای انواع ارز و سکه تمایلی برای نوسان از خود نشان نداد.
پیش‌بینی دامنه‌های قیمتی جدید برای طلاپیش‌بینی دامنه‌های قیمتی جدید برای طلا

نرخ دلار و سکه تقریبا با نرخ‌های روز پنج‌شنبه یکسان بود و تنها در برخی مناطق با نوسان‌های محدود همراه بود. نرخ دلار در سطح 3050 تومان با نوسان اندکی پایدار مانده است و تفاوت نرخ خرید و فروش به مرور کاهش می‌یابد و بر اساس قیمت‌های موجود در کف بازار نیز بهای خریدو فروش دلالان ارز نیز از 2 تا 5 تومان فراتر نمی‌رود و از نشانه‌های موجود می‌توان دریافت که بازار تمایل به حفظ قیمت در این سطح دارد.از اینکه بانک مرکزی تلاشی برای حفظ قیمت در این سطح به کار گرفته است یا خیر نشانه‌های جدی در بازار ندارد، اما قیمت خرید دلار بر تابلو صرافان فعلا بالای 3000 تومان است.این قیمت به عنوان یک نرخ کف می‌تواند برای صادرکننده‌های کالا و خدمات مایه آرامش باشد و روی این نرخ حساب کنند. البته فعلا بازاردراین شرایط است و اینکه روند آتی قیمت ارز به چه سویی باشد، باید به بازار سپرد. به هر روی دلار دیروز همچنان بر نرخ 3050 تومان روز پنج‌شنبه باقی ماند. نرخ سکه نیز با افت به 975 هزار تومان رسید.فضای عمومی اقتصاد داخلی همچنان درگیر ارزش‌گذاری ارز است و کار از سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی به برگزاری مناظره در تلویزیون هم کشیده شده است. محلی که البته به برخی مدعوین اجازه مطرح کردن سوالات آنها نیز داده نشد. به هر روی عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده نرخ است و دیدگاه‌های کارشناسی نیز با هر نوع گرایشی در این زمینه مطرح می‌شود. بازار داخلی ارز که راهبری قیمت سکه و طلا را نیز به طور عمده تحت‌کنترل خود دارد، در این روزها به ثبات نسبی رسیده است. دلار در محدوده 3000 تومان قابل قبول برای برخی بخش‌های اقتصادی است؛ اما برخی وارد‌کننده‌ها همچنان از این سطح قیمتی ناراضی هستند.

بازارهای جهانی 

در بازارهای جهانی نیز در این روزها اتفاق مهم تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا است که موجب نوعی سردرگمی در اعلام مواضع اقتصادی متاثر بر قیمت کالاهای پایه نیز شده است. به عنوان مثال دپارتمان کار و اشتغال این کشور نیز آمار ماه سپتامبر را نتوانست، اعلام کند. از این رو همچنان نرخ 3/7درصدی اشتغال ماه آگوست به عنوان آمار مورد استناد در نشست اواخر ماه اکتبر کمیته بازار باز فدرال رزرو مورد استناد قرار می‌گیرد. طلا بامداد روز گذشته بر نرخ 1311 دلار بسته شد که نسبت به روز جمعه 5 دلار افزایش داشت. طی روزهای اخیر وقوع اتفاق غیر قابل باور دراقتصاد آمریکا موجب نوسان‌های مختلفی برای طلا شد. در ابتدا انتظار براین بود که با افت ارزش دلار در مقابل سایرارزهای عمده، بهای طلا با افزایش شدید مواجه شود. در همان وضعیت ابهام در چشم‌انداز مصرف کالاهای پایه موجب کاهش بهای تمامی کالاها شد.از ذرت و گندم گرفته تا نفت و فولاد و فلزات گرانبها همچون طلا، نقره و پلاتین با کاهش شدید قیمت روبه‌رو شدند. دوباره در بازارهای کالایی جهانی کوتاه مدت تصور کردن این رویداد بهای طلا را بالا کشاند و مجددا نگرانی از اینکه این تعطیلی طولانی تر خواهد بود، افت و تعدیل قیمت را در محدوده بالاتر از 1300 دلار پدید آورده است. طلا در این میان تا 1280 دلار هم افت کرده بود. 

نتایج نظرسنجی این هفته 

 این نوسان و تعدیل عمومی قیمت در حالی بازار طلا را فراگرفته است که نظرسنجی‌های قبلی و فعلی نیز بر افزایش آتی قیمت طلا تاکید دارند. در این هفته نظرسنجی اخیر کیتکو نشان می‌دهد که بیش از 47 درصد از شرکت‌کننده‌ها به افزایش قیمت آتی طلا رای داده‌اند. حدود 28 درصد هم به کاهش قیمت و تقریبا 23 درصد به ثبات قیمت آن برای هفته پیش رو نظر داشته‌اند. از میان 21 شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته کیتکو 10 نفر اعلام کردند قیمت طلا در روزهای آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد. 6 نفر نیز کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و 5 نفر نیز اعلام کردند قیمت طلا در روزهای آینده با تغییر چندانی روبه‌رو نمی‌شود. دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، تحلیلگران نمودارهای فنی و معامله‌گران بازار آتی طلا از جمله مهم‌ترین شرکت‌کننده‌ها در این نظرسنجی هستند. براساس اخبار موجود نشانه‌ای از پایان یافتن اختلاف‌ها بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر بحران کسری بودجه و سقف بدهی‌های ملی در آمریکا دیده نمی‌شود و حتی برخی از برنامه‌های مهم دولت آمریکا در حوزه تجارت بین‌الملل نیز با وقفه مواجه شده است. از این رو باید همچنان به نوسانی بودن قیمت طلا ناشی از شرایط فعلی نظر داشت. همچنین در خبر‌ها تحلیل شده که در حالی که بحران تعطیلی دولت آمریکا فشار سنگینی بر بازارهای جهانی وارد کرده و چشم‌انداز واقعی این بحران در روزهای آینده به روشنی مشخص نیست، کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند پیش‌بینی در خصوص روند تحولات قیمت طلا بسیار سخت و پیچیده است، چراکه بحران سقف بدهی‌های دولت آمریکا نیز طی روزهای آینده به چالش‌های اقتصادی این کشور خواهد افزود. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند ادامه بحران تعطیلی دولت آمریکا موجب خواهد شد تا تقاضا برای خرید طلا افزایش یافته و این مساله به نفع قیمت آن خواهد بود. این کارشناسان معتقدند که اگر قیمت طلا بتواند سطح مقاومتی 1300 دلاری را حفظ کند تا پایان هفته جاری قیمت هر اونس طلا به بیش از 1350 دلار خواهد رسید.

گزارش وضع اشتغال در آمريکا به‌علت تعطيلي ادارات فدرال منتشر نشد 

گزارش درباره وضع اشتغال در آمریکا در ماه سپتامبر به علت تعطیلی نهادهای فدرال این کشور، منتشر نشد.همچنین به گزارش سایت طلا شبکه تلویزیونی یورونیوز، بانک مرکزی آمریکا که برای برآورد تحولات سیاست‌های پولی خود به ارقام اشتغال نیاز دارد مجبور است به ارقام ماه اوت اکتفا کند. جلسه بعدی کمیته پولی بانک مرکزی آمریکا قرار است در پایان ماه اکتبر برگزار شود. ارقام بیکاری در ماه اوت از ایجاد 169 هزار فرصت شغلی جدید حکایت داشت و میزان بیکاری به هفت ممیز سه دهم درصد جمعیت فعال می‌رسید. این رقم یک سال پیش از آن هشت ممیز یک دهم درصد بود.

بازار منتظر اتفاق دیگر

گذشته از این مورد کمیته بازار باز فدرال رزرو دوباره تا پایان ماه میلادی جاری تشکیل جلسه می‌دهد و نگاه‌ها به تصمیمات این کمیته می‌تواند شوک تازه‌ای به قیمت‌ها وارد کند. در این راستا البته برخی با توجه به نبود آمارهای ماه سپتامبر از جمله آمار اشتغال، دلیلی برای تغییر حجم خرید اوراق قرضه دولتی نمی‌بینند. از این رو این روند می‌تواند به اهرمی برای افزایش قیمت طلا تبدیل شود. در عین حال همان‌طور که در ابتدای گزارش آمد، با تداوم بحران کسری بودجه دولتی آمریکا چشم‌انداز تیره مصرف کالاهای پایه و افت بهای نفت می‌تواند به طور موثری عکس این اهرم عمل کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها