سید ستار هاشمی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بعد از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشریح مسیر تحول دیجیتال این سازمان پرداخت.
وی افزود: در سازمان ثبت، طرح تحول دیجیتال را در سال ۱۴۰۱ طرح ریزی کردیم و در بازه یکساله عملا خروجیهای طرح تحول دیجیتال را در دهه فجر سال گذشته رونمایی کردیم.
هاشمی با بیان اینکه یکی از خدماتی که بعنوان خدمات پایه در طراحی ما آمده بحث طراحی و توسعه سامانه صدور اسناد الکترونیک است، ادامه داد: ما در سازمان ثبت، حدود ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی داریم.
وی با اشاره به سکوی خدمات یکپارچه ثبتی کاتب گفت: درصددیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم. هرگونه خدماتی که ما در سازمان ثبت به مردم و کسب و کارها و دولت ارایه می دهیم، از طریق این سکو است.
هاشمی با اشاره به فعالیت سامانه کاتب اظهار کرد: این سکوی الکترونیکی، همه خدمات یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عمل ارتباط با ذینفعان بیرونی با این سازمان را برقرار می کند.
وی ادامه داد: اکنون برخی سامانهها شناسایی و در حال بازطراحی است؛ سامانههایی که در حال صدور سند و به صورت روزانه با مخزن اسناد الکترونیک در ارتباط هستند.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت روزانه سامانه کاداستر افزود: این سامانه به طور متوسط روزانه ۳۰ هزار سند تولید میکند و در مخزن اسناد الکترونیکی ثبتی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: سامانه ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد همچنین سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی، سامانه مالکیت معنوی، سامانه اجرای اسناد رسمی و مدیریت اسناد عادی به مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل خواهد شد.
هاشمی ضمن رونمایی از سند الکترونیک ادامه داد: شهروندان باید اطمینان پیدا کنند که سند الکترونیک آنها مراقبت خواهد شد از این رو سند الکترونیک ویژگیهایی دارد که سلامت سند را حفظ میکند.
معاون سازمان ثبت اسناد افزود: یکی از این ویژگیها اصالتسنجی اسناد است. بر اساس نتایجی که از بررسیهای کشورهای پیشرو حاصل شده، اقدامات موثر دیگر کشورها را بومیسازی کردیم تا اصالتسنجی اسناد بهصورت آنلاین و آفلاین انجام گیرد. همچنین برای سند الکترونیک امکان جعل و دستکاری حتی از سوی مرجع صادر کننده وجود نداشته باشد و همچنین غیر قابل انکار از سوی صادرکننده است.
وی ادامه داد: ویرایش اسناد الکترونیک بهراحتی ممکن نیست و سند بعد از صدور باید فرایندی را طی کند تا اصلاح شود و ابقا و ابطال آن نیازمند یک فرایند حقوقی است و اپراتور نمیتواند این اصلاحات را انجام دهد.
هاشمی گفت: صدور سند الکترونیک رفت و آمدها و مراجعات غیر ضروری را حذف میکند و در راستای خدمت ارزان و بهموقع و بیمنت است.
وی خاطرنشان کرد: از ارديبهشت ماه تا الان یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک در مخزن سازمان ثبت نشسته است.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: ساختار کلی که برای سند در نظر گرفته شده به این صورت است که سند الکترونیک مالکیت رنگ و لعاب ندارد و در زمره اوراق بهادار نیست و قرار است در کارتابل شخصی افراد در سکوی کاتب مشخص باشد.
وی تصریح کرد: اگر کسی هم بخواهد میتواند نسخه کاغذی را داشته باشد اما ان نسخه هم در قالب اوراق بهادار نیست.
معاون سازمان ثبت اسناد افزود: سند الکترونیک یک شناسه منحصربفرد دارد و نوع سند و کد ملی مالک و نوع ملک و مشخصات ملک و مالک در سند دیجیتال مشخص شده است. کیو آر کد (QRcode) داخل سند الکترونیک، انحصاراً امصای سازمان ثبت است که انحصاراً برای هر سند جانمایی شده و امکان هرگونه دخل و تصرف در سند را میگیرد.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: از اردیبهشت امسال تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند در مخزن اسناد الکترونیک کشور ثبت شده است. سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک با هدف جایگزینی اسناد کاغذی صادر سازمان با اسناد الکترونیک راهاندازی شده است اسناد الکترونیک صادر شده توسط سامانههای ثبتی پس از امضا و رمزنگاری در یک مخزن امن و غیر قابل نفوذ و تغییر ذخیره شده و از طریق درگاههای مختلف سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب در دسترس متقاضیان است.
هاشمی بیان کرد: قابلیت اصالت سنجی آنلاین و آفلاین، غیرقابل جعل و دستکاری، غیر قابل انکار توسط صادر کننده، غیر قابل ویرایش حتی توسط سامانه صادر کننده و تحویل بر خط به صاحب سند از جمله ویژگیهای یک سند الکترونیک است.
هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالِ درباره دیجیتال شدن اسناد دفترچهای املاک که هنوز تبدیل به سند تکبرگ نشدهاند، گفت: از امروز هر درخواست جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی آن صدور سند الکترونیک است، حالا سند دفترچهای یا منگولهدار باشد یا سند تکبرگ. به این ترتیب الزام تبدیل دفترچهای به سند تکبرگ در این چرخه حذف میشود.