کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایست به بهانه تراشی طلافروشان


کد خبر : ۱۲۰۱۹۴سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳:۵۱۶۹۳۲ بازدید

برخی از طلافروشان بخصوص بنکداران در تهران و چند شهر دیگر طی روزهای اخیر اقدام به تعطیلی واحد خود کرده یا با وجود بازبودن از ...
ایست به بهانه تراشی طلافروشانایست به بهانه تراشی طلافروشان

برخی از طلافروشان بخصوص بنکداران در تهران و چند شهر دیگر طی روزهای اخیر اقدام به تعطیلی واحد خود کرده یا با وجود بازبودن از معامله طلا خودداری می‌کنند. از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری یک بار دیگر، طلافروشان به بهانه ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت و نگرانی از مالیات اقدام به تعطیلی واحدهای خود کرده‌اند. برهمین اساس درحالی که دربرخی از شهرهای کشور اغلب واحدها در بازارهای اصلی طلا به حال تعطیل درآمده‌اند واحدهای خرده‌فروشی طلا همچنان فعال هستند. برخی واحدها با کرکره‌های نیمه‌باز فعال هستند و برخی دیگر تمایلی برای فروش طلا ندارند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، نوسانی شدن طلای جهانی، نزولی شدن قیمت دلار در بازار داخلی به واسطه اخبار مثبت سیاسی باعث شده است تا طلافروشان عمده تمایلی برای فروش نداشته باشند، چرا که احساس می‌کنند فروش در این شرایط به زیان آنها تمام می‌شود.

در این شرایط همچنان برخی از طلافروشان واحدهای خود را به بهانه مشکلات موجود در ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و سامانه مؤدیان مالیاتی تعطیل کرده‌اند که براساس اعلام سازمان مالیاتی این بهانه از بین رفته است.

پیش از این نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با مهر، در مورد علت اعتراض طلافروشان اظهار کرده بود: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا ۳ ماه به تعویق بیفتد تا اگر نیاز به اصلاح بود این اصلاحات صورت گیرد. در این زمینه جلسات متعددی با مسئولان ذی‌ربط برای حل مشکلات داشتیم. بر همین اساس هم فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند.

وی افزود: فعالان صنف و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند زیرا در آخرین جلسه‌ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مؤدیان به صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند اما در این ۳ ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسئولان هم اعلام کردند که به طور کلی امکان تجمیع وجود ندارد.

بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد

هرچند صنف طلا مهم‌ترین دلیل تعطیلی واحدهای خود را به دوگانگی در ثبت اطلاعات مربوط می‌دانند اما طبق اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی نیازی به ثبت اطلاعات مؤدیان طلا و جواهر در سامانه مؤدیان نبوده و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کافی است.

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی، مؤدیانی که ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مؤدیان طلا و جواهر، باید از طریق ثبت صورتحساب در سامانه مؤدیان (ارسالی توسط مؤدی یا شرکت‌های متعدد) یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صور‌تحساب‌های خود را ارسال کنند.

بدیهی است در صورت ارسال صورتحساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تأییدیه ثبت آن در سامانه مؤدیان (تأییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان الحاقی طی ماده (۶) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان نیازی به ثبت مجدد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان توسط مؤدی نخواهد بود.

با وجود اعلام رسمی دستگاه‎های ذی‎‌ربط دررابطه‌با عدم الزام ثبت اطلاعات در سامانه‎های متعدد و شفاف‌سازی‌هایی که در این حوزه از سوی سازمان مالیاتی و وزارت صمت صورت‌گرفته است، اما برخی از طلافروشان همچنان به‌دنبال شایعه‌پراکنی برای عدم اجرای قوانین مصوب هستند، این در حالی است که اتصال به سامانه جامع تجارت تکلیف قانونی برای همه اصناف است و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب