کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برنج وارداتی قد کشید


کد خبر : ۱۲۳۸۸سه شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۳۹۱۶۶۷ بازدید

واردات برنج از اواسط سال گذشته ممنوع شد اما همچنان شاهد ورود آن به کشور هستیم. بله درست است! برنج‌های وارداتی مربوط به ثبت سفارش ...

واردات برنج از اواسط سال گذشته ممنوع شد اما همچنان شاهد ورود آن به کشور هستیم. بله درست است! برنج‌های وارداتی مربوط به ثبت سفارش قبل است اما فقط برای ۶ ماه گذشته نه بیشتر.

یعنی مدت اعتبار ثبت سفارش به طور قانونی 6 ماه است و بیش از آن منقضی خواهد شد این در حالی است که واردات برنج از اواسط سال گذشته ممنوع اعلام شده بود. در دوماه اول امسال، 153 میلیون دلار برنج به میزان 149 هزار تن وارد کشور شده که جایگاه دوم را در میان کالاهای عمده وارداتی کسب کرده است.

برخی می‌گویند مهرماه سال گذشته، ممنوعیت واردات برنج اعلام شد اما به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده در ستاد تنظیم بازار، واردات برنج خارجی از اسفند سال گذشته ممنوع شد اما ثبت سفارش واردات این برنج‌ها پیش از تصویب و ابلاغ ممنوعیت واردات در اسفند سال گذشته بوده است. براساس صحبت‌های او، از اسفند سال گذشته تاکنون هیچ سفارشی برای واردات برنج پذیرفته نشده است. در این میان جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج در گفت‌وگو با صمت، با انتقاد از واردات ۱۴۹هزار تن برنج در ۲ ماه نخست امسال، گفت: موضوع ثبت سفارش‌های قبلی به موضوعی غیرقابل باور تبدیل شده است.

ثبت سفارش چارچوب ذار شود

وی تصریح کرد: شهریورماه سال ۹۳ در جلسه سازمان بازرسی کل کشور اعلام شد که ثبت سفارش‌ها مربوط به فروردین‌ماه بوده و درآخر مهرماه هم اعلام شد بیش از ۹۰۰هزار تن برنج براساس همان ثبت سفارش‌ها وارد شده است. مسئولان در همان جلسه عنوان کردند ما از اول اردیبهشت‌ماه ثبت سفارشی انجام ندادیم و نخواهیم داد. به گفته شایق، سقف ثبت سفارش‌ها باز است و برای متقاضیان حکم چک سفید را دارد، بدین ترتیب واردکننده ثبت سفارش را انجام می‌دهد و هر زمان دلش خواست، برنج وارد می‌کندنتیجه آن هم میزان واردات در دو ماه نخست است. دبیر انجمن ملی برنج افزود: باید برای ثبت سفارش محدوده و مقررات ثابت اعمال شود، همچنین تعرفه واردات باید در تمام طول سال میزانی مشخص و ثابت باشد. چرا وزارت جهاد کشاورزی که مسئول تنظیم بازار است، فکر می‌کند تولیدکنندگان و کارشناسان متوجه مسائل نیستند؟

به هرحال، هرچه باشد، عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی مدعی است، ممنوعیت واردات برنج ادامه دارد. به گفته وی، مقادیر بسیار محدودی برنج خارجی پیش از این ثبت سفارش شده بود که در این مدت وارد شده است. چندی پیش هم منابع هندی اعلام کرده بودند، ایران پس از ماه رمضان واردات برنج هندی را از سر می‌گیرد. مشاور نهاد توسعه صادرات محصولات کشاورزی هند گفته است: «ما در حال دریافت نشانه‌هایی هستیم مبنی بر اینکه واردات برنج از سوی ایران به احتمال زیاد پس از ماه رمضان از سر گرفته خواهد شد.» اما کشاورز می‌گوید: درباره مباحث مطرح شده مبنی بر واردات برنج پس از ماه مبارک رمضان، باتوجه به ذخیره‌سازی کافی برنج و نیازسنجی‌های انجام شده، واردات این کالا همچنان ممنوع است. 

به گفته او، ممنوعیت واردات برنج به قوت خود باقی است و قرار نیست تغییری در این دستورالعمل داده شود. از سویی دیگر، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی نیز در اظهارات قبلی خود گفته بود: نیاز بازار داخلی به برنج سفید حدود ۳میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲میلیون تن برنج در کشور تولید شود. وی تصریح کرد: برای تامین نیاز داخل و جلوگیری از رقابت برنج خارجی با تولید داخل، قانون، سازوکارهایی برای مدیریت قیمت برنج وارداتی و میزان واردات پیش‌بینی کرده است. حجتی ادامه داد: امسال کمتر از یک‌میلیون تن برنج وارد خواهیم کرد.

به گفته شایق، ثبت سفارش‌ها بدون تاریخ و میزان است و چارچوب ندارد یعنی مشخص نیست تا چه تناژی می‌شود ثبت سفارش کرد. وی گفت: نکته دوم اینکه آیا کسی که ثبت سفارش کرده تا آخر عمرش برای واردات برنج مجاز است؟ باید زمان مشخصی داشته باشند در صورتی که درحال‌حاضر این‌گونه نیست. 

دبیر انجمن ملی برنج افزود: پیشنهاد این انجمن این است که ثبت تا سقف برنج مورد نیاز پذیرفته شود و تاریخ نهایی داشته باشد. به گفته شایق، در وزارت جهاد کشاورزی تناقض تفکر وجود دارد. یکی از معاونت‌ها در حالی می‌گوید نباید امسال برنجی وارد شود که خود وزیر معتقد است باید یک میلیون تن برنج وارد کشور شود. وی ادامه داد: یک میلیون تن از برنج‌های سال قبل به سال ۹۴ رسید و ۲میلیون تن هم در کشور تولید خواهد شد که در این صورت میزان برنج موردنیاز تامین است بنابراین امسال به یک گرم برنج خارجی نیاز نخواهیم داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها