نیسان و هوندا اعلام کردند برای ساخت نرمافزار و فنآوری نسل بعدی محصولاتشان با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این دو شرکت همچنین یک تفاهمنامه هم با میتسوبیشی امضا کردند تا در ساخت ماشینهای الکتریکی با این شرکت همکاری کنند.
اتحاد هوندا، نیسان و میتسوبیشی پاسخی به چالشهای این سه شرکت در بازارهای جهانی است. توشیهیرو میبه، مدیر هوندا در نشست خبری مشترک با مدیر نیسان گفت: «دورهای که در آن هستیم را نمیتوان دوره صلح دانست، بلکه دورهای غیرقابل پیشبینی است. اگر راه گذشته را ادامه دهیم، نمیتوانیم در سطح جهانی رقابت کنیم. بنابراین، همکاری بین این سه شرکت یک سلاح قوی برای رقابت در فضای کنونی است.»
با الکتریکی شدن ماشینها، موفقیت خودروسازان بیش از گذشته به کیفیت نرمافزاری بستگی دارد که بخشهای مختلف ماشین را مدیریت میکند. این دوره از خودروسازی دوره «ماشینهای نرمافزار-محور» نامیده شده است. ساخت این نرمافزارها زمان، سرمایه و تخصص زیادی میخواهد و برای خودروسازان قدیمی عرصهای کاملا تازه است.
همزمان خودروسازان نوپا مانند تسلا و BYD توانستهاند با پیشرفت در ساخت نرمافزار، چالشی جدی برای خودروسازان قدیمی ایجاد کنند.
خودروسازان ژاپنی در ساخت ماشینهای نرمافزار-محور از رقیبان خود عقب هستند. همکاری هوندا، میتسوبیشی و نیسان به آنها کمک میکند تا نرمافزار و فنآوریهای مورد نیاز خود را سریعتر و ارزانتر تولید کنند.
دولت ژاپن از خودروسازان این کشور خواسته تا سال ۲۰۳۰ سهمشان از بازار ماشینهای نرمافزار-محور را در جهان به سی درصد افزایش دهند. به این ترتیب خودروسازان ژاپنی باید در سال ۲۰۳۰ حدود دوازده میلیون دستگاه ماشین نرمافزار-محور بفروشند.
دلیل دیگری که هوندا، نیسان و میتسوبیشی را به یکدیگر نزدیک کرده، عملکرد این شرکتها در چین و آمریکا است.
چین بزرگترین بازار خودروی جهان است و هوندا و نیسان در رقابتی سخت با کارخانههای چینی در حال عقبنشینی در این بازار هستند. فشار رقابت باعث شد میتسوبیشی سال گذشته ناچار شود بازار چین را ترک کند. نداشتن مدلهای الکتریکی از دلایل اصلی گرفتاری این خودروسازان در بازار چین است.
نیسان در آمریکا هم وضع خوبی ندارند. محصولات این شرکت بیمشتری مانده و سودش در سه ماه دوم سال جاری میلادی در آمریکا ۹۹ درصد کاهش یافته است.
هوندا هم که به تازگی همکاریاش با جنرالموتورز را در ساخت ماشینهای الکتریکی متوقف کرده، میخواهد با استفاده از سرمایه و تخصص نیسان و میتسوبیشی توسعه ماشینهای الکتریکی و هیبرید را با هزینهای کمتر انجام دهد.
میتسوبیشی، نیسان و هوندا در مجموع هشت میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید میکنند
هوندا و نیسان اعلام کردهاند که علاوه بر ساخت نرمافزار و فنآوری، تلاش خواهند کرد محصولاتشان در آینده در بازارهای جهانی مکمل هم باشد. دو کارخانه همچنین احتمال خرید سهام یکدیگر را در آینده رد نکردند که میتواند قدمی بزرگ در ادغام دو کارخانه باشد.
اتحاد سه خودروساز ژاپنی در حالی است که این شرکتها روابط و همکاریهایی با خودروسازان دیگر هم دارند. نیسان ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد و همراه با این کارخانه در ائتلافی با رنو است. هوندا هم با سونی در حال ساخت یک خودروی الکتریکی است.