پژو پارس قطعا 31 خردادماه از چرخه تولید خارج خواهد شد. با اینکه شرکت تولید کننده این خودرو، اواخر سال گذشته قیمت پژو پارس را 50 درصد افزایش داد با این حال همچنان بر حذف این محصول قدیمی اصرار دارد.
مردادماه سال گذشته شرکت ایران خودرو با دستور سازمان ملی استاندارد توقف خط تولید این خودرو را اعلام و سورن پلاس را به عنوان خودروی جایگزین معرفی کرد.
این شرکت طبق اخطار سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه پژوپارس تا نیمه اسفندماه فرصت تولید خواهد داشت ، نسبت به توسعه خط تولید سورن پلاس برنامه ریزی کرده بود.
با این حال سازمان ملی استاندارد با توجه به تعهد تحویل 172 هزار و 418 دستگاه پژوپارس توسط ایران خودرو، به سرعت از موضع خود عقب نشینی کرد و از کیفیت این خودرو تا بهار سال آینده اظهار رضایتمندی کرد.
حالا خبر می رسد که ایران خودرو برای توقف تولید این خودرو تا پایان خرداد ماه برنامه ریزی کرده است.
آنچه مشخص است با وجود رشد 50 درصدی قیمت ، این خودرو همچنان با زیان تولید می شود.
اما حواشی ایجاد شده برای این خودروی قدیمی ، منجر به رشد قیمت بی ضابطه آن در بازار شده و دلالان و واسطه گران سود زیادی از معامله این خودرو می برند.
رصد بازار خودرو نشان می دهد که پژو پارس LX طبق آخرین قیمت مصوب ایران خودرو با قیمت 480 میلیون تومان عرضه می شود حال آنکه در بازار قیمتی معادل 840 میلیون تومان قیمت خورده است . بنابراین واسطه گران معادل 370 میلیون تومان از معامله این خودرو سود می کنند.
اختلاف بازار پژو پارس XU7p نیز 225 میلیون تومان ، پژو پارس سفارشي XU7p نیز 247 میلیون تومان ، پژو پارس XU7p-ELX نیز 300 میلیون تومان است.
بر این اساس از تارا دستی ، 207 دستی و همچنین سورن به عنوان محصولات جایگزین پژوپارس نام برده می شود.
محصولات یاد شده فاصله قیمتی کمتری در بازار و کارخانه دارند. بطوری که سورن کارخانه ای 150 میلیون تومان فاصله با قیمت بازار دارد و پژو 207 نیز با فاصله 300 میلیون تومانی در بازار معامله می شود.