کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

به صدا درآمدن طبل خشکسالی در شمال کشور


کد خبر : ۱۲۴۳۵جمعه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۱۳۵۸۷ بازدید

نزدیک به یک ماه می‌شود که آسمان استان مازندران رنگ باران را به خود ندید و هرچه پیش رفتیم شاهد هوای گرم و شرجی در شمال کشور ...

نزدیک به یک ماه می‌شود که آسمان استان مازندران رنگ باران را به خود ندید و هرچه پیش رفتیم شاهد هوای گرم و شرجی در شمال کشور بودیم؛ این روزها رورهای پرزحمت کشاورزی است و زمین‌های شالیزاری نیازمند نور خورشید هستند اما این گرما اگر از حد طبیعی و معمول خود بگذرد می‌تواند حادثه بیافریند یا تبدیل به بلایای طبیعی شود؛ گرمای بیش از حد و بی‌سابقه هوا، در مازندران در چند هفته اخیر باعث به‌وجود آمدن مشکلات بسیاری شده که به‌عنوان نمونه می‌توان به خشکی زمین‌های شالیزاری و تلف شدن مرغ‌های گوشتی در مرغداری‌ها اشاره کرد.

گرمای بی‌سابقه هوا در مازندران این روزها عطش زمین‌های شالیزاری را چندین برابر کرد و تا جایی پیش رفت که کشاورزان مازندرانی مجبور به برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی شدند؛ با وجود کاهش ذخایر آبی در مازندران، شرکت آب‌ و فاضلاب روستای استان اقدام به نوبتی کردن مصرف آب در زمین‌های شالیزاری کرد که همین مسئله باعث خشکی شالیزارهای استان شد.

به گزارش فارس، از وجود خشکی در شالیزارهای استان و تلف شدن مرغ‌های گوشتی در مرغداری‌ها که بگذریم، گرمای بی‌سابقه هوا جنگل‌ها و زمین‌های گندم آماده برداشت را تهدید به آتش‌سوزی می‌کند؛ حسین زارعی که از کشاورزان میاندورودی است، در گفت‌وگو با فارس، به گرمای بی‌سابقه هوا در مازندران اشاره کرد و می‌گوید: گرمای هوا به‌منظور جلوگیری از شیوع آفات در زمین‌های شالیزاری مفید است.


گرمای هوا و خشکی شالیزارها

وی با بیان اینکه گرمای هوا موجب خشکی و کم‌آبی زمین‌های شالیزاری شده، می‌افزاید: در برخی از شالیزارهای میاندورود کم‌آبی باعث خطر از بین رفتن شالی شده است.
 

 


این کشاورز مازندرانی با بیان اینکه بیشتر کانال‌های آب در میاندورود غیراستاندارد هستند، بیان می‌کند: حدود 30 درصد آب در کانال‌های خاکی از بین می‌رود.

زارعی خواستار بتن کردن کانال‌های آب زمین‌های کشاورزی شد و اضافه می‌کند: با بتن کردن کانال‌های آب گام مهمی در صرفه‌جویی مصرف آب در شالیزارهای استان برداشته می‌شود.
 

 


وی با بیان اینکه آب‌بهای شالیزارهای استان همه‌ساله افزایش پیدا می‌کند، می‌افزاید: زمین‌های شالیزاری با کم‌آبی مواجه هستند اما آب منطقه‌ای اقدام به نوبتی کردن آب‌دهی به شالیزارها کرد.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره این موضوع می گوید: در دو ماه نخست امسال نسبت به دوره شاخص آماری 40 درصد کاهش بارندگی در مازندران داشتیم.

* کاهش 68 درصدی باران در اردیبهشت‌ماه

محمدابراهیم یخکشی با بیان اینکه آب‌دهی رودخانه‌ها نسبت به دوره شاخص آماری 26 درصد کاهش داشته، می‌افزاید: ادامه روند گرمای هوا باعث کاهش ذخایر آبی و به‌وجود آمدن بحران کم‌آبی در مازندران می‌شود.

وی با اشاره به کاهش 68 درصدی بارندگی در اردیبهشت‎ماه امسال نسبت به دوره شاخص آماری، اضافه می‌کند: بیشترین کاهش بارندگی مربوط به نکا‌رود و تجن بوده‌ است.
 

 


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه شالیکاران مازندرانی باید براساس برنامه تقسیم و توزیع آب پیش بروند، خاطرنشان می‌کند: شالیکاران چاه‌های آب را آماده به‌کار نگه دارند و تجهیزات لازم را خریداری کرده تا با مشکل کم‌آبی مواجه نشوند.بر مبنای این گزارش، گرمای بی‌سابقه چند هفته اخیر در مازندران تا جایی پیشرفت که باعث تلف شدن هزاران مرغ گوشتی در واحدهای مرغداری استان شد که به‌عنوان نمونه می‌توان به یک واحد مرغ گوشتی در شهرستان میاندورود اشاره کرد.


* گرمای هوا و تلف شدن مرغ گوشتی

در ادامه ابراهیم حبیبی دارنده یک واحد مرغ گوشتی در روستای ماکران میاندورود، اظهار می‌کند: با تداوم هوای گرم در استان، بیش از یک‌هزار مرغ گوشتی مرغداری‌ام تلف شد.
 

 


وی با بیان اینکه با وزش باد گرم در میاندورود شاهد قطعی برق هستیم، می‌افزاید: پس از قطعی برق و خاموش شدن کولر دمای هوای داخل سوله به حدود 40 درجه رسید که باعث تلف شدن مرغ‌های گوشتی شد.

این دارنده واحد مرغ گوشتی با بیان اینکه وزن هر مرغ تلف شده بیش از 2 کیلو و 300 گرم بود، ادامه می‌دهد: در این حادثه بیش از 11 میلیون تومان متضرر شدم.

حبیبی با اعلام اینکه مرغ‌های تلف‌شده ضدعفونی شده و در داخل کیسه‌های خوراک مرغ قرار گرفت، بیان می‌کند: پس از گودبرداری در محوطه مرغداری و رعایت نکات بهداشتی در فاصله بیش از سه‌متری زمین دفن شدند.
 

 

وی گرمای کم‌سابقه هوای مازندران را یکی از دلایل تلف شدن مرغ‌های گوشتی دانست و می‌گوید: زیرساخت‌های شهرستان میاندورود ضعیف است و با وزش باد شاهد قطعی برق هستیم.

* تلف شدن بیش از 100 هزار قطعه مرغ

در ادامه معاون بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از فعالیت 2 هزار و 238 واحد مرغداری و 204 واحد مرغ مادر در استان خبر داد و اضافه می‌کند: تمامی این مرغداری‌ها با مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان فعالیت می‌کنند.

علیرضا عطایی‌نژاد با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا در مازندران، می‌افزاید: با وجود گرمای بیش از اندازه، بیش از 100 هزار قطعه مرغ در مرغداری‌های استان تلف شدند.

وی با بیان اینکه دارندگان واحدهای مرغداری باید با رعایت قوانین بهداشتی نسبت به انهدام مرغ‌های تلف‌شده اقدام کنند، اظهار می‌کند: صاحبان مرغداری با دستگاه‌های لاشه‌سوز و یا دفن کردن، اقدام به پاکسازی و انهدام آنها کنند.

معاون بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از وجود 20 هزار رأس گاو اصیل و حدود 350 هزار رأس گاو دورگ در استان خبر داد و می‌گوید: این تعداد گاو وظیفه تولید شیر را دارند که با وجود گرمای بیش از اندازه هوا و وارد شدن استرس، از تولید شیر آنها کاسته شده است.

همچنین مدیرکل هواشناسی مازندران در این باره بیان می‌کند: سامانه هوای گرم از هفته گذشته در مازندران استقرار پیدا کرده که تا اواخر هفته آینده ادامه دارد.

نوربخش داداشی با بیان اینکه دمای هوای استان از امروز تا اواخر هفته جاری کاهش پیدا می‌کند، می‌افزاید: کاهش دمای هوا تنها مقداری است که شاید به دمای نرمال خردادماه برسد.  

وی با بیان اینکه در یک هفته اخیر دمای هوای استان به 43 درجه رسیده بود، تصریح می‌کند: ایستگاه‌های هواشناسی ساری، گلوگاه و دشت‌ناز بیشترین دمای هوای استان را گزارش کردند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه دمای 43 درجه گزارش‌شده سه ایستگاه هواشناسی در سابقه تأسیس آنها تاکنون یافت نشد، ادامه می‌دهد: گرمای هوای مازندران در 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

این مسئول با بیان اینکه از امروز تا اواخر هفته جاری شاهد کاهش 10 درجه‌ای دمای هوا در استان هستیم، می‌گوید: دمای هوا در یک هفته جاری به حدود 30 درجه می‌رسد.

داداشی با بیان اینکه از یک‌شنبه هفته بعد شاهد کاهش دما و بارش پراکنده باران در استان هستیم، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود در غروب روز یک‌شنبه و دوشنبه شاهد بارش پراکنده باران در استان باشیم که نتایج دقیق‌تر آن در روزهای جاری اعلام می‌شود.

وی از افزایش دمای هوا در اواخر هفته جاری در استان خبر داد و می‌گوید: طبق پیش‌بینی فصلی بارش باران در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد بر اساس میانگین نرمال بلندمدت کمتر است.

* کاهش 50 درصدی باران

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه دمای نرمال هوای استان در سه ماه جاری یک درجه افزایش پیدا می‌کند، عنوان می‌کند: این افزایش درجه باعث مصرف بیشتر آب، افزایش تبخیر، افزایش مصرف انرژی و افزایش ساعت آفتابی در استان می‌شود.داداشی از کاهش 50 درصدی بارش باران در دو ماه اول سال جاری در مازندران خبر داد و می‌گوید: در دو ماه نخست سال گذشته شاهد 84 میلی‌متر بارش باران در مازندران بودیم اما در دو ماه نخست امسال تنها شاهد بارش 42 میلیمتری باران در استان هستیم.

بر اساس این گزارش، شهروندان مازندرانی در چند هفته اخیر شاهد هوا و بادهای گرم در استان هستند که با وجود ارائه آمار مسئولان استان نشان می‌دهد این گرمای هوا در 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها