کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همه گزینه‌های روی میز


کد خبر : ۱۲۰۸۸یکشنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹:۴۷۲۸۰۳ بازدید

وقتی اعلام می‌شود برای افزایش قیمت بنزین همه گزینه‌های روی میز است، باید هرگونه افزایش قیمت و تغییر سهمیه را نه‌فقط برای بنزین بلکه برای سایر ...

وقتی اعلام می‌شود برای افزایش قیمت بنزین "همه گزینه‌های روی میز" است، باید هرگونه افزایش قیمت و تغییر سهمیه را نه‌فقط برای بنزین بلکه برای سایر فرآورده‌های نفتی نیز انتظار داشت.

به گزارش تسنیم، شارژ نشدن سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌های شخصی در اولین روز خرداد ماه کافی بود تا سؤالات متعددی را در اذهان عمومی شکل دهد. اولین گزینه هم گران شدن بنزین بود، افزایشی قیمتی که با هدف جبران کسری 18هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود.

در همین ارتباط نیز تاکنون شورای اقتصادی حدود 20 الی 30 سناریو برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارجاع داده است. بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت نیز  درباره گران شدن قیمت بنزین اعلام کرده است: "در این زمینه همه گزینه‌ها روی میز است".

* مهمترین گزینه‌‌ای که تاکنون برای قیمت بنزین مطرح شده است بنزین تک‌نرخیِ هزارتومانی و حذف سهمیه" است. در این حالت محدودیتی در مصرف اعمال نخواهد نشد.

* گزینه دیگر بنزین تک‌نرخی هزارتومانی با سهمیه مشخص است؛ سهمیه‌ای مانند آنچه اکنون برای بنزین با نرخ آزاد اعمال می‌شود تا بلکه این‌گونه از عرضه خارج از شبکه و قاچاق این فرآورده نفتی جلوگیری شود.

*طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی باید به 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس برسد. هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین آزاد در ایران هزار تومان است که بر این اساس قیمت بنزین آزاد کنونی، حدود 500 تومان با نرخ تعیین شده در قانون فاصله دارد. البته در حال حاضر از حدود 60میلیون لیتر بنزین تولیدی کمتر از یک‌سوم مطابق با استانداردهای یورو4 است. اگرچه کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر و کیفیت پائین بنزین عرضه شده در کشور امکان افزایش قیمت بنزین را به بیش از هزار تومان نمی‌دهد اما امکان تعیین قیمتی بیش از هزار تومان برای بنزین نیز متصور است.

* البته این امکان نیز وجود دارد که تنها بنزین یورو4 توزیع شده در کشور با قیمت بالاتری نسبت به بنزین معمولی عرضه شود.

* یکی دیگر از گزینه‌های روی میز ادامه سهمیه بندی البته همراه با افزایش قیمت بنزین باشد.

* همچنین اختصاص سهمیه بنزین به خانوارها به‌جای خودروها سناریوی دیگر است.

هم اکنون قیمت هرلیتر بنزین معمولی سهمیه‌ای 700 تومان، بنزین معمولی آزاد هزار تومان، بنزین سوپر سهمیه‌ای 800 تومان، بنزین سوپر آزاد 1100 تومان است. همچنین سهمیه ماهانه بنزین خودروهای شخصی 60 لیتر و موتورسیکلت‌های شخصی 25 لیتر است.

**‌در این میان امکان تغییر نرخ سایر فرآورده‌های نفتی هم وجود دارد؛ بیشترین فرآورده نفتی بعد از بنزین که احتمال دارد افزایش قیمت را تجربه کند گازوییل است؛ چراکه  قرار بود سهمیه خودروهای دیزلی از ابتدای خردادماه بر اساس بارنامه و صورت وضعیت در کارت‌های سوخت شارژ شود اما این تصمیم با تأخیر به ابتدای تیرماه موکول شد. قطعاً تأخیر در اجرای این کار نیز به‌دلیل تصمیمات جدید قیمتی است که در آینده نزدیک توسط دولت گرفته خواهد شد. هم اکنون هر لیتر قیمت گازوییل سهمیه‌ای 250 تومان و گازوییل آزاد 500 تومان است.

*** قیمت گاز طبیعی (سی.ان.جی.) هم که پیش‌بینی می‌شد برای تشویق مصرف کننده کاهش یابد در صورت افزایش قیمت بنزین و گازوییل یا با اندک افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد و یا این که روی قیمت فعلی ثابت خواهد ماند. هم اکنون قیمت هر کیلوگرم سی.ان.جی. 600 تومان است. بر اساس استانداردهای جهانی قیمت گاز طبیعی باید 25 تا 30 درصد قیمت بنزین تعیین شود.

**** احتمال افزایش قیمت سایر فرآورده‌های نفتی مانند گاز مایع (ال.پی.جی.)، نفت‌سفید و نفت‌کوره نیز وجود دارد. هم اکنون قیمت این سه فرآورده به‌ترتیب 210، 150 و 250 تومان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها