کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چابهار، بهار صنعت پتروشیمی


کد خبر : ۱۲۴۲۳پنجشنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱:۲۲۱۲۴۰ بازدید

در ادامه روند تکمیل و افتتاح فازهای مختلف منطقه پارس‌جنوبی، با حجم زیادی از گاز روبه‌رو خواهیم بود که بی‌شک شرکت ملی گاز سیاست‌های ...

در ادامه روند تکمیل و افتتاح فازهای مختلف منطقه پارس‌جنوبی، با حجم زیادی از گاز روبه‌رو خواهیم بود که بی‌شک شرکت ملی گاز سیاست‌های مناسبی را برای مدیریت این حجم در نظر گرفته است.

به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، اولویت نخست وزارت نفت برای مدیریت این حجم گاز، تامین خوراک پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها و در ادامه تامین گاز مناطق دور افتاده و فاقد گاز است. به این ترتیب می‌توان گفت صنعت پتروشیمی با آینده روشنی در زمینه تامین خوراک روبه‌رو خواهد بود. این درحالی است که عملیات اجرایی یکی دیگر از واحدهای پتروشیمی در سواحل چابهار به منظور احداث ۱۷ طرح جدید پتروشیمی و تولید سالانه ۲۲ میلیون تن محصول پتروشیمی آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود به زودی ساخت نخستین خط لوله انتقال اتان ایران نیز در این منطقه آغاز شود.

به گزارش صمت، پس از احداث دو واحد پتروشیمیایی در مناطق عسلویه و ماهشهر، دولت ساخت سومین واحد تولیدی محصولات پتروشیمی ایران در سواحل چابهار را در دستور کار خود قرار داده است. به این ترتیب می‌توان گفت بهره‌برداری از این واحد تولیدی جدید می‌تواند مزایای زیادی را برای صنعت پتروشیمی در حاشیه دریای عمان به همراه داشته باشد که از این مزایا می‌توان به نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف محصولات پتروشیمی و پلیمری همچون پاکستان، هند و چین اشاره کرد که کاهش مسافت حرکت کشتی‌های حمل پتروشیمی و به تبع آن کاهش هزینه‌های صادراتی را به همراه دارد.

در ادامه بررسی صمت درباره شرایط و تاثیرات اجرایی شدن طرح پتروشیمی چابهار که در برخی رسانه‌ها از آن به عنوان سومین هاب پتروشیمی ایران یاد می‌کنند، گفت‌وگویی با رحیم شریف‌موسوی، مدیرعامل پتروشیمی مارون و همچنین طراح واحد پتروشیمی چابهار داشتیم. رحیم شریف‌موسوی با بیان اینکه طراحی پتروشیمی چابهار از دولت گذشته آغاز شد و در دولت تدبیر و امید به مرحله اجرا رسید، به صمت گفت: به طور مثال اکنون در پتروشیمی ماهور درحال راه‌اندازی و بهره‌برداری از ۳ طرح پایین‌دستی پتروشیمی هستیم. چند طرح فرعی دیگر را نیز در دست اجرا داریم. در برخی موارد شاهد پیش آمدن مشکلاتی مانند اختلاف‌نظر میان سهامداران و شرکا هستیم که چنین مشکلاتی می‌تواند شرایط کاری را سخت کند.

مدیرعامل پتروشیمی مارون با اعلام اینکه به‌طور کلی طرح‌های پتروشیمی نیازمند ارز کلانی برای ادامه حیات خود است، افزود: برای منطقه چابهار واحد جدیدی با شرایط و طرح جدید در نظر گرفته شده که البته راه‌اندازی چنین پروژه‌ای در دولت پیشین تصویب و در دولت تدبیر و امید عملیاتی شد.

وی ادامه داد: مقدار قابل‌توجهی از سرمایه این واحد پتروشیمی از طریق بخش خصوصی و مقدار دیگر آن به وسیله نهادهای نیمه دولتی که عام المنفعه هستند، تامین شده است. هدف از راه‌اندازی این واحد پتروشیمی توسعه بخش‌های پایین‌دستی صنعت پتروشیمی است.

این مقام مسئول اظهار کرد: چند شرکت و سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی چابهار اعلام آمادگی کردند. به‌طور کلی باید گفت راه‌اندازی پتروشیمی چابهار مغایرتی با تکمیل پروژه‌های کلی صنعت پتروشیمی ندارد و به جرات می‌توان گفت صنعت پتروشیمی اولویت نخست اقتصاد ملی کشور است و همچنان تقاضای بسیار مطلوبی برای محصولات پتروشیمی و توسعه این صنعت وجود دارد.

نادر فریدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی همچنان ظرفیت قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساختی دارد به صمت گفت: پس از علنی شدن به امضا رسیدن تفاهمنامه لوزان، موج تازه‌ای از درخواست‌های کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پردرآمد پتروشیمی شکل گرفت که در راس این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی، کشور هندوستان قراردارد، چراکه عمده فعالیت‌های این کشور در زمینه کشاورزی بوده و در نتیجه نیاز قابل‌توجهی به «اوره» به عنوان محصول بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی دارد.

وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار، محل مناسبی برای احداث واحد پتروشیمی است چراکه مشکلات صادراتی از قبیل دور بودن از بازار مصرف را ندارد و به مهم‌ترین بازار مصرفی خود یعنی هندوستان از طریق آب‌های آزاد دسترسی دارد. این در حالی است که هدف اصلی از راه‌اندازی پتروشیمی چابهار، توسعه بخش پایین‌دستی پتروشیمی است. به‌جرات می‌توان گفت که راه‌اندازی و حتی بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی مغایرتی با تکمیل باقی طرح‌های پتروشیمی ندارد بلکه با وجود خوراک کافی و البته نزدیکی این منطقه به محل تامین خوراک خود از منطقه عسلویه و همچنین نزدیکی به دریای عمان که مهم‌ترین بخش برای خنک کردن و تولید بخار برای یک واحد پتروشیمیایی محسوب می‌شود، بسیاری از مشکلاتی که سایر پتروشیمی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از بین می‌رود.

در ادامه بررسی‌های صمت از شرایط و تاثیرات احداث واحد پتروشیمی چابهار، متاسفانه پیگیری‌های ما برای برقراری ارتباط با مدیرعامل پتروشیمی چابهار بی‌نتیجه ماند. بر اساس این گزارش، می‌توان گفت با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی منطقه چابهار، احداث چنین واحد تولیدی علاوه بر توسعه محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمی، می‌تواند اشتغالزایی فراوانی برای افراد منطقه که بیشتر قشر محروم به شمار می‌روند، در پی داشته باشد، ضمن اینکه بارها ثابت شده که احداث واحد پتروشیمی در هر منطقه‌ای توسعه فرهنگی و رونق اقتصادی قابل‌توجهی را برای افراد آن منطقه به دنبال داشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها