کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتشار یک پدیده عجیب و مخرب، درياچه مهارلو خودش را مي‌بلعد؟


کد خبر : ۱۲۰۲۹۱پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱:۴۹۴۴۴۹ بازدید

ديروز مدیر کل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (شیراز) در گفت‌وگو با ایلنا اعلام كرد كه دهانه فروچاله در تالاب مهارلو گسترش ...
انتشار یک پدیده عجیب و مخرب، درياچه مهارلو خودش را مي‌بلعد؟انتشار یک پدیده عجیب و مخرب، درياچه مهارلو خودش را مي‌بلعد؟

ديروز مدیر کل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (شیراز) در گفت‌وگو با ایلنا اعلام كرد كه دهانه فروچاله در تالاب مهارلو گسترش يافته و آب درياچه توسط اين فروچاله‌ها «دزديده» مي‌شود.

اين كارشناس همچنين گفت كه دلایل پیدایش فروچاله‌ها در بستر دریاچه مهارلو ، وجود گسل بنیادی بید زرد و گسل‌های فرعی ناشی از آن است كه سبب تشدید و گسترش غارهای زیر سطحی (کارست) در رسوبات نمکی دریاچه و کربناتی در سازندهای زمین‌شناسی در این منطقه شده است. اين كارشناس ضمن تاكيد بر اينكه فروچاله‌ها از فرونشست زمين خطرناك‌تر است، افزود كه در فصل‌های خشکِ سال، دهانه این فروچاله‌ها به دلیل تبلور بلورهای نمکی کمتر می‌شود و باید از ورود آب به‌ویژه با حجم زیاد در این فرو چاله‌ها جلوگیری شود.

اين كارشناس همچنين گفت كه به نظر می‌رسد برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی، انحلال و عوامل زمین‌شناسی، عوامل اصلی ایجاد فرونشست و فروچاله‌ها در منطقه تالاب مهارلو است كه برای جلوگیری از گسترش دهانه فروچاله، باید از نفوذ آب دریاچه به حفره‌ها جلوگیری شده و با اجرای طرح‌های آبخیزداری در بخش شرقی و شمال شرقی این منطقه و نصب علايم خطر در پیرامون منطقه برای نجات این دریاچه اقدام شود‌. 



اخبار مرتبط

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب